کد خبر: 7698 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل

عید قربان، بزرگترین مدرسه تربیتی برای بشریت است/ حجاج ایرانی در برائت از مشرکین سرآمدند

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در خطبه های نماز عید قربان، از این عید بزرگ به عنوان بزرگترین مدرسه تربیتی برای بشریت نام برد و گفت: تمام رموز سعادت انسان و تعالی یک جامعه در فلسفه عید قربان نهفته است.

عید قربان، بزرگترین مدرسه تربیتی برای بشریت است/ حجاج ایرانی در برائت از مشرکین سرآمدند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل صبح امروز در خطبه های عید قربان به تبیین ویژگی های مهم  این عید بزرگ اسلامی پرداخت و گفت:  انسان در هر سال دو سفر مهم پیش روی خود دارد که سعادت اخروی وی نیز در گرو این سفرها است.

وی از سفر اول به عنوان سفر روحی در ماه مبارک رمضان نام برد و گفت: ماه های رجب و شعبان مقدمه و بستر آماده شدن برای این سفر بزرگ برای انسان است.

آیت الله عاملی به تبیین جایگاه، اهمیت و برکات ماه مبارک رمضان در سعادت مسلمانان پرداخت و گفت: شب قدر اوج این سفر معنوی است و در عید فطر نیز اعمال انسان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی از سفر دوم به عنوان سفر اعتقادی نام برد و گفت: این سفر نیز با ورود ماه ذی الحجه آغاز و در عید قربان به اوج خود می رسد.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبیین ویژگی های عید قربان پرداخت و گفت: مسلمانان در موسم حج هرجا که هستند جا پای قدم های حضرت ابراهیم(ع) می گذارند و اگر بتوانند از برکات این قدوم بهره مند شوند به سعادت آخرت خواهند رسید.

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) قهرمان توحید است، گفت: این پیامبر جلیل القدر بهترین و عزیزترین شخص نزدیک به وی، یعنی فرزندش را به امر الهی به قربانگاه برد تا مقرب بارگاه الهی قرارگیرد و در این راه نیز با شیطان لعین به مبارزه برخواست.

عاملی با بیان اینکه حضرت ابراهیم در عید قربان به مقام امامت رسید، گفت: هر کس قدر فرصت ها را دانسته و در مبارزه با شیطان و امیال درونی خود بتواند پیروز از میدان خارج شود توانایی درک این مقام را بدست خواهد آورد.

وی از قربان به معنی تقرب به بارگاه الهی نام برد و گفت: قربان در واقع حالت روحی است که انسان پس از بیرون آمدن از امتحان الهی توفیق درک عظمت آن را پیدا می کند.

این مبلغ اسلامی اهمیت نیت به قصد قرب الهی را یادآور شد و  با بیان اینکه در قربانی کردن اسرار زیادی نهفته است، گفت: نیّت در قربانی مهم و اساس است.

وی با بیان اینکه قربانی با خلوص نیت، توشه برای آخرت است، گفت: در انتخاب قربانی باید نهایت دقت را بکار برد چراکه انسان برای تقرب الهی باید زیباترین و قوی ترین قربانی را به بارگاه الهی تقدیم کند و در انجام این رسالت نیز احکام الهی را به بهترین وجه ممکن انجام دهد، چراکه قربانی علاوه بر امکان تقرب الهی، بستر ساز عبور از پل صراط در قیامت است.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان با بیان اینکه عمل قربانی با نیت پاک و برای تقرب به خداوند موجب ایجاد حالت روحی در انسان می شود گفت: همین حالت روحی ایجاد شده در عبور از پل صراط به کمک انسان می اید.

عاملی در ادامه سخنان خود به فلسفه نام مسلمان نیز پرداخت و گفت: از آنجایی که حضرت ابراهیم(ع) همواره تسلیم اوامر الهی بود، خداوند نیز قصه این حضرت را به مناسک حج تبدیل کرد تا مسلمانان با انجام این اعمال میزان تسلیم و مطیع اوامر الهی بودن خود را به اثبات برسانند.

وی با بیان اینکه حضرت ابراهیم(ع) هم عبادت فردی را به بهترین شکل ممکن انجام داد و هم در برابر نمرود، طاغوت زمان قیام کرد، گفت: امروز نیز حجاج ایرانی تنها حج گزارانی بودند که با سردادن فریاد مرگ بر آمریکا عمل برائت از مشرکین را به جای آوردند و این بسیار افتخارآمیز است.

امام حمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبین پیام هروله پرداخت و گفت: مسلمانان باید با اتحاد خود در عزتمند شدن ملت های مسلمان تلاش کنند.

وی به رمی جمرات نیز اشاره کرد و گفت: در ماجرای روز دهم ذی الحجه شیطان سه بار توسط حضرت ابراهیم(ع)، حضرت اسماعیل(ع) و هاجر(س) مورد اثابت سنگ قرار گرفت که این  خود بیانگر این اصل مهم است که حضرت ابراهیم(ع) در رسیدن به مقام قرب الهی با زن و فرزند خود به مبارزه با شیطان پرداخت و میزان تسلیم بودن در برابر اوامر الهی را به اثبات رساند.

عاملی، از رمی جمرات به عنوان درس فراموش نشدنی در زندگی امروزی نام برد و گفت: امروز در خانواده های ما نیز باید این شیوه ترویج شود و همه اعضای خانواده در مبارزه با شیاطین دورنی و بیرونی یکدل و یکصدا عمل و رفتار کنند تا با رسیدن به قرب الهی سعادتمند شوند.

انتهای پیام/ج