کد خبر: 4136 ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۹

یادداشت دانشجویی؛

راهیان نور فرصتی برای رشد و تعالی معنوی دانشجویان

ارائه ی الگویی صحیح از سیره و منش شهدا به نسل های جدید، تقویت و تعالی روحیه ی معنوی و جهادی، تبیین و تشریح حماسه ها و رشادت های رزمندگان و ترویج فرهنگ بسیجی در میان اقشار مختلف مردم از جمله اهداف اردوهای راهیان نور است.

راهیان نور فرصتی برای رشد و تعالی معنوی دانشجویان

به گزارش ابصارخبر حامد هاشمی مجد در یادداشت خود به مناسبت فرا رسیدن 20 اسفند روز ملی راهیان نور نوشت:  20 اسفند ماه در تقویم ملی ما به عنوان روز ملی راهیان نور نامگذاری شده است.

همواره در ایام پایانی سال و در تعطیلات نوروز، هزاران نفر از جوانان مشتاق و دل سپرده پای بر سرزمین کربلای ایران می گذارند و از نزدیک با مناطق عملیاتی و رشادت های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس آشنا می شوند.

اعزام کاروان های راهیان نور از سال 1376 و با همت بسیج دانشجویی به صورت رسمی آغاز شد. سفر مقام معظم رهبری در هشتم فروردین 1378 به یادمان شلمچه و حضور در میان زائرین راهیان نور موجب شد تا توجه ویژه ای به موضوع راهیان نور انجام گیرد و در همین راستا در حال حاضر 57 یادمان در کل کشور میزبان راهیان نور هستند که 27 یادمان در جبهه جنوب قرار دارد.

با توجه به اینکه دشمن از کوچکترین فرصت برای تضعیف باورها و ایمان و اعتقادات دینی جوانان و کم رنگ کردن ارزش های اصیل دوران دفاع مقدس در میان دانشجویان استفاده می کند و نیز به منظور جلوگیری از خطر فراموشی و تحریف حماسه ی بی نظیر دوران دفاع مقدس، بهره گیری از ظرفیت ویژه ی راهیان نور در راستای معرفت افزایی و رشد و تعالی معنوی دانشجویان و جوانان ضروری به نظر می رسد.

بدون تردید حضور در یادمان ها و مناطق عملیاتی برای نسلی که توفیق درک آن دوران را نداشتند، می تواند پاسخگوی بسیاری از شبهات و تردیدآفرینی های معاندان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در خصوص دوران هشت سال دفاع مقدس باشد.

از اهداف اردوهای راهیان نور می توان به زنده نگه داشتن یاد و خاطره ی شهدا و رزمندگان ، ارائه ی الگویی صحیح از سیره و منش شهدا، رزمندگان و جانبازان به نسل های جدید، تقویت و تعالی روحیه ی معنوی و جهادی، تبیین و تشریح حماسه ها و رشادت های رزمندگان و ترویج فرهنگ بسیجی در میان اقشار مختلف مردم اشاره کرد. در عین حال برخی آسیب ها نیز در اجرای اردوی راهیان نور نظیر؛ نداشتن برنامه ی درازمدت و مدون علمی، کمیت گرایی و توجه به افزایش حجم زائرین اعزامی به جای اجرای برنامه های کیفی، عدم استفاده از راویان باتجربه و خاک جبهه خورده در برخی از کاروان ها، اجباری کردن حضور در اردوی راهیان نور در برخی سازمان ها، اعزام چندین باره ی افراد به جای اعزام باراولی ها، تبلیغ ناکافی و نامناسب در مورد عظمت اردوی راهیان نور، نگاه تفریحی بخشی از کاروان های اعزامی به مناطق عملیاتی و فراموش شدن ماهیت اصلی سفر و... قابل احصاء است.

در خاتمه با ذکر این نکته که تمام برنامه های راهیان نور در سال جاری با شعار محوری«من انقلابی ام» برگزار می شود، بار دیگر بر این نکته تأکید می گردد که اردوی راهیان نور به ویژه راهیان نور دانشجویی فرصت و بستری کم نظیر برای افزایش باورهای دینی و اعتقادی و حرکت در مسیر ارزش های والای انقلاب و فرهنگ دفاع مقدس و موجب تعالی روحی و معنوی برای دانشجویان و جوانان خواهد بود

یادداشت نویس: حامد هاشمی مجد

انتهای پیام/