پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
دفتر ریاست جمهوری
مجلس شورای اسلامی
یادواره شهدای بخش خورش رستم خلخال
پایگاه خبری تحلیلی سبلانه
مجمع وبلاگ نویسان اردبیل
پایگاه تحلیل های دانشجویی
کانال دانشجویان اردبیل در تلگرام
پشتیبانی از جبهه مردمی مقاومت
21. تير 1396 - 8:00   |   کد مطلب: 4908
برخی تصور می کنند که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان می باشد و از آنجا که با شنیدن کلمه « حجاب » ذهنمان سریع به چادر منتقل می شود؛ حجاب و پوشش را فقط برای زنان می دانیم! اما در واقع،مردان نیز دارای حد و مرزی برای پوشش خود هستند.
حدود شرعی حجاب آقایون!

به گزارش ابصارخبر علی فیضی در یادداشت خود به مبحث حجاب اقایان پرداخت و نوشت:برخی تصور می کنند که حجاب و پوشش فقط مخصوص زنان می باشد و از آنجا که با شنیدن کلمه « حجاب » ذهنمان سریع به چادر منتقل می شود؛ حجاب و پوشش را فقط برای زنان می دانیم! اما در واقع،مردان نیز دارای حد و مرزی برای پوشش خود هستند که برای حفظ حریم های عفت در جامعه، باید آن را رعایت کنند.

براساس احکام شرعی یکی از حجاب های مهم مردان حجاب ایشان در زمینه نگاه کردن است. مردان بایستی غضّ بصر داشته باشند. این بدان معناست که چشم های خود را فرو افتاده نگاه دارند. بر این اساس احکام نگاه کردن دارای ظرافت های خاص است که در ادامه بدان می پردازیم.
در مورد حجاب آقایون در باب نگاه کردن باید توجه شود که نگاه شهوت آمیز و با قصد لذت چه به هم جنس و چه غیر هم جنس و چه محرم و چه نامحرم از نظر شرعی حرام است و تنها در مورد همسران شرعی نگاه با قصد لذت مانعی ندارد و حلال شمرده شده است. بر این اساس نگاه شهوت آمیز مردان به یکدیگر نیز همانند نگاه شهوت آمیز به زنان چه محارم و چه نامحرمان حرام می باشد!
خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند:
قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذٰلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ ( سوره نور/ 30)
به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است!
وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لاَ یَجِدُونَ نِكَاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ… ( سوره نور/ 33)
و کسانی که امکانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خداوند از فضل خود آنان را بی‌نیاز گرداند…
خداوند در این دو آیه، مردان را سفارش به رعایت حجاب و عفاف می کند ، که البته در آیه ی دوم پا را فراتر گذاشته و به کسانی که بخاطر رضای خداوند عفاف را سرلوحه ی راه خود قرار می دهند؛ قول کمک و همکاری می دهد و می فرماید« خداوند از فضل خود آنها را بی نیاز می کند» و این مصداق همان ضرب المثل معروف است که « از تو حرکت؛ از خدا برکت».
شأن نزول:
از امام باقر عليه السّلام چنين نقل شده است كه جوانى از انصار در مسير خود با زنى رو برو شد . چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب كرد تا اينكه وارد كوچه تنگى شد باز همچنان به پشت سر خود نگاه مى‏كرد ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزى استخوان يا قطعه شيشه ‏اى كه در ديوار بود صورتش را شكافت . با خود گفت به خدا سوگند من خدمت پيامبر مى‏روم و اين ماجرا را باز گو مى‏كنم، هنگامى كه چشم رسول خدا به او افتاد فرمود : چه شده است؟ [۱]
و جوان ماجرا را نقل كرد ، در اين هنگام جبرئيل، پيك وحى خدا نازل شد و آيه مورد بحث را آورد.
از رواياتي كه درمورد كيفيّت پوشيدن لباس و شبيه نشدن به كفار و ... نقل شده است استفاده مي شود ، که مرد بايد از پوشيدن لباس هاي ناپسند ، تنگ و بدن نما اجتناب كند وجلوي هو‍‍‍ی و هوس خويش را بگيرد و به طور كلي از لباس شهرت ( لباسي كه در آن انسان ، انگشت نما گردد) بايد پرهيز شود.
