کد خبر: 5843 ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹

یادداشت؛

حلقه های اتصال

توجه به فرصت های موجود در جمهوری آذربایجان به ما این امکان را می دهد تا با تزریق آداب و رسوم و فرهنگ خودمان به این مناطق، مردم شیفته این دیار را به اصل و واقعی خود که توسط استکبار به فراموشی سپرده شده است باز گردانیم.

حلقه های اتصال

به گزارش ابصارخبر، رضا ندایی کارشناس مسائل فرهنگی در یادداشت خود به نامگذاری 19 ژانویه به عنوان روز آذری های مسلمان جهان پرداخت و نوشت: این رویداد از چند منظر قابل بحث است. اول اینکه وضعیت نابسامان سیاسی نظام سوسیالیستی شوروی سابق منجر شد تا کنترل کشور رو به ضعف پیش برود و اختلافات داخلی روز به روز افزایش یافته و استان ها یکی پس ازدیگری دم از استقلال بزنند.

در همین مواقع بود که مردم آذربایجان شوروی احساس می کردند آذربایجان از لحاظ اقتصادی توان اداره کشور را ندارد و نمی تواندیک کشور مستقل باشد. لذا عده ای ازمردم سردرگم شده و تمایل خود را جهت وارد شدن به ایران به مرزهای این کشور هجوم آوردند.

 سردرگمی مردم به دلیل نداشتن بنیه اقتصادی و صنعتی و همچنین همزبانی مردم آذربایجان با آذرهای ایران و هم مرز بودن تاثیر زیادی داشته است. مهمتر اینکه مردم آذربایجان از لحاظ دینی و مذهبی تحت فشار و در محدودیت روس ها بوده اند. همه این عوامل دست به هم داد تا مردم آذربایجان به سمت بیایند.

از این رو عده ای مردم آذری وارد خاک ایران شدند و شعارهای اسلامی وحدت گرایی و هم زبانی و همدلی سرداده و عشق و ارادت خود را به ایرانیان ابراز می کردند.در مرز ایران و آذربایجان به اینها اسکان موقت داده شد  تا مسئولین کشور، وضعیت به وجود آمده را تعیین تکلیف نمایند. 

دولت شوروی از شدت اجتماع هراسناک مردم بشدت عصابی شده و برای ارعاب مردم و جلوگیری از قیام آنها، بدستور دفتر سیاسی حزب کمونیست و شخص گورباچف، واحدهای نظامی وسیعی را از سایر مناطق شوروی به دروازه های باکو انتقال داد و ارتش سرخ نیز شبانه وارد باکو  شده و تعدادی از مردم را در 20 ژانویه قتل عام کردند. 

این اتفاق در دی ماه سال 1368 اواخر حکومت شوروی بوجود آمد که جهان از این اقدام متحیر شد.

ما 19 ژانویه را بعنوان روز آذری های مسلمانان جهان گرامی می داریم تا هم یاد و خاطره آن حرکت حماسی دل یادها زنده نگه داشته شود و هم این ارتباط مقدس عاطفی و معنوی بین آذری های دو سوی ارس  پاس داشته شود تا دشمنان نتوانند با تبلیغات سو خود موجبات بدبینی و ایجاد فاصله را فراهم کنند.

گذشته از همه موارد ما باید به فرصت های پیش رو نگاه کنیم تا با تزریق آداب و رسوم و فرهنگ خودمان به این  مناطق، مردم شیفته این دیار را به اصل و واقعی خود که توسط استکبار به فراموشی سپرده شده است باز گردانیم.

بعنوان مثال می توان از تشابه اسمی به ایجاد حلقه های اتفاق دست یافت حلقه هایی که در واقع موجب تغییر نگاه ها می شود چونکه حلقه اتصال در واقع همان فرهنگ دینی، مذهبی و آداب و رسوم و حتی سبک زندگی است.

امید است مسئولین امربا هوشیاری تدابیر لازم درجهت ساماندهی و پیشگیری ازخطرات احتمالی اقدام لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/