نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سرویس خبری کد خبر: 9037 ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی:

انبوه بذر هسته سیب زمینی(مینی تیوبر) با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی در اردبیل

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از تولید انبوه بذر هسته سیب زمینی (مینی تیوبر) با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری این دانشگاه خبر داد.

انبوه بذر هسته سیب زمینی(مینی تیوبر) با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی در اردبیل

به گزارش ابصارخبر، دکتر برومند صلاحی  رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی  پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران گفت: شرکت آرتا زرینه کشت آریا مستقر در مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی، با استفاده از تکنولوژی کشت بافت گیاهی موفق به تکثیر انبوه گیاهچه ­های ارقام مختلف سیب زمینی و تولید بذر هسته سیب زمینی(مینی­ تیوبر) شده است.

وی افزود: آزمایشگاه کشت بافت گیاهی این شرکت در ساختمان مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی قرار دارد و به صورت روزانه به تکثیر گیاهچه ارقام مختلف سیب زمینی می ­پردازد.

صلاحی با بیان اینکه گیاهچه­ های تکثیر شده در این آزمایشگاه، به منظور تولید مینی ­تیوبر، به گلخانه ­های اصفهان و اردبیل ارسال می­ گردد، تصریح کرد: علاوه بر تولید مینی­ تیوبر، سایر کلاس­ های بذری سیب زمینی نیز در مزارع مختلف توسط این شرکت تولید می ­شود و غده بذری تولید شده توسط این شرکت در اختیار کشاورزان سیب زمینی ­کار استان­ های مختلف کشور قرار گرفته که بازدهی بسیار مناسبی داشته است.

رئیس مرکز نوآوری و رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب ­های اصلی تولید سیب زمینی در کشور می ­باشد و از لحاظ اقلیمی برای تولید سیب زمینی با کیفیت مناسب می باشد، ارائه بذر سیب زمینیِ با کیفیت و بازدهی بالا، گامی موثر در رونق صنعت کشت سیب زمینی در این استان و نیز در سطح کشور خواهد بود.

دکتر محسن گلناری مدیر آزمایشگاه شرکت آرتا زرینه کشت آریا گفت: گیاهچه ­های سیب زمینی موجود در آزمایشگاه این شرکت، در شرایط استریل و عاری از هرگونه عوامل پاتوژن از جمله ویروس، قارچ و باکتری تکثیر می­ شوند و به همین دلیل، از بازدهی کشت بسیار خوبی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید غده بذری مینی ­تیوبر این شرکت سالانه در حدود ۲۸۰ هزار غده می ­باشد و این مقدار تا آخر سال ۱۴۰۰ به ۴۰۰ هزار غده و در سال ۱۴۰۱ به ۶۰۰ هزار غده خواهد رسید.
گلناری تصریح کرد: امید است با حمایت­ های مسئولان دانشگاهی و استانی، زمینه توسعه آزمایشگاه و گلخانه­ این شرکت و افزایش ظرفیت تولید و اشتغال افراد بیشتری در سطح استان اردبیل فراهم گردد.

انتهای پیام/ج