کد خبر: 5159 ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۴

یادداشت دانشجویی؛

اردوهای جهادی، فرصتی برای تربیت مدیران انقلابی

جوانانی که متناسب با شرایط زندگی و تحصیلی، منزلت هایی را به دست آورده اند با گذشتن از همه آن ها و اعزام به مناطق، تمام داشته هایشان را در این مناطق جهت محرومیت زدایی به کار می گیرد، می تواند بهترین فرصت برای تربیت مدیران انقلابی فراهم کند.

اردوهای جهادی، فرصتی برای تربیت مدیران انقلابی

به گزارش ابصارخبر، سجاد گلی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اردبیل- مرکز آموزش عالی آزادگان نیردر یادداشتی به موضوع آثار و برکات اردوهای جهادی پرداخت و نوشت:اردوهای جهادی بهترین فرصت برای تربیت مدیرانی انقلابی هستند که با تقویت روحیه جهادی می توانند در اینده خدمات شایسته ای به کشور انجام دهند.
این کار اردو های هجرت و حرکت عظیم بسیج سازندگی یکی از برکاتش خدمت رسانی است که میلیون ها نفر از این خدمت شما به صورت مستقیم بهره مند می شوند .از لحاظ مادی ،از لحاظ امور روز مره ی زندگی ،از لحاظ معنوی و هدایت،بهره مند می شوند. شما اگر درس قرآن هم آنجا ندهید،خود حضور یک جوان مومن و متدین و متشرع در یک مجموعه ی روستایی،در بین جوانان ،در بین مردم ،مظهر مجسم آیه ی قرآن است؛آنها را به دین،به انقلاب،به معنویت،سوق می دهید. (بیانات مقام معظم رهبری در جمع جهادگران بسیج سازندگی در سال 1389)

جهاد یعنی تلاش حد اکثری یک مومن عاشق تحت امر ولی برای استفاده کردن از استعداد های بالقوه و بالفعل خود در راه رسیدن به خدا و کسب قرب الهی است.

جهاد یعنی مبارزه ؛جوان جهادگر یعنی جوان مبارز ،جوانی که تمام امکانات رفاهی تفریحی و...خود در زندگی را کنار می گذارد و کیلو متر ها دور تر در جاهایی که از حداقل امکانات رفاهی هم بی بهره اند می رود یعنی جهاد.

جهاد تنها به مبارزه در میدان نظامی محدود نیست بلکه جهاد یعنی مبارزه با نفس ،مبارزه با فقر ،مبارزه با هجمه های فرهنگی دشمن و...می باشد.

قبل از انقلاب اسلامی به دلیل نبود روحیه جهادی در مسئولین و خفته بودن این روحیه در مردم، کشور روز به روز دچار مشکلات متعددی از جمله مشکلات اقتصادی،فرهنگی و...شده بود یکی از دستاورد های انقلاب اسلامی احیای این فرهنگ بود .با احیای فرهنگ جهادی در مردم و مسئولین ،فرصتی را فراهم کرد تا عقب ماندگی هایی را که در طول این سال ها ایجاد شده بود را جبران کرد .

رهبر انقلاب با آینده نگری در اردیبهشت سال 79 قبل از آن که جهاد سازندگی منحل شود دستور راه اندازی مجموعه ای به نام «بسیج سازندگی »را دادند .

هدف اصلی که ما در اردو های جهادی آن را دنبال می کنیم خود شناسی و خود سازی  است ؛فردی که در این اردو شرکت می کند قبل از این که بخواهد کار مفیدی را انجام دهد باید خود را بشناسد و به خود سازی دست یابد خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : «کیف یعرف غیره من یجهل نفسه» یعنی کسی که خود را نمی شناسد ،چگونه غیر خود را تواند شناخت ؟

