کد خبر: 4180 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۵

محاسبه نفس سنت فراموش شده نوروز

یکی از مهمترین اعمال قبل از تحویل سال، محاسبه نفس است که کمترمورد توجه عموم قرارمی گیرد. آدابی که برای هرانسان لازم و ضروری است.

محاسبه نفس سنت فراموش شده نوروز

به گزارش ابصارخبر رضا ندایی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اآزاد اردبیل در یادداشت خود به آداب و رسوم نوروز در استان پرداخت و نوشت: یکی از مهمترین اعمال قبل از تحویل سال، محاسبه نفس است که کمترمورد توجه عموم قرارمی گیرد. آدابی که برای هرانسان لازم و ضروری است.

محاسبه نفس باید همانند محاسبه مالی قبل از عید بررسی و مورد رسیدگی و بازبینی گردد. اگرچنانچه حساب و کتابی برای محاسبه وجود داشته باشد قبل از تحویل سال بازنگری و رسیدگی گردد. هرفرد به وجود درونی خود مراجعه می کند و به حساب خود رسیدگی می کند این رسیدگی به دو صورت انجام می گیردمادی و معنوی.اگرمادی باشد برای رفع آن تلاش می کنداما اگرمعنوی باشد بایدبا روش های مختلف که دراسلام به آنها توصیه و اشاره شده است رسیدگی و محاسبه گردد. به عنوان مثال اگربدی درحق دیگری داشته باشد بایدازاوحلالیت بطلبدو ازخداوند متعال طلب آمرزش و توبه نماید.

کسانی که درامورات اقتصادی و معاملات و خریرو فروش دست دارند و یا کسانی که در بیت المال دست دارند باید دقت کافی داشته و نسبت به حساب وکتاب خود حساسیت نشان دهند چرا که حساب وکتاب اینگونه موارد بسیارسنگین است.

ازنظر دین مبین اسلام نیز برای خارج کردن خمس  و زکات و حق و حقوق دیگران توصیه شده است.

درمحاسبه نفس باید به  اخلاق و رفتارخود بازبینی نموده اگرناملایمات و ناهنجاریهایی درطول سال داشته باشد به عنوان مثال باکسی اختلافی و یا قهری داشته باشد براساس دین مبین اسلام ، بایدحسابرسی و رسیدگی  نماید.

یکی دیگرازآداب و رسوم عید نوروز ، دیدو باز دیدهایی است که باید به این موضوعات توجه ویژه ای گردد ازجمله آنها صله رحم، زیارت قبور، غبار روبی مزارشهداء، غبار روبی قبور علما و صاحبان علم و دانش و مفاخرعلمی و مذهبی ، زیارت مومن، عیادت از بیماران ، دیداراز خانواده شهداء از اولویت های دیدو بازدید می باشد.

سفرکردن درعید نوروز باید با هدف صله رحم، تفریح، ایجاد نشاط و شادابی برای خانواده که یک امربسیارمهم و نیکو بوده و دراسلام نیز به آنهاسفارش شده است.

پوشیدن لباس نو و تمیز از ارزشهای بزرگ اسلام و عرف جامعه در ایام عید نوروز می باشد.

درزمان تحویل سال  بهتراست همراه با دعا و نیایش و تلاوت قرآن و ذکرصلوات باشد.اگراین اعمال درامام زاده ها و مراکز مذهبی باشد بسیارخوب است.

تهیه شیرنی و شکلات، خانه تکانی ، پختن غذای خوب و لذیذ ، گستراندن سفره آذین شده با هفت سین و رنگارنگ، خریدآجیل ، میوه ، رنگ کردن تخم مرغ از آداب و رسوم و عرف جامعه می باشد.

شرکت درجشن نیکوکاری، تشویق و ترغیب دیگران به جهت کمک به همنوعان و هم وطنان نیازمند، صلح و آشتی دراین ایام ، هدیه دادن به دیگران مخصوصا به کودکان از جمله کارهای نیک و مورد پسند است.

فرستادن سوغات و عیدانه به خانه عروس ، رنگ کردن تخم مرغ با پوست پیاز، مراسم شال اندازی ، رویاندن سبزی از حبوبات از دیگر آداب و رسوم محلی عید نوروز می باشد.

بازی های محلی فراموش شده از جمله بازی تکم چی، آتش بازی ، تخم مرغ شکستن و بسیاری از بازی های محلی دیگرکه در زمان عیدنوروز معمول بوده است.لازم به یا آوری است که این بازی ها از چهارشنبه سوری شروع و تا پایان سیزده بدرادامه داشته است .البته در برخی از جاها کم و بیش از این بازی ها همچنان بصورت کمرنگ وجود دارد.

اما هفت سین عید نوروز:

  1. سرکه ،نماد پذیرش ناملایمات و نماد رضا و تسلیم است.
  2. سمنو، نماد مظهرصبرو مقاومت و عضو عدالت و قدرت است.
  3. سیب ، نماد سلامتی و عشق است.
  4. سماغ، نماد صبرو بردباری و تحمل دیگران است.
  5. سبزه، نماد خرمی و شادابی و خوش اخلاقی است.
  6. سیر، نماد مبارزه با زشتی و زدودن چشم زخم است.
  7. سنجد، نماددلبستگی و سنجیده عمل کردن است.

درکنار اینها آیینه که برای رفع کدورت و نشانی از صفاو پاکی و یکرنگی است.

شمع ، که به معنی همیشه زیر نور و چراغ و نورانی بودن است.

قرآن، نشانه توکل و توسل به خداوند متعال است.

ماهی ، نماد روزی حلال است.

تخم مرغ رنگین، نشانه رنگارنگی نژادها ی مختاف بشری و تاکید براین که بنی آدم اعضای یکدیگرند.

انتهای پیام/