کد خبر: 702 ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۳

معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور در دانشگاه محقق:

دانشگاه با تربیت روح پژوهش می تواند مشکلات جامعه را حل کند

معاون علم و فناوری رئیس جمهور گفت: دانشگاه‌ها با تربیت انسانها بعنوان روح پژوهش می توانند می توانند با پرورش اندیشه‌های خلاقانه مشکلات استان را به سهولت حل و فصل کنند.

دانشگاه با تربیت روح پژوهش می تواند مشکلات جامعه را حل کند

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، سورنا ستاری بعد از ظهر سه شنبه در نشست روسای دانشگاهها و نخبگان علمی اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: دانشگاه‌ها با تربیت دانشجویان متخصص و متعهد می توانند علاوه بر حل مشکلات استان زمینه های پیشرفت و توسعه اردبیل را نیز فراهم کنند و مایه امید آفرینی در جامعه شوند.

وی با تأکید بر حمایت جدی از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: استان اردبیل با داشتن 8 شرکت‌ دانش‌بنیان علی رغم پتانسیل بسیار بالای استان ضعیف عمل کرده و به عقب ماندگی دچار شده است.

وی تاسیس شرکت کارگزاری خصوصی برای جبران این عقب ماندگی خواستار شد و افزود: این شرکت کارگزاری زیر نظر پارک علم و فناوری می تواند در ایجاد و سهولت راه اندازی شرکت های دانش بنیان کمک کند.

ستاری با مثبت ارزیابی کردن راه‌اندازی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: تجهیزات و امکانات در حکم جسم پژوهش هستند که از اهمیت چندانی در نفس پژوهش و ایده پردازی برخوردار نیستند.

معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه انسان و ایده هایش پژوهش را شکل می دهد ضمن اعلام امادگی معاونت از تجهیز کامل این ازمایشگاه از مسئولین علمی استان خواست با عضویت در شبکه ازمایشگاهی کشسور از امکانات تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز بهرهمند گردند.

وی ادامه داد: آنچه در این بین مهم و ضروری است تربیت انسان بعنوان روح پژوهش است که اگر ایده پردازی و تفکر در انسان رشد نکند از پژوهش هم خبری نخواهد شد و این امر مهم بر عهده دانشگاهها است.

معاون علمی پژوهشی رئیس جمهور با تأکید بر بهره‌گیری از توانمندی دانشگاه‌های کشور در رفع مشکلات جامعه گفت: بیش از 65 هزار دانشجو در این استان وجود دارد که هر دانشجو با برخورداری از تربیت درست می‌تواند مشکلی از مشکلات این استان را برطرف کند و این خود امیدآفرینی در خانواده ها را بوجود می آورد.

 

گودرز صادقی: دانشگاه محقق در سال گذشته با مدیریت جهادی در تمام عرصه ها پیشتاز بوده است.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیل در نشست علمی پژوهشی با حضور معاون رئیس جمهور به جایگاه رتبه علمی دانشگاه محقق در کشور اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن تمامی محرومیت های استان و عقب ماندگی ها محقق در بین 53 دانشگاه بزرگ کشور در رتبه 23 قرار دارد و این جز با مدیریت جهادی امکان پذیر نبوده است.

صادقی با بیان اینکه رشد علمی در این استان نیازمند نگاه ویژه و تخصیص اعتبارات و افزایش سرمایه گذاری است گفت: طی یک سال گذشته از امکانات و بودجه دانشگاه برای توسعه پارک علم و فناوری استفاده شده است اظهار امیدواری کرد در سال 94 بودجه ای مستقل برای این امر مهم در نظر گرفته شود.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی ایجاد آزمایشگاه مرکزی منطقه ای از سوی این دانشگاه را خاطر نشان کرد و افزود: برای این منظور بیش از ۱۵ میلیارد ریال  از اعتبارات دانشگاه هزینه شده است.

وی راه اندازی موزه علوم و تکنولوژی، پژوهشگاه آب و آبهای معدنی با مشارکت وزارت نیرو را از دیگر اقدامات این دانشگاه در راستای توسعه علمی استان برشمرد و افزود: این دانشگاه علاوه بر حوزه علمی در بحث فرهنگی نیز پیشتاز بوده بطوریکه در سال 93 از نظر برگزاری نماز رتبه اول دستگاههای اجرایی استان را بدست آورده و جزو دانشگاههای برتر کشور از لحاظ اجرای برنامه های فرهنگی بود.

 

عضو هیات علمی دانشگاه محقق خواستار کاهش بیمه مسئولین شرکت های دانش بنیان شد.

یوسف عباس پور عضو هیئت علمی دانشگاه محقق به بیان تاریخچه ایجاد دانشگاه محقق اردبیلی پرداخت و گفت: این مرکز علمی در سال 57 تحت عنوان آموزشکده کشاورزی اردبیل با پذیرش 35 دانشجو زیر نظر دانشگاه تبریز فعالیت خود را شروع کرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه محقق اردبیلی در سال 72 اعلام موجودیت کرد گفت: هم اکنون این دانشگاه در   ۲۲۴ رشته تحصیلی در مقاطع مختلف از سراسر کشور دانشجو پذیرش می کند.

عباس پور با بیان اینکه آموزش دانشگاه در ۵۵ رشته مقطع دکترا و ۱۰۲ رشته  مقطع کارشناسی ارشد با 312 عضو هیأت علمی تمام وقت در دانشگاه محقق خدمات علمی ارائه می کند گفت: ایجاد شرایط مطلوب برای تجاری سازی پژوهش های علمی، ایجاد مراکز کارآفرینی، عقد ۴۲ تفاهم نامه علمی و آموزشی، افزایش مشارکت اعضا علمی در کنار پژوهش های تقاضا محور  از فعالیتهای این دانشگاه است.

وی از ارائه ۲۱۰ مقاله ISI، چاپ ۳10 مقاله در نشریات علمی دنیا و ارائه ۷۵0 مقاله در کنفرانس و همایش های علمی در سال 93 خبر داد و گفت: تامین آزمایشگاه مرکزی، افزایش بانک اطلاعات دانشگاه، برگزاری همایش های متعدد علمی در حوزه کشوری، منطقه ای و استانی، بستر سازی 14000 کاربر و 5 پژوهشکده و... از دیگر فعالیتهای دانشگاه در سالهای اخیر بوده است.

این عضو هیئت علمی تامین تجهیزات پژوهشی و آزمایشگاه مرکزی را به منظور ارائه خدمات به مراکز علمی دولتی و خصوصی، مراکز دانش بنیان را خواستار شد و افزود: پرداخت وام سه میلیارد ریالی صندوق شکوفایی ، بستر سازی زمینه های کاهش هزینه بیمه مؤسسین شرکت های دانش بنیان از دیگر مطالبات پژوهشگران اردبیلی است.

انتهای خبر/ج