نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8648 ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۳

مدافع حرم اردبیلی:

مکتب حاج قاسم، نیازمند مربیان در تراز حاج قاسم /

مدافع حرم اردبیلی از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته تربیتی اسلام ناب نام برد گفت: مهمترین بحث در پرورش نیروهای در تراز مکتب حاج قاسم،خلوص نیت مربی در این راه است چراکه اگر مربی همانند حاج قاسم باشد و سیره عملی و رفتاری وی را در زندگی اش جاری و عمل کند قطعا می توان شاگردانی همطراز با شاگردان حاج قاسم پرورش داد.

مکتب حاج قاسم، نیازمند مربیان در تراز حاج قاسم /

به گزارش ابصارخبر، هوشنگ عبدی از مدافعان حرم اردبیلی از حاج قاسم سلیمانی به عنوان نمونه کامل یک الگوی برجسته برای همه مردم به ویژه  نوجوانان و جوانان نام برده و می گوید: حاج قاسم نام خود را در کتاب شهادت انقلاب به ثبت رساند و برای همیشه تاریخ جهان ماندگار شد.

هوشنگ عبدی از یادگاران دوران دفاع مقدس و از مدافعان حرم اردبیلی است که پس از عمری مجاهدت در راه خدا و دفاع از حرم اهل بیت(ع) امروز در سنگر تعلیم و تربیت در پایگاه های مقاومت بسیج با انتقال تجربیات ارزنده خود و تبیین سیره عملی شهدا و مردان الهی بین نسل جوان و آینده ساز کشور، نقش آفرینی می کند.

خبرنگار ابصارخبر به مناسبت روز مقاومت اسلامی پای سخنان هوشگ عبدی از مدافعان حرم اردبیلی که مدتی تحت فرماندهی حاج قاسم سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت در راه دفاع از حرم اهل بیت علیه السلام و خاک اسلام جانفشانی کرد نشست تا ضمن مرور لحظاتی از آن دوران طلایی به تبیین شیوه های تربیتی حاج قاسم سلیمانی در برهه فعلی بپردازد. 

حاج قاسم چگونه حاج قاسم شد؟

عبدی به سیره عملی حاج قاسم سلیمانی در باب فضائل اخلاقی ایشان اشاره کرده و می گوید: اعمال و رفتار حاج قاسم تماما خالص بود و ایشان برای کسب رضای الهی تلاش و مجاهدت می کرد، بطوریکه خلوص شهید سلیمانی در وجودش معلوم بود و از وی به عنوان مجسمه اخلاص نام می برند.

در بحبوهه کارزار داعش در سوریه بین سال های 90 تا 94 که کار هر آدمی نبود، حاج قاسم این مجاهد فی سبیل الله شبانه روز با حضور در خط مقدم و طرح ریزی عملیات های مختلف برای شکست محاصره دشمنان و از بین بردن  تکفیری ها در منطقه مجاهدت کرد.

 حاج قاسم زمانیکه 85 درصد خاک سوریه در اشغال تکفیری ها بود و این کشور در وضعیت سقوط قرار داشت وارد میدان شد و با تلاش های خود محاصره های تکفیری ها را یکی پس از دیگری شکست اگر آدم خالص نباشد حضورش در چنین وضعیتی توجیهی ندارد.

شهید سلیمانی از لحاظ اخلاقی انسان فوق العاده ای بود، ذره ای غرور، خودخواهی، تکبر در وی راه نداشت یادم است زمانیکه برای توجیه نیروها برای عملیات و تصرف الحباریه آمده بود بعد از توجیه نیروهای عملیاتی، با صبر و آرامش خاصی با همه فاطمیون که بالغ بر 20 الی 30 نفر بودند عکس دونفره جهت یادگاری گرفتند.

در نقطه ای محو رفتار و تواضع وی بودم بطوریکه حتی یادم رفت من هم از موقعیت استفاده کرده عکس یادگاری با این فرمانده جبهه مقاومت بگیرم.

خصوصیات رفتاری و اخلاقی این شهید بزرگوار به حدی برجسته بود که به ظواهر دنیوی کوچکترین اهمیتی نمی داد و در همه حال خداوند متعال را  ناظر بر اعمال و رفتارش می دید و همین عامل باعث شد که وی به حاج قاسم ماندگار در تاریخ تبدیل شد.

عبدی با بیان اینکه شهید سلیمانی همواره در جاهای فوق خطرناک حضور داشت تصریح کرد: حاج قاسم در سخت ترین محاصره های تکفیری ها حضور می یافت و با رشادت خود ضمن شکستن خطوط تکفیری ها به نیروها نیز جرات و توان بی حد برای تار و مار دشمنان می داد.

