کد خبر: 3906 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۶

موبوگرام و ماکیاولیسم

موبوگرام یک نرم افزار ماکیاولیستی و امکانِ حالتِ روح، ماکیاولیستی ترین قسمت این برنامه است. شاید خیلی ها این نگاه را و بطور کلی اینگونه دقیق نگری را در حوزه مسائل مربوط به روابط اینترنتی نپسندند اما این مساله و مشکل موضوعی مهم و حیاتی است.

موبوگرام و ماکیاولیسم

به گزارش ابصارخبر، ابراهیم پورحسین مدرّس حوزه و دانشگاه در ادامه یادداشت های خود در خصوص فضای مجازی به بحث موبوگرام پرداخت و نوشت؛موبوگرام یک نرم افزار ماکیاولیستی و امکانِ حالتِ روح، ماکیاولیستی ترین قسمت این برنامه است.  شاید خیلی ها این نگاه را و بطور کلی اینگونه دقیق نگری را در حوزه مسائل مربوط به روابط اینترنتی نپسندند اما برای خیلی ها نیز که به اخلاق و مسائل اخلاقی بعنوان یک دغدغه دائمی می نگرند این مساله و مشکل موضوعی مهم و حیاتی است.

اما مقصود من از ماکیاولی بودن موبوگرام و ماکیاولی شدن فضاهای اینترنتی چیست؟ ابتدا باید بگویم که کل فضای حاکم بر رابطه های مجازی، مستعدّ ماکیاولی شدن احساسات و رابطه هاست. برای ما بارها اتفاق افتاده است که در واکنش به مطلبی از شکلک های خنده استفاده کرده ایم بدون آنکه به اندازه ای که شکلکها خوشحالند، خوشحال بوده باشیم و یا در قبال ناراحتی فردی و بخاطر همدردی با او شکلکهای غصه دار را بکار برده ایم در حالی که همزمان با ارسال آن در حال گپ و گفت با دیگران و یا حتی خندیدن بوده ایم. شاید بنظر برسد که اینها مسائل مهمی نیست و مزیت فضای مجازی همین است که بخشی از تواناییها و حواس شما را به خود مشغول می کند و بقیه حواس شما می تواند برای امور دیگری بکار برود. اما اگر دقیق بنگریم خواهیم دید که چنین ابراز احساساتی که در  غالب رابطه های اینترنتی متعارف است حاکی از ماکیاولی شدن فضای حاکم بر رابطه هاست.

نرم افزار موبوگرام دارای امکانی است بنام "حالت روح" که به کاربر این امکان را می دهد بصورت مخفیانه و بدون اینکه مخاطبین و سائرین از حضور وی اطلاع داشته باشند در برنامه حضور داشته باشد و حتی بدون اینکه مخاطبین خبردار بشوند پیامهای آنها را بخواند. بسیارند کسانی که از این امکان استفاده می کنند و اظهار می کنند که با موبوگرام از مزاحمت های دیگران در امانند و علاوه بر این دیگر لازم نیست پاسخگوی دوستان و آشنایان باشند که چرا دیر می خوابند و چرا تا دیر وقت پای تلگرام می نشینند. اما یک نگاه دقیق  و موشکافانه به مساله نشانگر رسوب و رسوخِ کُنش ها و واکنش های ماکیاولیستی در رابطه های اینترنتی است که موبوگرام و حتی خود تلگرام نمونه کامل آن است.

انتهای پیام/