کد خبر: 2992 ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸

یادداشت دانشجویی؛

هم افزایی از نوع تحریم!

آمریکایی ها بعد از مذاکرات هسته ای گفتند؛ معامله هسته ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه‌ی جهانی شود، معنای این حرف این است که ایران در نقشه‌ای که سرمایه داران برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده اند هضم شود.

هم افزایی از نوع تحریم!

به گزارش ابصارخبر، حامد یاری دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی در یادداشت خود به موضوح تحریم ها پرداخت و نوشت: هنوز یادمان نرفته است که یکی از اساسی ترین شعارهای تبلیغاتی دولت تدبیر و امید تعامل با دنیا(شما بخوانید آمریکای کدخدا) برای حل مشکلات و خصوصا از بین بردن تحریم ها بود . اوایل برایمان چگونگی تعامل با امریکا به عنوان شیطان بزرگ و جامعه جهانی زیردستش شاید سخت بود. اینکه این تعامل چگونه و از کجا شروع می‌شود؟

 

پاسخ دادن به این سوال درست است که برای خیلی ها سخت بود ولی با کمی تفکر می توانستیم پاسخی برایش پیدا کنیم. روبروی هم نشستن و دیدارهای مکرر برای اولین بار با وزیر استکبار جهانی و مذاکره بر سر یکی از ارزشمندترین دستاوردهای انقلاب اسلامی!


ولی بعد از گذشت بیش از سه سال از این رویکرد بی نتیجه و اشتباه ، معلوم نیست این راه تا کجا ادامه دارد؟ تا کی باید طبق خواسته های انها عمل شود؟ تا کی باید امتیاز داده شود؟ تا کی باید در مقابل بی تعهدی آنها بی اعتنا بود؟ تا کی باید کوتاه آمد؟


بعد از سه سال تلاش و مذاکره دولت برای لغو و حذف تحریم ها به عنوان بزرگترین شعار تبلیغاتی خود و سرانجام کار برجام ناموفق و بی نتیجه، ظاهرا امریکا و دارو دسته اش نه تنها هنوز راضی به حذف تحریم ها نشده اند بلکه راهکار های جدید پیش پای مذاکره کنندگان ما گذاشته اند دال بر اینکه مشکلات اقتصادی ما حل شود!

راهکار هایی که نه تنها تحریم ها حذف نمی شود بلکه با دستان خودمان با دشمن هم دست شده و هم افزایی تحریم ها را هم انجام می دهیم. پیوستن به FATF و دادن اطلاعات بانکی و عدم همراهی با محور مقاومت و عدم ارائه خدمات ارزی به مشتریان و ارگان هایی که در لیست تحریم ها هستند ، آیا به معنای همراهی و هم نوایی با دشمن نیست؟


اگر FATF در مبارزه با پول شویی موفق بود که این همه فساد اقتصادی و پول شویی در دنیا حاکم نبود. ایا غیر از این است که این کارگروه تبدیل به ارگانی برای جاسوسی و گرفتن اطلاعات امنیتی و خصوصی کشور ها شده است؟


پذیرش و اجرای fatf باعث می شود تا فشارهای بین المللی و تحریم های خارجی به صورت ساختارمند و قانونی از داخل کشور دنبال شود. از طریق توافق با fatf افراد و نهادهایی چون وزارت دفاع، وزارت اطلاعات، صنایع هوایی، صنایع موشکی، دانشگاه مالک اشتر، سپاه و ده‌ها نهاد که توسط آمریکا و سازمان ملل تحریم شده‌اند در داخل کشور نیز تحریم می شوند.

علاوه بر اینها تروریستی دانستن محور مقاومت در نظام بانکی ایران در دستور کار قرار می گیرد. اجازه به بازرسان fatf برای بازرسی سرزده و دسترسی به اطلاعات بانکی ایران داده می شود. تحریم شدن نهادهای وابسته به سپاه پاسداران در بانک های کشور اجرا میشود که متاسفانه شاهد این مسئله برای قرارگاه خاتم الانبیا توسط بانک های ایرانی بودیم و یا نصب نرم افزارهای خزانه داری آمریکا در بانک های داخلی اجرایی می شود و ...


مسئولین ما خوب است قبل از تصمیم گیری و هر اقدامی تبعات این کار را بررسی کنند. تبعاتی که ممکن است انقلاب را از مسیر خود منحرف کند؛ البته اگر در روند برجام آن را نپذیرفته باشند!!!
صحت این موضوع نمیدانم درست است یا نه ولی چند روز پیش یکی از مختصصان اطلاعات مالی آمریکا تعهدات اخیر ایران به FATF را جزو دستاوردهای خوب برجام می شمارد و این کار را باعث بهتر شدن و باز شدن مسیر دیپلماتیک بین ایران و امریکا در مسائل غیر هسته ای قلمداد میکند. مسائلی که قرار نیست سر آنها حتی ذره ای مذاکره شود.
چه کسی میداند محتوای مذاکرات چه بوده است؟ و یا اینکه غیر از برجام بر سر چه چیزهایی مذاکره شده است؟ چرا مذاکرات پنهانی هنوز ادامه دارد؟ بعد از برجام و FATF چه چیزی مطرح می‌شود؟


در این حین نقش مجلس در بررسی این موضوع چیست؟ آیا با بی اطلاعی و سردرگمی می توان راهکار ارائه داد؟! اینها جزیی از سوالهایی است که منتقدان پیوستن به این کارگروه و دلسوزان نظام در ذهن دارند و متاسفانه هیچ گونه شفاف سازی توسط دولت و طرفدارانشان صورت نمی گیرد تا اقشار مردم از ان آگاه شوند.


الان نه تنها شعار رفع تحریم ها و رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم و بیکاری و رکود حل نشده بلکه دولت با دستان خود مجری تحریم ها و عامل هم افزایی تحریم ها نیز شده است. به نظر میرسد شرایط پیشین و ابقای تحریم ها بهتر باشد از اینکه خودمان هم همدست با تحریم کنندگان شویم. سیستم بانکی ما به خودی خود پر است از فساد و پول شویی ؛ پیوستن به FATF پیشکش.


خوب است بیانات عمل نشده رهبر معظم انقلاب توسط دولت را برای صدها بار مرور کنیم که فرمودند:
" استقلال اقتصادی به معنای هضم نشدن در هاضمه ی اقتصاد جامعه جهانی است.

آمریکایی ها بعد از مذاکرات هسته ای گفتند معامله هسته ای با ایران باید موجب ادغام اقتصاد ایران در جامعه ی جهانی بشود. معنای این حرف این است که ایران در نقشه و نظامی که سرمایه داران عمدتا صهیونیسم برای تصرف منافع مالی جهان ترسیم کرده اند هضم و جذب شود. "


پیوستن به FATF دقیقا عکس این مسئله و رویکرد اقتصاد مقاومتی و استقلال کشور می باشد.
گذشته از همه اینها و من حیث المجموع دولتی که معاون و مشاوران غرب زده و خودباخته ای دارد که معتقد به عدم استقلال کشور و اقتصاد بومی و مقاومتی و خوداتکایی هستند، نباید انتظاری غیر از برجام هسته ای و برجام منطقه ای و FATF و IPC و ... داشت.

یادداشت نویس:حامد یاری

دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی

انتهای پیام/