سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9265 ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

با حضور مسئولان استانی انجام گرفت؛

افتتاح یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی+ عکس

المان شهدای گمنام و فاز دوم دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی با حضور مسئولان استانی افتتاح شد.

افتتاح یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی+ عکس

به گطارش ابصارخبر، یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی به همراه فاز دوم دانشکده فنی و مهندسی این دانشگاه عصر امروز با حضور اکبر بهنام جو استاندار اردبیل  و روسای دانشگاه های اردبیل در این دانشگاه افتتاح شد.

 یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی از کارهای ماندگار معماری استان است

استاندار اردبیل با بیان اینکه یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی یکی از کارهای ماندگار معماری استان است، تصریح کرد: با استفاده از چنین طرح ها و پروژه هایی می توانیم دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را به نسل های آینده انتقال دهیم.

وی با بیان اینکه دکتر حبیبی از زمان انتصاب به عنوان رئیس دانشگاه محقق اردبیلی سبب خیر برای این دانشگاه و استان بوده است، گفت: با وجود مشکلات متعدد مالی، وی توانسته است پروژه های عمرانی را توسعه داده و رتبه دانشگاه را در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهد.

بهنامجو با بیان اینکه استان اردبیل در مسیر توسعه صنعتی قرار دارد، ادامه داد: با افتتاح فاز دوم دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه محقق اردبیلی، فضای آزمایشگاهی از هزار متر به ۳ هزار متر ارتقا پیدا کرد و این کار موجبب تقویت بیشتر ارتباط جامعه و دانشگاه می شود.

 توسعه همه جانبه دانشگاه محقق اردبیلی از برکات حضور معنوی شهدای گمنام در دانشگاه است

دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی توسعه همه جانبه دانشگاه  محقق اردبیلی را به برکت حضور معنوی شهدای گمنام در دانشگاه دانست و گفت:  در شرایط کرونا نه تنها فعالیت های دانشگاه کمتر نشده است بلکه حتی کارهایی انجام شده که در شرایط عادی هم امکان انجام آن سخت بود.

وی افزود: سال گذشته ساختمان کتابخانه مرکزی و ساختمان دانشکده علوم اجتماعی و در خرداد ماه سالجاری خوابگاه متاهلی خیرساز و مرکز نوآوری را افتتاح کردیم و امروز این دو پروژه به بهره برداری رسید.

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی به هزینه های توسعه ای این دانشگاه اشاره کرد و گفت: ۴ میلیارد تومان برای تکمیل المان شهدای گمنام و ۱۶ میلیارد تومان هم برای فاز دوم دانشکده فنی و مهندسی هزینه شده است.

حبیبی به جایگاه دانشگاه محقق اردبیلی در رتبه بندی جهانی اشاره کرد و گفت: دانشگاه محقق اردبیلی در آخرین رتبه‌بندی جهانی تایمز ۲۰۲۲ با ۲۰۰ پله صعود رتبه ۶۰۰-۵۰۱ در بین هزار و ۶۶۲ دانشگاه از سراسر دنیا و رتبه ۵ در بین ۵۸ دانشگاه ایرانی را به دست آورد.

حجت‌الاسلام‌ عبدالله حسنی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل نیز در این مراسم گفت: شهید را به خاطر دیدن خدا شهید گفته اند.
وی با بیان اینکه شهدا زنده اند و این حرف قرآن است، اضافه کرد: سعادتمندان کسانی هستند که از دوستداران امام حسین(ع) باشند و شهدا مسیر سید الشهدا را رفته اند.
 

 تشریح مراحل احداث یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی

عباس فنی اصل معاون فرهنگی و اجتماعی و فرمانده پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی به مراحل تشییع، تدفین و احداث یادمان شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و گفت:از آرزوهای دانشگاهیان اردبیل معطر کردن فضای معنوی و مقدس دانشگاه محقق اردبیلی با عطر شهدای گمنام بود که در این راستا نامه های متعددی به سردار باقرزاده فرمانده کمیته تفحص مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ارسال شد که در پی آن اکیب های متعدد جایابی محل تدفین در دانشگاه حضور پیدا کردند.

وی افزود: نهایتا فرمانده کمیته تفحص مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی شخصا در تابستان ۱۳۹۳ در دانشگاه حضور یافته و پس از بازدید از بخش های مختلف دانشگاه و بررسی پیشنهادات دانشگاه، تپه روبروی دانشکده فنی و مهندسی(تپه شهدای کنونی) را مناسب ترین مکان تشخیص داده و مقرر شد پس از تسطیح تپه و آماده سازی قبور شهدا با همکاری سپاه حضرت عباس(ع) استان، در تاریخ ششم آبان ۱۳۹۳ همزمان با سوم ماه محرم الحرام، دو شهید گمنام تشیع و تدفین گردند.