حدود پوشش برای مردان از نظر شرعی اینچنین است:
امام خمینی رحمه الله در مورد پوشش مردان می فرمایند: مرد نیزعلاوه بر عورتین، باید قسمتهایی از بدن که پوشاندن آن متعارف است را از نامحرم بپوشاند.[1]
نظر مقام معظم رهبری:
بر مرد پوشاندن سر و گردن و صورت و دستها تا جایى كه معمولاً نمى‏پوشانند لازم نیست.[2]
نپوشاندن هركجای بدن به قصد به حرام انداختن دیگری حرام است.[3]
برهنه كردن بدن به قصد لذّت و ریبه در مقابل محارم (به استثنای همسر) یا مردان دیگر حرام است.[4]
مردان بنابر احتیاط مستحب باید مواضعی را كه بطور معتاد مردان می پوشند را از نامحرم بپوشانند خصوصاً اگر بدانند نامحرمی به قصد لذّت و یا ریبه به آنها نگاه می كند.[5]
مرد در مقابل مرد دیگر و زن نامحرم بایدکدام قسمت از بدن خود را بپوشاند.؟
آن مقدار که معمولاً مردان ظاهر می کنند مانند سرو گردن و کمی از سینه و بازو و پاها تا نصف ساق در برابر زن نامحرم مانعی ندارد و در برابر مرد کافی است شورت پوشیده باشد. [6]
سؤال: آیا مردان می توانند در حالی كه می دانند نامحرم به آنها نگاه می كند مقدار بیشتری از بدن خود را كه بطور معتاد مردان می پوشانند برهنه كنند مثلاً با زیرپوش در منزل باشند درحالی كه می دانند نامحرم به آنها نگاه می كند و یا برای شستن فرش یا ماشین و یا… پاهای خود را بالا بزنند و یا در مقابل نامحرم شنا كنند.
جواب: اگر به قصد به حرام انداختن نامحرم باشد حرام است در غیر این صورت بهتر است ترك كند خصوصاً اگر بیننده جوان باشد.[7]
س: پوشیدن لباس آستین کوتاه براى مرد چه حکمى دارد؟
ج) اگر مستلزم مفسده باشد، جایز نیست.
س. بلند کردن مو براى آقایان چه حکمى دارد؟
ج) اگر بخواهد خود را شبیه به زنان کند، جایز نیست.
به طور كلى، پوشیدن كراوات و دیگر لباسهایى كه پوشش و زیّ غیر مسلمانان محسوب مى‏شود و استفاده از آن منجر به ترویج فرهنگ منحط و معاند غربى مى‏شود، جایز نیست.[8]
به نظر شما پوشش ظاهری (رنگ تیره و روشن -و با وجود آمدن رنگهای شاد و متنوع در عرف که بسیار مطرح می باشد ) چگونه باید باشد؟
رنگ خاصی در حجاب شرط نیست جز این که جنبه تحریک آمیز نداشته باشد.
پوشیدن لباسهاى مبتذل و یا لباسهاى تنگ و مهیّج و یا مدلهائى که موجب ترویج فرهنگ غرب است، چه براى زن و چه براى مرد، چگونه است؟
این گونه لباسها اشکال دارد و بر پسران و دختران و مردان و زنان مسلمان لازم است رعایت موازین عفّت اسلامى را، که مایه سعادت دنیا و آخرت آنهاست، بنمایند.
اخیراً در میان برخى از جوانان مدل مو و لباسهایى مد شده که از کشورهاى اروپایى و بلاد بیگانه ارائه مى گردد (مانند رپ و غیره) نظر به این که پوشیدن این لباسها و این گونه آرایش کردن عرفاً از مصادیق تشبه به کفّار است آیا شرعاً حرام است یا حلال؟
با توجّه به این که این امور بخشى از فرهنگ منحط بیگانگان است، مسلمانان باید از آن پرهیز کنند و فرهنگ خود را زنده کنند.
