کد خبر: 6722 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶

یادداشت؛

پیام نهضت عاشورا، روشنگري، جهل زدايي و بصیرت بود

اساس بصیرت عاشورایی این بود که امام حسین علیه السلام قیام كرد تا به انسانهاى زیر بار ظلم و ستم بیاموزد كه چگونه مى تـوانند به حقـوق خـود برسند و حریت و آزادى از دست رفته را باز یابند.

پیام نهضت عاشورا، روشنگري، جهل زدايي و بصیرت بود

به گزارش ابصارخبر، رضا ندایی فعال فرهنگی و اجتماعی دانشگاهی در تازه ترین یادداشت خود به پیام نهضت عاشورا پرداخت و نوشت:امام حسین (ع) جانش را در راه خدا فدا كرد تا بندگانش را از ناداني و حيرت گمراهي نجات دهد و براي نجات مردم از جهالت نوين و گمراهي كه به نام دين و خلیفه مسلمانان مي‌خواست از سوي يزيد اجرا شود. حضرت با قيام خود حقايق را روشن ساخت.

براي ابد روشن نمود كه جهالت نوين يزيدي ربطي به دين ندارد. نبايد نفاق در لباس دين مردم را به حقایق آسماني بدبين كند.امر به معروف و نهي از منكر اصلی ترین روشنگري و جهل زدايي از اهداف قیام امام حسين (ع) بود.

پس از پيامبرگرامی اسلام (ص) بدعت هاي بسياري وارد جامعه اسلامي شد و در مقابل بخش قابل توجهي از سنن نبوي به دست فراموشي سپرده شد.

امام حسين (ع) علاوه بر اينكه در وصيت نامه خود بر مسأله عمل به سنت پيامبر و علي (ع) تأكيد دارد، محو و نابودي بدعت هاي ايجاد شده را نيز امري ضروري مي داند، آنجا كه پس از ورود به مكه نامه اي به سران قبائل بصره فرستاد و طي آن چنين نوشت: ".... اينك پيك خود را با اين نامه به سوي شما مي فرستم، شما را به كتاب خدا و سنت پيامبر دعوت مي كنم، زيرا در شرايطي قرار گرفته ايم كه سنت پيامبر به كلي از بين رفته و بدعت ها زنده شده است، اگر سخن مرا بشنويد، شما را به راه راست هدايت خواهم كرد."

امام حسین‌(ع) در وصیت نامه الهی خود می‌فرماید : إنّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا وَإِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فی أُمَّةِ جَدّی، أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أَبی : من از روی خودخواهی و خوشگذرانی و یا برای فساد و ستمگری قیام نکردم، من فقط برای اصلاح امّت جدّم (از انحرافات و کجی‌های) از وطن خارج شدم، می‌خواهم امربه‌معروف و نهی از منکر کنم و به سیره و روش جدّم و پدرم علی‌بن‌ابیطالب عمل کنم.

خروجی عاشورا ، بصیرتی چون قیام سیدالشهدا(ع) در عاشورای حسینی درس عزت، حریت و آزادگی برای تمامی عالمیان بوده و هست، ساده‌زیستی و اخلاق دینی و قرآنی داشتن یکی از ویژگی‌های کارگزاران نظام اسلامی است و دوری از تجمل‌گرایی یکی از ارزش‌های پذیرفته انبیاء است و از این رو رهبران الهی و به خصوص اهل بیت پیامبر اسلام(ص) ساده زندگی می‌کردند و دیگران را نیز به این مهم دعوت می‌کردند.

اساس بصیرت عاشورایی این بود که امام حسین علیه السلام قیام كرد تا به انسانهاى زیر بار ظلم و ستم بیاموزد كه چگونه مى تـوانند به حقـوق خـود برسند و حریت و آزادى از دست رفته را باز یابند، و تاریخ گـویاى این مطلب است كه هنوز چند ماهى از شهادت حسین علیه السلام بیش نگذشته بود كه قیام ها یكى پس از دیگرى شروع شد تا حكومت اموى را ریشه كن نمود.

بنابراین مـردم با شهادت امام حسین علیه السلام درس آزادى و آزادگى را از دانشگاه خون و شهادت كربلا آموختند و براى بدست آوردن حریت بپا خاستند.

امام حسين (ع) احكام الهي را احیا نمود و برای ياري ستمديدگان ، اصلاح جامعه و احياي سنت پيامبر (ص) از ميل به قيام و اقدام و امر به معروف و نهي از منكر و نصرت مظلومان وسركوبي ظالمان قيام کرد تا زمینه حریت وجوانمردی در اسلام را برای آیندگان تسهیل وفراهم نماید.

امام حسین (ع) می خواست ، دين اسلام را در بلاد و شهرهاي  دنیا اصلاح و ظاهر سازد ، تا اينكه ستمديدگان از بندگی در امن و امان بسر برند و به سنت ها و احكام واجبات خداوند متعال عمل کنند.

سرور وسالار شهیدان حضرت اباعیدالله الحسین‌ (ع) از بارزترین کسانی که انسانیت را در تمام مراحل تاریخی مطرح و بنای رفیع اندیشه‌های انسانی را پایه‌گذاری کردند و به ارزشهای فردی و اجتماعی عینیت بخشیدند.

او تاریکی هایی را که در مسیر حرکت معنوی و تکاملی بشریت قرار داشت با نور هدایت از میان برد و طلوع فجر هدایت را در افق دلهای جویندگان حقیقت و پویندگان طریق سعادت بشارت داد. او معلم راستینی بود که در راستای تحقق رسالت جد بزرگوارش با مبارزه و پیکار با مظاهر فساد و نابودی بیداد و بیدادگری و اقامه مکتب ایمان و عدل، درسهای آموزنده و سرنوشت‌سازی را به انسان ها آموخت.

سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) در راه اهداف والای خویش سر داد، اما تن به ذلت نداد و با اهدای خون خود و جوانان و اصحابش خون تازه‌ای به پیکر مصدوم اسلام منتقل کرد. آری، خون حسین (ع) بر روی خاک های گرم و سوزان کربلا روان گردید تا در راه ستم و ستمگران خار برویاند.

پیرامون ایثارگری ها و جانفشانی هایش در راه اسلام کتاب ها نوشته‌اند و شعرها سروده و مرثیه‌ها ساخته و مجلس ها برپا داشته‌اند. در طول هزار و چهارصد سال میلیون ها تن برای زنده نگاه داشتن خاطره آن گردهم آمده و اشک ریخته‌اند و در طول بیش از سیزده قرن صدها تن شیعه و سنی و دهها تن مسیحی و پیروان کیش های دیگر هریک به نوعی این قیام را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. یادوخاطره امام حسین (ع) را با عزاداری زنده نگه داشتند تا نهضت حسینی زنده وپایدار بماند.

ما هم بايد از معارف حق و دانش‌هاي ديني وعبرت های عاشورایی درس بگیریم و بهره‌مند باشيم. وبرای جامعه روشنگری و بصیرت افزایی نماییم واین جوانان را برای آینده امیدوارسازیم.

اسلام دين علم، آگاهي، تعقل و تفكر است. از آنجایی که پيامبر اكرم(ص) نيز خير دنيا و آخرت را در علم، و شر دنيا و آخرت را با جهل دانسته‌اند، ما نيز براي شناسايي حق بايد از خطوط شرعي آگاهي داشته باشيم و علوم فقه و اركان دروغ را بشناسيم تا هنگام مواجهه با افراد دروغگو حقيقت و حرف راست را شناسايي كنيم.

انتهای پیام/