فنی اصل ادامه داد: برای برگزاری شایسته این مراسم ماندگار، هیات امنایی متشکل از مسئولین دانشگاه و عوامل دخیل در امور فرهنگی تشکیل شد و تمهیدات لازم برای برگزاری مراسم تدفین به عمل آمد و در روز موعود، جمعیت عظیمی از دانشگاهیان و مردم شهیدپرور اردبیل در دانشگاه حضور یافته و نماز با امامت مرحوم آیت الله سید ابراهیم سیدحاتمی برگزار و مراسم تشییع دو شهید نام‌آور گلگون کفن با عظمت تمام انجام شد.

فرمانده پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه برای ایجاد یادمانی ماندگار و شایسته مقرر شد از طریق فراخوان ملی، طرح یادمان تهیه گردد، افزود: در همین راستا در نیمه اول خرداد ۱۳۹۴ پوستر مسابقه طرح یادمان شهدای گمنام دانشگاه به سراسر کشور ارسال شده و در نهایت ۲۶ اثر از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه مسابقه رسید که ۱۵ تیرماه سال ۱۳۹۴ تیم داوری متشکل از اساتید گروه های معماری و هنر دانشگاه های محقق اردبیلی و آزاد اسلامی واحد اردبیل و نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌ های دفاع مقدس بررسی شده  و نهایتاً ۵ اثر به عنوان آثار برتر برگزیده شد و در مرحله بعدی داوری، با درنظر گرفتن شرایط اقلیمی منطقه و نمادهای استانی، اثر حاضر انتخاب شد.

فنی اصل تصریح کرد: طی ماه‌ های مرداد و شهریور ۱۳۹۴ طرح انتخاب شده در چهار جلسه جداگانه با حضور تیم داوری، نماینده اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌ های دفاع مقدس استان و طراحان طرح بررسی و تغییرات لازم توسط طراحان مهندس شعبانی و مهندس حمیده قلیپوری اعمال گردیده و طرح به افراد مختلف صاحب نظر از جمله امام جمعه محترم، سازمان حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس کشور و غیره ارسال شد و نهایتا در شورای فرهنگی دانشگاه نظرات دریافتی مورد بررسی قرار گرفته و پس از جمع بندی نهایی در هیات رئیسه دانشگاه، طرح جهت اقدام بعدی در اختیار دفتر فنی قرار گرفت.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی خاطرنشان کرد: آغاز عملیات طرح به خاطر بررسی مجدد پیشنهادات جدید و دیگر مشکلات با تعلل مواجه شده و متاسفانه برای مدتی به تاخیر افتاد و نهایتا در سال ۱۳۹۸ پس از طی مراحل قانونی، مهندس مشاور طرح انتخاب و عملا زمینه اجرای المان کلید خورد و در تاریخ ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ با پیمانکار منتخب قرارداد بسته شد و عملیات اجرایی آن شروع شد که الحمد لله پس از حدود پنج ماه به مبارکی هفته دفاع مقدس به بهره برداری می رسد.

وی ادامه داد: بنا به نظر طراح المان، طرح مذکور الهام گرفته از آیات وحیانی، معماری ایران باستان و معماری بومی اردبیل است که هدف آن نشان دادن جایگاه رفیع شهدا در جنت با ایجاد حس حیات ابدی شهدا در زیر سایه درختان بهشتی بر روی قبور شهدا می باشد(ان المتقین فی ظلال و عیون).

فنی اصل گفت: جهت گیری تمام عناصر به یک نقطه مشترک نشان از جهت حرکت شهدا به نقطه سعادت ابدی بوده و استفاده پلان دایره با مفهوم ابتدا و انتها یکی بودن، منتهی شدن حرکت عالم به معبود است. درخت سرو نشان استقامت و پایداری ایران اسلامی هست. وجود هشت درخت سرو به ایستادگی و مقاومت قهرمانانه در هشت سال دفاع مقدس اشاره دارد. شکل داخلی وسط هر درخت، نشانه نور شمع است و به فرمایش امام خمینی(ره) اشاره دارد که: « شهدا شمع محفل بشریتند». گنبد یادمان اشاره به قاعده وحدت در کثرت و مبدائیت خدا برای عالم دارد. همچنین مقطع مقرنس گنبد، از مدل پنجره ارسی خانه ابراهیمی اردبیل گرفته شده و با گنبد ترکیب یافته است.