کد خبر: 4159 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۳

لزوم واگذاری پارک جنگلی مشگین شهر به بخش خصوصی

اگر پارک جنگلی از دست شهرداری خارج شود نظارت بیشتری برای جلوگیری از تخلفات شهری مانند تغییر کاربری قلمستان ها و فضای سبز شهری به کاربری مسکونی انجام می شود.

 لزوم واگذاری پارک جنگلی مشگین شهر به بخش خصوصی

به گزارش ابصارخبر، محمدبرم دانشجوی مشکین شهریدر تازه ترین یادداشت خود به مسائل زیست محیطی پرداخت و نوشت: مشگین شهر، شهر دیرینه های پایدار یکی از گردشگر پذیرترین شهرستانهای استان اردبیل می باشد. این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری طبیعی فراوانی است. یکی از المان های گردشگری خاص این شهرستان پارک جنگلی است که با وسعت 300 هکتار در کناره غربی رود خیاوچایی و در دره ی چسبیده به شهر قرار گرفته است. این پارک جنگلی در اختیار شهرداری شهرستان است که این اتفاق 2 نتیجه را در پی دارد.

تملک شهرداری بر پارک جنگلی لازمه ی هزینه ی بودجه ی شهرداری در این منطقه می باشد که تا کنون چنین چیزی مشاهده نشده است؛ اگر هم بوده خیلی ناچیز بوده است. حال آنکه با وجود بدهی های میلیاردی و چند ده میلیاردی شهرداری مشگین شهر ، شرایط رسیدگی به اوضاع پارک جنگلی محیا نیست حتی برخی اوقات ما شاهد هستیم که برای پاکسازی فضای این پارک سمن ها و تشکل های مردم نهاد دست به کار می شوند.

حال سوالی پیش می آید با وجود اینکه هزینه نگهداری و توسعه پارک جنگلی برای شهرداری ممکن نیست چرا این پارک به نهادهای مربوطه مانند منابع طبیعی ، حفاظت محیط زیست و یا حتی به بخش خصوصی سپرده نمی شود؟
مشکل سرانه کم فضای سبز شهرستان با وجود پارک جنگلی در اختیار شهرداری به طور قابل تأملی حل می شود به نحوی که با وجود تخلفات متعدد شهرسازی علی الخصوص در بخش فضای سبز شهردار دوره قبل تاکید بر چندبرابر بودن سرانه فضای سبز شهرستان نسبت به آمار کشوری دارد.
اگر پارک جنگلی از دست شهرداری خارج شود نظارت بیشتری برای جلوگیری از تخلفات شهری مانند تغییر کاربری قلمستان ها و فضای سبز شهری به کاربری مسکونی انجام می شود. البته در گفتگو با اعضای شورای اسلامی این شهرستان روشن می شود که تصمیم های اولیه برای کسب درآمد حداقلی از این ظرفیت عظیم خدادادی گرفته شده است. برای مثال مطلع شدیم تصمیمی مبنی بر اخذ ورودیه از خودروها شده است که به ترتیب از موتورسیکلت تا خودروهای سواری از 3000 ریال تا 10000 ریال متغیر می باشد اما باید توجه کنیم این درآمد ناچیز به سختی می تواند هزینه ساخت و نگهداری کیوسک های اخذ ورودیه را تامین کند.
پس بهترین راه واگذاری پارک جنگلی به بخش خصوصی می باشد این عمل 2 نتیجه دارد.
1. ترغیب شهرداری برای ایجادفضای سبز داخل شهر و جلوگیری از تخلفات تغییر کاربری و...
2. حفاظت و نگهداری از پارک و توسعه چندجانبه گردشگری این منطقه که با مدیریت مناسب حتی می شود برای چند ده نفر ایجاد شغل پایدار نمود.

انتهای پیام/