نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 9269 ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴

در آستانه اربعین حسینی برگزار شد؛

همایش بین المللی اربعین در دانشگاه محقق اردبیلی + عکس

اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی اربعین حسینی با حضور اندیشمندان و نخبگان مذهبی در دانشگاه محق اردبیلی برگزار شد.

همایش بین المللی اربعین در دانشگاه محقق اردبیلی + عکس

به گزارش ابصارخبر، پیش از ظهر امروز  اولین همایش بین المللی و دومین همایش ملی اربعین حسینی با حضور اندیشمندان ، نخبگان مذهبی ، روحانیون  و اساتید دانشگاه ها و با پیام تصویری حضرت آیت الله جوادی آملی از مراجع تقلید و سخنرانی حجت الاسلام سید عبدالوهاب نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، هادی التمیمی رئیس دانشگاه نجف اشرف، حجت الاسلام شمس الدین مریجی  رئیس دانشگاه باقرالعلوم بصورت حضوری و مجازی در سالن شهید خودسیانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

 رسالت قیام امام حسین(ع)، نجات مردم از جهالت و جلوگیری از گمراهی بشریت است

دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این مراسم ضمن گرامیداشت اربعین حسینی ایثار و فداکاری رزمندگان اسلام را یادآور شد و گفت: امنیت و اقتدار امروز کشور مرهون ایثار شهدا و رزمندگان است.

وی در ادامه سخنان خود به همایش های ملی برگزار شده در دانشگاه محقق اردبیلی اشاره کرد و گفت: هر سال به طور متوسط 15 همایش ملی و بزرگ در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار می شود.

حبیبی به همایش بین المللی اربعین اشاره کرد و گفت: این برنامه با اهمیت ترین و اثرگذارترین برنامه هایی است که در طول سال در این دانشگاه برگزار می شود چراکه با رویکرد علمی و پژوهشی به واقعه عاشورا نگاه کرده و در جهت نشر ارزش ها و فرهنگ عاشورا در جهان می کوشد.  

وی با بیان اینکه زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای گرانقدر و قیام حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام به شیوه های گوناگون در جامعه در حال انجام است گفت: برگزاری مراسم های معنوی و مذهبی مختلف از جمله برنامه های ارزشمند فرهنگی است که ریشه در تاریخ این خطه دارد.  

رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در پایان سخنان خود به احادیثی از امام صادق علیه السلام اشاره کرد و گفت: نجات مردم از جهالت  و جلوگیری از گمراهی بشریت  از جمله اهداف قیام امام حسین علیه السلام است بنابراین دانشگاهیان در این برهه از زمان وظیفه سنگینی در راستای انجام این رسالت عظیم بر عهده دارند.

حجت الاسلام عبداله حسنی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان اردبیل نیز به تشریح اهداف همایش اربعین حسینی  پرداخت و گفت: فائزون کسانی هستند که در مسیر امام حسین علیه السلام قرا گرفته اند.

وی به ندای هل من ناصر امام حسین علیه السلام اشاره کرد و گفت: امروز هزاران نفر در راستای این ندا به امام عصر خود لبیک گفته و در راه حراست ار حریم ولایت  جان خود را فدا کردند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به سخنان آیت الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: همانطور که دعا زیر قبه سیدالشهدا  مستجاب است هر جا مجلس امام حسین علیه السلام است زیر قبه سیدالشهدا محسوب می شود و دعا پذیرفته می شود چراکه مسیر امام حسین علیه السلام، بهترین، بزرگترین و سعادت مندترین  مسیرها برای رسیدن به کمال است.

وی به فراخوان اولین همایش بین المللی اربعین  اشاره کرد و گفت: این فراخوان به 4 زبان انگلیسی، عربی، اردو و فارسی  منتشر شد که مورد استقبال علما و اندیشمندان نیز قرار گرفته است.

حجت الاسلام حسنی به ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: این ویروس چند سالی است که پیاده روی عظیم اربعین حسینی را محدود کرده بنابراین با برگزاری همایش هایی از این دست می توان قدم کوچکی در راستای پرداخت علمی به اربعین برداشت تا زائرین در کنار قدم با قلم  نیز به زیارت اربعین اعزام شوند.

وی اظهار امیدواری کرد دبیرخانه همایش اربعین حسینی در دانشگاه محقق اردبیلی به بزرگترین و تاثیرگذارترین دبیرخانه در این راستا در عرصه جهانی تبدیل شود.

پخش نماهنگ، ارائه مقالات منتخب، سخنرانی حجت الاسلام مریچی رئیس دانشگاه باقرالعلوم ، دکتر السیدفادی السید رئیس مرکز امه الواحده و حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و  هادی التمیمی رئیس دانشگاه نجف اشرف در کنار روایتگری سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی و مداحی از جمله برنامه های این مراسم معنوی در آستانه اربعین حسینی در اردبیل بود.

 

انتهای پیام/ج