کد خبر: 7727 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱

شاخسی واخسی بارزترین عزاداری مردم شهرستان مشگین شهر

آیین شاخسی، واخسی ، بنا بر سنت دیرینه همه ساله در دهه آخر ماه ذیحجه به عبارتی از 10روز مانده به ماه محرم در استان اردبیل آغاز می شود.

شاخسی واخسی بارزترین عزاداری مردم شهرستان مشگین شهر

به گزارش ابصارخبر، حسین مظفری فعالی فرهنگی مشگین شهری در یادداشتی به معرفی آیین سنتی مشگین شهر در استانه محرم پرداخت و نوشت: آیین شاخسی، واخسی ، بنا بر سنت دیرینه همه ساله در دهه آخر ماه ذیحجه به عبارتی از 10روز مانده به ماه محرم در استان اردبیل آغاز می شود. شاخصی واخسی در اکثر شهرها و روستاهای استان اردبیل و بویژه در شهرستان مشگین شهربصورت منظم و پر شکوه برگزار می شود.مردم مشگین شهر همه ساله مراسم عزاداری محرم و صفر را به صورت گسترده و به شیوه سنتی خاص برگزار می‌کنند،که یکی از این مراسمات سنتی آئین شاخسی واخسی یا همان شاه حسین گویان است.بر اساس یک سنت دیرینه مذهبی‌ همه ساله با ورود به دهه سوم ماه ذیحجه اهالی مشگین‌شهر پس از اقامه نماز مغرب به خیابان‌ها آمده و در قالب دسته‌های مختلف به عزاداری می‌پردازند.

 در این عزاداری که تا پاسی از شب ادامه می‌یابد اهالی با تشکیل حلقه‌های انسانی به نشانه اتحاد و همبستگی و خواندن اشعار مذهبی از جمله 'حسینه یئرلر آغلار گویلر آغلار/ بتول و مرتضی پیغمبر آغلار/' هانسی گروهون بئله مولاسی وار؟ / شیعه لرین حضرت عباسی وار بصورت حماسی عزاداری می‌کنند. مردم حسینی مشگین‌شهر با برگزاری این مراسم باشکوه عزاداری؛ به استقبال ماه محرم می روند. قرن ها است در مشگین شهر این مراسم با حضور دسته های عزاداری، سینه زنی و زنجیرزنی برگزار می شود و احیای آن به عنوان میراثی معنوی مورد تاکید است.آیین سنتی شاخصی در مشگین شهر بیش از ۵ قرن قدمت دارد. واخسی یا شاه‌حسین‌گویان نوعی مراسم مذهبی است که در ایام ماه محرم در بیشتر نقاط استان اردبیل و به طور گسترده در مشگین‌شهر برگزار می‌شود که این مراسم از چند روز مانده به ماه محرم تا دهمین روز از همین ماه و ظهر عاشورا ادامه می‌یابد و در زبان ترکی، مردم به این مراسم «شاخسی» می‌گویند که کوتاه‌شده واژه «شاه‌حسین» است.

انتهای پیام/ج