حکم استفاده مرد از شال گردن ابریشم ( یک طرف ابریشم ، یک طرف پشم ) چیست؟
جائز نیست.
پوشیدن لباس آستین کوتاه برای مرد چه حکمی دارد؟ زدن کراوات چه حکمی دارد؟
اشکال ندارد مگر بیش از حد کوتاه باشد، در مورد کراوات نیز با توجه به اینکه در عرف کشور ما یک فرهنگ اجنبی محسوب می شود احتیاط در ترک آن است و شلوار کوتاه در صورتی که زیر زانو باشد مانعی ندارد.
در نتیجه اگر مردی بازو یا سینه، و یا بدن خود را به قصد آنكه نامحرمی به او نگاه بكند باز بگذارد و یا پیراهن نازك بدن نما بپوشد به قصد آنكه نامحرم به بدن او نگاه كند حرام است و باید از آن اجتناب كند. بله اگر لباس مثلاً آستین كوتاه بپوشد نه به قصد حرام انداختن دیگری اگر چه علم داشته باشد دیگری به حرام بیفتد بنابر احتیاط مستحب نباید چنین لباسی بپوشد.
پوشیدن لباس ابریشمی خالص برای مرد حرام است اگرچه عرقچین یا بند شلوار باشد، خواه بیننده ای باشد یا نه و اگر هست مرد باشد یا زن محرم باشد یا نامحرم.[9]
اگر لباسی دارای قیطانهای ابریشمی باشد و یا آرمی در آن باشد كه ابریشمی باشد پوشیدن آن اشكال ندارد[10]
پوشیدن هرگونه زینت از جنس طلا برای مرد جایز نیست، چه آشكار باشد چه پنهان[11]
طلای سفید حكم طلای زرد را ندارد و پوشیدن آن برای مردان اشكالی ندارد مگر آنكه همان طلای زرد باشد كه رنگ آن تغییر كرده باشد.[12]

منابع و ماخذ:
[1] – استفتاء از ایشان در سایت تبیان
[2] – استفتائات مقام معظم رهبری
[3] – امام، اراكى، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل و گلپایگانى و بهجت
[4] – امام، اراكى، تبریزى، خامنه اى، سیستانی و گلپایگانى: استفتاء. بهجت
[5] – امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 51. بهجت، خامنه ای و گلپایگانى
[6] – استفتائات آیت الله مکارم شیرازی
[7] – امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 51. بهجت، خامنه اى، سیستانی و گلپایگانى
[8] – استفتائات مقام معظم رهبری
[9] – امام و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، شرط ششم. تبریزى: توضیح المسائل، مسئله 842. خامنه اى: استفتاء. سیستانى: توضیح المسائل، مسئله 842 و منهاج الصالحین، (لباس مصلى)، شرط ششم. مكارم: توضیح المسائل، مسئله 763. اراكى، بهجت، فاضل و گلپایگانى
[10] – امام، اراكى، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 26. سیستانى: منهاج الصالحین، (شرائط لباس مصلى) شرط ششم. بهجت
[11] – امام، اراكى، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 21. امام: توضیح المسائل، مسئله 832. اراكى: توضیح المسائل، مسئله 826. بهجت: توضیح المسائل، مسئله 702. تبریزى: توضیح المسائل، مسئله 840. خامنه اى: استفتاء. سیستانى: توضیح المسائل، با استفاده از مسئله 840؛ منهاج الصالحین، (شرائط لباس مصلى)، مسئله 528 و مكاسب محرمه، مسئله 37. فاضل: توضیح المسائل، مسئله 840 و جامع المسائل، ج‏1، سؤال 254. گلپایگانى: توضیح المسائل، مسئله 840. مكارم: توضیح المسائل، مسئله 761.
[12] – امام: كتاب استفتائات، ج‏1، لباس نمازگزار، با استفاده از سؤالهاى‏50، 51، 54 – 52. اراكى، تبریزى، خامنه اى، سیستانى، فاضل، گلپایگانی و مكارم

 
انتهای پیام/
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار