پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۸
با حضور اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه محقق

پيدايش و تکامل حيات مورد بررسی قرارگرفت

از سلسله کرسی های نظريه پردازی اعضای هيأت علمی در دانشگاه محقق، نظريه پردازی با عنوان «پيدايش و تکامل حيات» صبح امروز با حضور بيش از 50 نفر از اساتيد دانشگاه از رشته های مختلف در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم پايه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز،در اين کرسی که با حمايت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه و همکاری و اجرای امين فتحی مدير گروه معارف اسلامی و اسداله اسدی از اساتيد زيست شناسی دانشگاه برگزار شد، موضوع پيدايش و تکامل حيات از منظر علوم تجربی و ديدگاه دينی و قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز، قرآن کريم دارای سه سطح معرفتی بوده و انسانها نيز صاحب سه سطح معرفتی و ادراکی می باشند و در سطح کلان نيز جوامع انسانی سه سطح کمالات انسانی را تجربه خواهند نمود.

  فتحی در ادامه سخنان خود گفت:قرآن کريم که منشأ همه علوم بوده و بيانگر هر چيزی می باشد نياز به تبيين گر معصومان دارد و ما بعنوان پيروان قرآن مجيد پاسخ سئوالات را با مراجعه به روايات تبيين گران قرآن و تفکر در آيات الهی بدست می آوريم

  وی افزود: قرآن حکيم منشأ حيات را آب می داند که در روايات پيامبر بزرگوار اسلام(ص) از آن به آب حيات و يا زبرجد سبز تعبير شده است.

  مدیر گروه معارف دانشگاه محقق ادامه داد، در نگاه دينی و متون اسلامی مخلوقات دارای وحدت موجود بوده و در دو سطح عالم امر و عالم خلق تبلور يافته اند و آنچه که در حيطه علوم تجربی می تواند قرار گيرد عالم خلق و تقدير می باشد.

  فتحی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:علوم تجربی که گفته می شود ممکن است فرضيه، نظريه و يا مدل و قانون قابل قبول مقصود باشد و بديهی است که آيات قرآن را نمی توان با فرضيه و نظريات علمی تفسير نمود و در تبيين آيات با مدلهای قابل قبول علمی بايد تعبير: «قابل مطالعه و تطبيق با آيات قرآن می باشد» بکار برد.

  وی ادامه داد: قرآن کريم کل کائنات را در حال گسترش و تکامل می داند و در تعبير برخی از فيلسوفان مسلمان از آن به هرم هستی ياد شده است و انتهای هستی مادی هم دو باره با انفجار بزرگی مواجه خواهد شد که به شکل دو نظريه انقباضی و يا انبساطی صورت خواهد گرفت.

  در روايات دينی در خلقت انسان نيز قبل از نسل آدم و حوا دارای 7 نسل بشری دانسته شده که هر کدام با شرايط زيستی خود زندگی می کرده اند.

  نظريه و فرضيه داروين که از آن به انتخاب طبيعی نيز ياد می شود امروزه يک فرضيه ناقص و دارای حلقه مفقوده می باشد و دانشمندان زيادی آن را مورد نقد و مناقشه قرار داده و نظريه حيات و طرح هوشمند را که يک نظريه علمی است مطرح کرده اند که طبق اين طرح، همه جا عقلانيت و زيبايی و هدف داری مطرح است و نه مجموعه در هم و برهم که نتيجه آن نيز پوچ گرايی و نهيليسم می باشد.

  مدیر گروه معارف دانشگاه محقق با اشاره به سخنان استاد شهيد مرتضی مطهری گفت: این عالم دینی داروين را زيست شناس مذهبی می داند که هرگز نخواسته از نظرياتش استنتاج عدم وجود خدا و عدم هوشمندی و هدفداری آفرينش شود بلکه افراطيونی بعدها آن را فرضيه صددرصد مادی تلقی کردند.

  وی افزود: براساس کتاب منشأ گونه ها که موجودات را به درخت پر شاخ و برگ اما بی ريشه تشبيه کرده که برای آن و نخستين سلول حيات نيز جوابی ندارد اما قرآن کريم ضمن تأييد درختواره هستی برای آن منشأ و ريشه قايل است که عالم غيب می باشد. لذا در آغاز قرآن مسئله ايمان به غيب را مطرح کرده که در نهايت به آرامش و امنيت انسانها منجر می شود.

در ادامه، تعدادی از اساتيد حاضر در برنامه ديدگاهها و سوالات خود را در خصوص موضوع کرسی نظريه پردازی مطرح نمودند.

انتهای خبر/ج