الگوی تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی، باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟

عبدی از سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به عنوان یکی از نمونه‌های برجسته تربیتی دین مبین اسلام برشمرده و می گوید: در دنیای امروز افرادی‌ مانند حاج قاسم سلیمانی محدود و نایاب هستند و باید سعی کنیم فرزندانمان را مانند وی به اخلاق ناب اسلامی آراسته کنیم.

ایشان این تاثیرگذاری را نه پس از شهادت خود، بلکه از ۳۰ سال گذشته داشته‌اند و این از برکات و آثار تربیتی دین اسلام است که این سردار عزیزما، مزین به آن بود.

ما اعتقاد داریم آنچه تاکنون استقلال و اقتدار این مرز و بوم را نگه داشته، هویت دینی و انقلابی مردان بزرگی همچون حاج قاسم است که فراتر از دل مشغولی‌ها و وابستگی‌های خود، تنها و تنها به اعتلای حقیقی مردم و میهن خود اندیشیده‌اند.

امروز در این مقطع حساس و تاریخی وظیفه ما برای صیانت از میراث گرانبهای شهدا و گسترش فرهنگ ایثار، مقاومت و ایستادگی بیش از گذشته است تا بتوانیم با ایجاد امید و انگیزه بین نسل جوان، نسلی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب پرورش یافته مکتب امام و مقاومت بود، پرورش دهیم چراکه به فرموده مقام معظم رهبری حاج قاسم سلیمانی نمونه برجسته‌ای از تربیت شدگان اسلام و مکتب امام خمینی (ره) است.

عبدی به تبیین نقش الگوی تربیتی شهید حاج قاسم سلیمانی در مراکز مختلف علمی و فرهنگی پرداخته و می گوید: ترسیم مسیر موفق مبارزه با رژیم صهیونیستی ، توجه به ابعاد معنوی، اخلاقی و عرفانی شهید سلیمانی که گاه درپرتو شخصیت نظامی این شهید مورد غفلت قرار می‌گیرد باید از جمله اهداف تربیتی و پرورشی اینگونه طرح ها باشد.

وی به سیاستگذاری های طرح های تربیتی برای پرورش نیروهای در تراز مکتب حاج قاسم پرداخته و می گوید: گفتمان سازی چرایی مبارزات و تفکرات حاج قاسم  در بین آحاد جامعه استفاده از ظرفیت های موجود در آموزش و پرورش در ترویج این تفکر، جریان سازی افکار عمومی در مقابل اهداف شبکه‌های ماهواره ای و مزدوران فضای مجازی، انسجام بخشی، هویت بخشی، مهارت آموزی و پرورش فضایل اخلاقی در کنار ایجاد روحیه ایثار و مقاومت و نشاط اجتماعی و ترویج سبک زندگی ایرانی  اسلامی باید مورد توجه و دقت سیاستگذاران طرح های تربیتی قرار گیرد.

تربیت یافتگان مکتب حاج قاسم در راستای پرورش نیروهای در تراز جبهه مقاومت چه نقشی بر عهده دارند؟

عبدی به تبیین ویژگی های تربیت یافتگان مکتب حاج قاسم سلیمانی پرداخت و گفت: هرکس در جبهه مقاومت حضور داشت و نَفَس قدسی این مرد الهی را استشمام کرده است، خود را مدیون این فرمانده بزرگ و تربیت یافته ایشان می داند.

این مدافع حرم اردبیلی برای تبیین بیشتر جایگاه تربیتی مکتب حاج قاسم به بیان خاطراتی از ایثار و رشادته ای شهدای مدافع حرم تحت فرماندهی حاج قاسم پرداخته و می گوید: شهیدان  مصطفی صدرزاده، حسین بادپا و سید ابراهیم به عنوان نمونه ها و الگوهای تربیتی مکتب حاج قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت بودند که توفیق همسنگری با این عزیران داشتم و به عینه شاهد تاثیر مکتب حاج قاسم در اعمال و رفتار این شهدا بودم.

شهید مصطفی صدرزاده دانشجویی بود که حضور در کلاس های درس حاج قاسم را به کلاس های دنیوی ترجیح داده بود و با پافشاری و اصرار توفیق حضور در خط مقدم جبهه های مقاومت در سوریه را بدست اورده بود.

اخلاص، شهامت، شجاعت در تمام نیروهای حاج قاسم موج می زد ولی عشق به دفاع از حرم در شهید صدرزاده به حدی بود که وی علیرغم فراهم نشدن زمینه های اعزام به جبهه های مقاومت، با جعل کردن کارت افغانی ها توانست خود را به سوریه رسانده و در لشگر فاطمیون به عنوان یک رزمنده اسلام از خاک اسلام و حرم اهل بیت دفاع کند.

