کد خبر: 5353 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸

احیای امربه معروف و نهی از منکر؛فلسفه ی وجودی محرم

بدون شک فلسفه ی اصلی قیام امام حسین(ع) بر پایه ی امر به معروف و نهی از منکر در دوران حکومت خلفای بی کفایت، فاسد و بی بند و بار بنی امیه که تنها به ظواهر می کردند،انجام گرفته است.

احیای امربه معروف و نهی از منکر؛فلسفه ی وجودی محرم

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حامد هاشمی مجد از فعالان فرهنگی حوزه دانشجویی در تازه ترین یادداشت خود به تبیین فلسفه وجودی محرم پرداخت و نوشت: بدون شک فلسفه ی اصلی قیام امام حسین(ع) نیز بر پایه ی امر به معروف و نهی از منکر در دوران حکومت خلفای بی کفایت، فاسد و بی بندو بار بنی امیه که تنها به ظواهر دین اکتفا نموده و در پشت پرده و حتی در ملأعام به اشاعه ی فساد و منکرات می پرداختند انجام گرفته است.

اگر امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه ی اسلامی نهادینه شود و هرکس خود را در قبال انجام منکرات و ترک معروفات مسوول بداند و نسبت به این فریضه بی تفاوت نباشد، میزان انجام منکرات در سطح جامعه و در محافل و اماکن به شدت کاهش می یابد، اما متأسفانه بسیاری از مردم از عمل به این وظیفه ی خطیر، به بهانه های مختلف سرباز می زنند و این امر زمینه را برای انجام محرمات و بزهکاری در جامعه بیش از پیش تسهیل می نماید.

ماه محرم و هفته ی اول آن که با عنوان هفته ی امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است فرصت بسیار مغتنمی است تا هم مسوولین و متولیان امور فرهنگی نسبت به انجام وظایف خود در راستای احیای امربه معروف و نهی از منکر، گام های اساسی بردارند و از خواب غفلت بیدار شوند و هم آحاد مردم به وظیفه ی همگانی خود در قبال این واجب فراموش شده عمل نمایند و در عین حال باید در مراسم عزاداری ضمن حفظ شئونات مربوط به عزاداری از پرداختن به موضوعات وهم آلود و شبهه ناک و حرکات ناهنجار و خارج از عرف معمول عزاداری که موجبات سوء استفاده و بهره برداری های نامتعارف دشمنان و بدخواهان می شود، به شدت اجتناب نمود.

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که در سال های اخیر، یکی از اهداف اصلی دشمنان و جبهه ی استکبار، حیازدایی، غیرت زدایی، ترویج فساد و فحشا و بی بندوباری، معطوف ساختن ذهن جوانان به مسایل فرعی و حاشیه ای و بی تفاوت نمودن مردم نسبت به ارزش های اصیل اسلام و آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد که این مهم را از طریق شبکه ها و کانال های مجازی، ماهواره، اینترنت و ... دنبال می کنند. در همین راستا نقش خانواده ها به عنوان رکن اصلی یک جامعه در روشنگری، بصیرت افزایی و افزایش هوشیاری فرزندان، بسیار حائز اهمیت بوده و باید شیوه های صحیح و رایج امربه معروف و نهی از منکر را از همان دوران کودکی به فرزندان خود بیاموزند.

یادداشت نویس: حامد هاشمی مجد- فعا ل فرهنگی

انتهای پیام/