نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: تشکل های دانشجویی کد خبر: 9930 ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل :

مناظرات علمی در صدا و سیما احیا شود

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل با انتقاد از برنامه های صدا و سیما جای خالی مناظرات علمی در رسانه ملی را متذکر شد و گفت: صدا و سیما به عنوان مهمترین رسانه کشور با برگزاری مناظرات علمی در موضوعات مختلف می تواند ضمن گره گشایی ذهنی، در بصیرت افزایی جامعه نیز نقش آفرینی کند.

مناظرات علمی در صدا و سیما احیا شود

به گزارش ابصارخبر، حجت الاسلام محمد علمداری فرد مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل  عصر امروز در همایش افتتاحیه دومین دوره لیگ مناظرات دانشجویی استان اردبیل که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد به لزوم و اهمیت برگزاری مناظرات دانشجویی در محیط های علمی و جامعه پرداخت و گفت: هدف از برگزاری مناظرات دانشجویی تقویت روحیه مطالبه گری و فرهنگ‌سازی گفتمان بر اساس آموزه های اسلام است.

وی به خواسته بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی از دانشجویان پرداخت و گفت: دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی و ارزش های دفاع مقدس، نقش آفرینی در عرصه های انقلاب و تربیت و پرورش نیروهای در تراز انقلاب اسلامی خواسته اصلی امامین انقلاب اسلامی از دانشجو و طلبه است.

حجت الاسلام علمداری در ادامه سخنان خود به رسالت بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: بسیج دانشجویی در همه ابعاد و عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حضور سازنده و مطالبه گری دارد.

وی به برهه فعلی و مسائل اخیر رخ داده در کشور اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی مطالبه گری منطقی و معقول باید در راس امور قرار گیرد.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل به آموزه های امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در برخورد با فتنه ها اشاره کرد و گفت: مراقبات از نفوذ ایادی شرق و غرب در محیط های علمی و مسائل اعتقادی دانشجویان از جمله مباحث مهم و اساسی است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی از استدلال خوب و منطقی، پرهیز از سطحی نگری لازمه مناظره و گفتگو نام برد و گفت: مناظرات دانشجویی تمرین فرهنگ تضارب آرا است.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه تحمل عقیده مخالف مهم است، گفت: فراگیری اصول مناظره، تحقیق و مطالعه و رعایت آداب و اخلاق از قواعد مناظره منطقی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به قواعد یک مناظره منطقی اشاره کرد و گفت: پیروی از اصول مناظره، بهرمندی از منطق و قیاس، پیروی از اخلاق اسلامی مهمترین قواعد مناظره است.

وی به ویژگی مناظرات اشاره کرد و گفت: هوچیگری و عدم رعایت اخلاق در مناظرات هدف دار، آفت یک مناظره منطقی است که در مناظرات دانشجویی جایی ندارد.

حجت الاسلام علمداری فر با بیان اینکه طرف های مناظره باید به دنبال حق و حقیقت باشند گفت: دانشجویان شرکت کننده در مناظرات باید در منابع خود دقت کنند تا مطالب ناحق و غیر واقعی در مناظرات نفوذ نکنند.

وی با بیان اینکه هدف وسیله را توجیه نمی کند گفت: در مناظرات باید مطابق خواست و اراده الهی حرکت کرد.

حجت الاسلام علمداری فر به تاریخچه مناظرات در اسلام اشاره کرد و گفت: مناظرات در تاریخ اسلام به ویژه دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در اوج قرار داشت و این مناظرات مبنا و الگوی مناظرات در عصر حاضر است.

وی روی مشترکات طرفین مناظره اشاره کرد و گفت: در مناظرات باید طرفین به دنبال مشترکات خود باشند تا استدلال های آنها نیز مورد قبول هم واقع شوند.

مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان اردبیل از قرآن کریم و روایات اسلامی به عنوان مشترکات مناظره در جوامع شیعه نام برد و گفت: در مناظرات باید مراقب گفتار و رفتار طرف مقابل بود چراکه عدم ارائه استدلال و برهان، استفاده از زور برای به کرسی نشاندن دیدگاه و نظر شخصی فرد است که این دیدگاه نیز غالبا باطل و ناحق است چراکه از استدلال و منطق برخوردار نیست.

وی به راهکار مقابله با افراد جاهل در موضوع و بی منطق اشاره کرد و گفت: در این مواقع باید از طرف مناظره خواست برای ادعای خود دلیل و برهان آورده و ادعایش را اثبات کند.

حجت الاسلام علمداری فر از مناظره بعنوان آخرین حربه در اسلام نام برد و گفت: دیدگاه اسلام در مطالبات، حکمت و برهان است.

وی به ویژگی های مناظره در اسلام پرداخت و گفت: رعایت ادب و احترام، افزایش میزان محبت و دوستی و تبادل اطلاعات و فن بیان کارکرد مناظره بین طرفین است.

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل در پایان سخنان خود بصیرت افزایی و گره گشایی ذهنی در مسائل را ویژگی مهم مناظره نام برد و گفت: تحقیق و مطالعه، منطق و برهان و فن بیان مهمترین ویژگی و خصلت مناظره کنندگان است.

وی با انتقاد از صدا و سیما در خصوص بصیرت افزایی و روشنگری گفت: برگزاری مناظرات در رسانه ملی با حضور علما و دانشمندان و کارشناسان برجسته گره گشای ذهنی مسائل کلان کشور و بصیرت افزا است.

 

انتهای پیام/ج