کد خبر: 4697 ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵

یادداشت دانشجویی؛

تحلیلی بر اوضاع کنونی منطقه و تحولات قطر

منافع آمریکا در شعله ورتر کردن آتش اختلافات کشورهای عربی و در نهایت آغاز یک جنگ منطقه ای و آغاز شیردوشی گسترده آمریکا از شیوخ عرب با فروش بسیار گسترده تسلیحات نظامی خواهد بود که این امر با استقبال ترامپ از طرح ناتوی عربی که با لگد قطر، بهم ریخت، آشکارتر گشت.

تحلیلی بر اوضاع کنونی منطقه و تحولات قطر

به گزارش ابصارخبر، سیدرضا وهابزاده دانشجوی فعال در عرصه فرهنگ و سیاست در تازه ترین یادداشت خود به تحلیل اوضاع جدید منطقه بخصوص تحولات بین قطر و عربستان پرداخت و نوشت:از حدود سه دهه گذشته به وفور شاهد اختلافات ارضی در چندین منطقه جغرافیایی و سواحل دریایی و نیز اختلافات سیاسی ، آل سعود و آل ثانی بوده ایم؛ بگونه ای که در مقاطعی کار به درگیری های نظامی بین دو کشور و تلفات انسانی کشیده شده است که در نهایت با وساطت یکی از کشورهای شیخ نشین عربی و گاها با دخالت سازمان ملل یکی به نعل یکی میخ، اختلاف را فیصله داده و تظاهر به سازش کرده اند؛لکن ، توجه سردمداران دیپلماسی انقلاب اسلامی ایران به نکات ذیل، خالی از لطف نیست.

اولا مسلما این اختلاف، اولین اختلاف کشورهای متحجر عربی نبوده و آخرین آن نیز نخواهد بود ، لذا برماست که بدور از دستپاچگی در اظهارنظرها بدانیم که احتمالا اینبار نیز همچون موارد سابق ، موضوع با وساطت یکی از هم پیاله هایشان همچون ( عمان ، کویت یا یمن) و احیانا سازمان ملل با سیاست یکی به نعل یکی میخ اختلافات را پایان دهند.

ثانیا نکته بسیار مهمی که نباید از آن غافل بود، قرارداد گسترده تسلیحاتی دوهفته پیش ترامپ و آل سعود است که بر وحشت آل ثانی از تکرار تجربه تجاوز نظامی عربستان به خاک قطر یا تحمیل رهبریت معنوی حجاز بر دوحه افزوده و از سوی دیگر با در نظر گرفتن جلب  نظر رئیس جمهور آمریکا برای به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در عربستان و محمد بن زاید (ولیعهد ابوظبی) در امارات، قطر تهدید جدی علیه خود را بیشتر از پیش احساس کرده و با این مانور تبلیغاتی احتمالا بدنبال تخریب چهره عربستان بعنوان رهبر جهان عرب و در خیال خودشان جهان اسلام و  تقویت خود بعنوان پرثبات ترین کشور عربی منطقه و در یک نگاه بدبینانه تر، جلب توجه ترامپ و نهایتا تکرار یک خوش رقصی و شیر دوشی ترامپ با آل ثانی جهت خرید سلاح و جذب رضایت آنان است.

ثالثا آنچه مسلم است، منافع آمریکا در شعله ورتر کردن آتش اختلافات کشورهای عربی و در نهایت آغاز یک جنگ منطقه ای و آغاز شیردوشی گسترده آمریکا از شیوخ عرب با فروش بسیار گسترده تسلیحات نظامی خواهد بود که این امر با استقبال ترامپ از طرح ناتوی عربی که با لگد قطر بهم ریخت آشکارتر گشت؛لکن در این بین قدرت شرق یعنی روسیه نیز منافعی همسو با آمریکا در این میان خواهد داشت که وزیرخارجه قطر روز گذشته اعلام کرد برای دیدار و رایزنی با وزیر خارجه روسیه به این کشور سفر خواهد کرد. با اغاز یک جنگ منطقه ای، به همان میزان و شاید بیشتر سود از فروش تسلیحات عاید روسیه خواهد شد . هرچند در این میان توهم غلط ترکیه در جهت تضعیف رقیب منطقه ایش در جهت بازگشت به جایگاه سابق یعنی به خیال خودشان رهبریت کشورهای اسلامی، ترکیه را نیز مصون از خطا نخواهد گذاشت.

این بُعد اول، برد آمریکا و بُعد دوم اینکه با آغاز یک جنگ منطقه ای و درگیر کردن مستقیم ایران اصطکاک توان ایران باعث عقب افتادن از قافله پیشرفت جهانی شده و  هم اینکه عملا توجه مجامع بین المللی و مردم دنیا  را از سوریه ، یمن ، عراق و نهایتا فلسطین غافل کرده و میدان را جهت عملیات تمام عیار با محوریت آمریکا - اسرائیلی باز خواهد کرد.

آنچه لازم است از موارد سه گانه بالا نتیجه گرفت این مهم است که، مسلما با آغاز یک درگیری منطقه ای، دود این شعله تنها به چشم کشورهای منطقه ای و همسایه خواهد رفت و مسلم تر اینکه، در صورت بروز هرگونه حماقت از جانب اتاق فکر استکبار جهانی ، این جنگ در اولین وهله، تبدیل به قتلگاه اسرائیل و در مرحله بعد ، آغازگر ناامنی های داخلی تمام کشورهای جبهه غرب خواهد بود.

در پایان شایان ذکر است که، در چنین شرایطی بهتر است ایران، ضمن دوری از بازار داغ تهییج جبهه عرب - عرب با بیان موضعی ثبات آور در منطقه و با دوری از طبل جنگ دلخواه غرب و شرق، ضمن تقویت جبهه های نیابتی جنگ با استکبار، استحکام مواضع خارجی و سامان داخلی خود را شدت بخشد.

انتهای پیام/