کد خبر: 966 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰

به همت دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان دانشگاه محقق

نشست قفقازشناسی برگزار شد

نخستين نشست از سلسله نشست های قفقازشناسی(آشنايی با نسخ خطی) صبح امروز با حضور اساتيد و دانشجويان تاريخ و به همت دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان دانشگاه محقق اردبيلي در محل کتابخانه عمومی اردبيل برگزار شد.

نشست قفقازشناسی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز،در ابتدای اين نشست نوع خواه معاون کتابخانه‌های عمومی استان اردبيل ضمن خيرمقدم گويی،مدعوین را به تعمق بيشتر در مورد نسخ خطی ايرانی- اسلامی گرجستان دعوت کرد.

حسينی مسئول دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان نیز در خصوص سلسله نشست های قفقازشناسی توضيحاتی ارائه داد و افزود: بسط و گسترش قفقازشناسی در اردبيل از اهميت خاصی برخوردار است چرا که اين استان بيشترين مرز را با قفقاز دارد، در نتيجه بهترين استان برای بسط مطالعات قفقاز به شمار می آيد.

 وی پرداختن به نسخ خطی و اسناد تاریخی را يکی از دغدغه های دفتر توسعه فرهنگی آذربايجان دانست و گفت:بسياری از اين نسخ و اسناد در خانه ها نگهداری می شود که اميدوارم بتوانيم اين نسخ را جمع آوری کرده و حفظ کنيم.

 حجت السلام مدبر مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری، فهرست نويس و نسخه شناس حوزه قفقاز و آسيای مرکزی در ادامه نشست با بیان اینکه نسخ خطی از جايگاه ويژه ای برخوردار هستند گفت: همانگونه که شناسنامه به آدم هويت می بخشد، نسخ خطی نيز هويت يک ملت است.

 نسخه شناس حوزه قفقاز و آسيای مرکزی در موضوع نسخ خطی، جایگاه اردبیل را ممتاز ارزیابی کرد و گفت: اردبیل از لحاظ بها دادن و نگهداری از نسخ خطی از جايگاه خاصی برخوردار است چرا که در دوره صفويه قدم های محکمی در مورد علم برداشته شد و اين باعث ايجاد نسخ خطی شده است.

وی گفت: در زمان صفويه حاکمان علاوه بر اينکه نقش سياسی داشتند، دانشمند نيز بودند.

 مدبر در ادامه توضيحاتی در مورد چگونگی نگهداری نسخ خطی در کتابخانه های داخل و خارج کشور ارائه داد و افزود: اساتيد و دانشجويان تاريخ ما بايد در راستای احياء کردن نسخی که در کتابخانه ها بايگانی شده حرکت کنند.

انتهای پیام