مقام معظم رهبری می فرمایند: شما با عمل خودتان مردم را به ایمان، به اسلام، به دین دعوت می‌کنید. این خدمت‌رسانى است؛ خدمت‌رسانى مادى و خدمت‌رسانى معنوى. از این مهم‌تر، خدمتى است که شما به خودتان می‌کنید؛ استعدادهاى درونى خودتان را فعال می‌کنید؛ به بالقوه‌هایى که در وجود شما هست، فعلیت می‌بخشید؛ تجربه پیدا می‌کنید؛ با زندگى مردم آشنا می‌شوید؛ این حصارهاى طبقاتى شکسته می‌شود؛ واقعیت‌هاى زندگى را لمس می‌کنید؛ در خودتان شعف و بهجت خدمت‌رسانى را احساس می‌کنید و این احساس را در وجود خودتان زنده می‌کنید.

با نگاه به فرمایشات مقام معظم رهبری می توانیم دریابیم که عمل جهاد یک عمل مقدسی است که ما در اردو های جهادی بیشتر از هر کاری با رفتارمان بر جوانان و مردم تاثیر می گذاریم .وقتی در اردوهای جهادی جوانانی را می بینی که با آن لباس هایی که تازه خریده است در یک کار عمرانی شرکت کرده و تلاش می کند تا شرایطی را به وجود آورد تا همسالان یا افرادی بزرگتر یا کوچک تر از خودش هم در مکان هایی مناسب زندگی کنند ،درس بخوانند این یعنی رسیدن به درجه ای که به خود شناسی رسیده و به مسیر تقرب الهی قدم گذاشته است .

فردی که این راه را انتخاب می کند و قدم در این مسیر می گذارد به این شناخت دست یافته است که قبل از هر حرکتی باید جهاد بر نفسش کند و خواسته نفسانی خود را از بین ببرد تا اجازه ورود به مسیر قرب الهی را دریافت کند .

جوانی که متناسب به شرایط زندگی و تحصیلی مقام و منزلت هایی را به دست آورده است و از آن ها می گذرد و به روستایی محروم می رود و با توجه به مهارت هایی که دارد در این مناطق به کار مشغول می شود تا بتواند محرومیت را از زندگی این خانواده ها ازببرد. مردم مناطق محروم با دیدن این جهاد گران به زندگی امید وار می شوند که کسانی در این دنیا وجود دارد که بدون هیچ گونه چشم داشت مادی به محل زندگی آنها بروند و در جهت آبادانی محل زندگی و اعتلای فرهنگ آنها ،دادن خدمات پزشکی به آن ها تلاش کنند .

اردوهای جهادی یک فرصت مناسب برای خود سازی افراد هست که بتوانند خود را طوری بسازند که بتوانند رضایت خداوند را کسب کنند کسانی که از تمام مادیات دل می کنند و تمام دغدغه شان می شود کمک کردن به کسانی که از حداقل امکانات زندگی روز مره بی بهره اند . آری اردوی جهادی به این جهادگران می آموزد که ارزش های اخلاقی را تقویت کنند و از رذایل اخلاقی دوری کنند .

اردوهای جهادی درمناطق محروم،روحیه جهادی و انقلابی را برای جهادگران اعتلاء می بخشد و فرصت کسب تجربه های گوناگون را برای آنان فراهم ساخته و روحیه شهادت طلبی در راه خدا و دفاع از وطن را در جهادگران پرورش می دهد.

در اردوهای جهادی افرادی تربیت می شوند که در راه خدا از جان و مال هایشان می گذرند این اردوها افرادی همچون شهید محسن حججی ،شهید علی سیفی ،شهید هاشم دهقانی نیا را تربیت کرده است.افرادی که به این درجه از کمال رسیدند که به خاطر وطن و حرم حضرت زینب (س)به مبارزه با تروریست و داعش بروند که هدفی جزءکشتن مردم بی گناه و ضربه زدن به انقلاب اسلامی ایران ندارند .

این اردوها بهترین مکان برای تربیت جوانان ومدیران انقلابی آینده است لذا مسئولان باید توجه بیشتری به اردوها داشته باشند.

انتهای پیام/