 زمانیکه هویت وی شناسایی شد و مهر برگشت به وی خورد با توسل شدن به حاج قاسم مجوز حضور در سوریه برایش صادر شد و با رشادت های بی مثالش پاسخ اطمینان و اعتماد فرمانده را به خوبی داد.

شهید صدر زاده در عملیات دیرالعدس حماسه آفرینی کرد و در عملیات آزادسازی تل قرین  نیز افتخار فرمانده شد و در عرض یک ساعت توانست فراتر از حد تعیین شده پیشروی کرده و کل منطقه را به تصرف رزمندگان اسلام در بیاورد.

 شهید صدرزاده تنها با 10 رزمنده  ضمن آزادسازی منطقه از وجود تکفیری ها در تثبیت و نگهداری آن نیز موفقیت آمیز عمل کرد و با حماسه آفرینی هایش «تل قرین» را به نیروهای اسلام جهت حفاظت تحویل داد.

 عبدی به وصیت نامه این شاگرد مکتب حاج قاسم نیز اشاره کرد و می گوید: در وصیت نامه شهید صدر زاده آمده است: بی بی زینب، گذشت آن زمانیکه در تل زینبیه غریب بودی

این مدافع حرم اردبیلی در ادامه سخنان خود به خصوصیات و ویژگی های شهید حسین بادپا از دیگر پرورش یافتگان مکتب حاج قاسم نیز اشاره کرده و می گوید: شهید بادپا از همراهان شهید صدرزاده بود و شهامت و رشادت را همراه با وی از فرمانده آموخته بود.

نقل است که بعد از مجروح شدن شهید صدرزاده، با اصرار،  وی را به پشت خطوط مقدم جهت مداوا می فرستد و خودش برای حفظ موقعیت اقدام به دفاع از خاک اسلام می کند.

وی گفته بود اگر مقدور باشد در سوریه به شهادت برسم می خواهم در محاصره کامل به شهادت برسم، در حالیه که از همه اطراف مورد اثابت تیرهای دشمن قرار می گیرم به شهادت برسم چراکه می خواهم روضه قتلگاه حضرت ابا عبداله الحسین(ع) را که بارها شنیده ام را در این لحظات آخر به عینه درک کنم و همین طور هم شد و این شاگرد مکتب حاج قاسم به محاصره تکفیری ها افتاد و آنگونه که می خواست به شهادت رسید و مصائب گودال قتلگاه را درک کرد.

نیروهای همطراز مکتب حاج قاسم، نیازمند مربیان در تراز حاج قاسم اند

عبدی با بیان اینکه پرورش نیروهای همطراز شاگردان حاج قاسم نه غیر ممکن است و نه ممکن گفت: مهم مربی و خلوص نیت مربی در این راه است اگر مربی همانند حاج قاسم باشد و سیره عملی و رفتاری وی را در زندگی اش جاری و عمل کند قطعا می توان شاگردانی همطراز با شاگردانحاج قاسم پرورش داد هرچند در مواقع خاص و برهه های لازم، خود فرمانده قطعا کمک کننده خواهد بود و نیروهایش را که بصورت غیابی و روحی پرورش داده برای نجات خاک اسلام و دفاع از کیان اسلام به معرکه ها خواهد فرستاد.

آموزش و آمادگی بسته به این است که در جامعه مراجعی مثل روحانیت، فرماندهان نظامی، معلمان و خانواده ها انسان به تمام معنی پرورش دهند، اینگونه عناصری به ستاره های تمام ناشدنی تبدیل خواهند شد.

 برای الگوسازی باید اسوه های معرفی شده، خود از عاملین و سرآمدان روزگار باشند تا مثمر ثمر واقع شود.

وی به الگوهای 8 سال دفاع مقدس اشاره کرد و می گوید:  فرماندهانی چون شهیدان باکری، همت، زین الدین، بروجردی، دوران، آبشناسان عناصری  هستندکه مدافعان حرم ما با چشمان خود دیده  و درک کرده بودند، اسطوره هایی که شهدای مدافع حرم را در دامان خود پرورش دادند.

 تلاش کنیم با صداقت، محبت و صمیمیت، نسل پیش رو را تربیت کنیم چراکه ذهن نوجوان و جوان آماده ضبط است و هرچه را که ما امروز برای وی بخوانیم در آینده نه چندان دور همان را برای ما بازخوانی خواهند کرد. بنابراین در پرورش انسان های صالح عملکرد خود ما و رفتار خود ما ملاک و مهم است.

 

گفتگو: مهدی جدی

انتهای پیام/ج