پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
نامه سرگشاده بسیج دانشجویی استان اردبیل به رؤسای دانشگاه ها

اصلاح الگوی مصرف، از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل در نامه ای سرگشاده از فرهیختگان جامعه خواست تا ضمن فرهنگ سازی در خصوص اصلاح الگوی مصرف، در یافتن راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری و تزریق آن به بدنه دانشگاه و عرصه عمومی جامعه برای تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش و کوشش کنند.

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل طی نامه ای سرگشاده به دانشگاه های استان اردبیل از رؤسای دانشگاه های استان خواست تا با اصلاح الگوی مصرف ضمن نهادینه کردن روش صحیح مصرف بین خانواده های ایرانی، سبب ارتقای شاخص های زندگی، کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع و در نهایت زمینه ای برای گسترش عدالت در جامعه را فراهم کنند.

در نامه سرگشاده شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل آمده است: اصلاح الگوی مصرف به معنای نهادینه کردن روش صحیح مصرف از منابع کشور از جمله فاکتور های اقتصاد مقاومتی است که در صورت رعایت آن، سبب ارتقای شاخص های زندگی، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع و در نهایت زمینه ای برای گسترش عدالت خواهد شد.

این نامه سرگشاده می افزاید: الزام به مصرف بهینه باعث می شود تا علاوه بر پیشرفت علمی ناشی از ارتقای فناوری در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات بهینه مطابق با استاندارد های جهانی، فرصت توزیع مناسب منابع  و به تبع آن پیشرفت در دیگر بخش ها که کمتر مورد توجه بوده است نیز فراهم شود.

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل اصلاح الگوی مصرف را نیازمند فرهنگ سازی پایدار عنوان کرد و گفت:افراد جامعه باید عمل به رفتار های اصلاح الگوی مصرف را احساس کنند و به تدریج این اصلاح نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و در نهایت به یک فرهنگ در تمامی عرصه های مصرف تبدیل شود.

در نامه سرگشاده بسیج دانشجویی به رؤسای دانشگاه های استان ضمن یادآوری نقش محوری و مبنایی دانشگاه ها در خصوص فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف آمده است: دانشگاه ها محل آموزش و تربیت نیروهای لازم و فعال برای آینده کشور و به عنوان مرجع فکری جامعه هستند و هرگونه رفتار در جامعه دانشگاهی قابلیت سرایت سریع در کل جامعه را دارد.

در پایان این نامه سرگشاده از جوامع دانشگاهی به عنوان نخبگان جامعه  خواسته شده است تا ضمن فرهنگ سازی و تلاش در جهت ارتقای سطح دانش و بینش کارکنان در خصوص اصلاح الگوی مصرف، در یافتن راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری منطبق با ساز و کارهای اصولی و ارزشی و گفتمان سازی و تزریق آن به بدنه دانشگاه و عرصه عمومی جامعه برای تحقق مصرف بهینه و فرهنگ سازی آن  تلاش و کوشش کنند.

انتهای پیام/

 

متن نامه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اردبیل به روسای دانشگاه های استان:

به رؤسای محترم دانشگاه های استان اردبیل

"ما امروز متاسفانه دچار اسراف و مصرف زدگی هستیم. من بارها این را عرض کرده ام ، باز هم عرض می کنم، این خطر است در راه ما.  مصرف زدگی را باید کم کنیم ، حرص به متاع و کالای دنیا را باید کم کنیم."

بیانات رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) در خطبه های نماز جمعه تهران

      سلام علیکم

                     با احترام و صلوات بر محمد و آل محمد ،به استحضار می رساند اصلاح الگوی مصرف که به معنای نهادینه کردن روش صحیح مصرف از منابع کشور است، از جمله فاکتور های اقتصاد مقاومتی است که در صورت رعایت ، سبب ارتقای شاخص های زندگی، کاهش هزینه ها، جلوگیری از اتلاف منابع و در نهایت زمینه ای برای گسترش عدالت است. از طرفی الزام به مصرف بهینه باعث می شود تا علاوه بر پیشرفت علمی ناشی از ارتقای فناوری در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات بهینه مطابق با استاندارد های جهانی، فرصت توزیع مناسب منابع  و به تبع آن پیشرفت در دیگر بخش ها که کمتر مورد توجه بوده است نیز فراهم شود. به دلیل همین اهمیت بود که سال اول دهه پیشرفت و عدالت " سال اصلاح الگوی مصرف" نام گذاری گردید. اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ سازی پایدار است و این خود نیازمند راهکارهایی است تا افراد جامعه لزوم عمل به رفتار های اصلاح الگوی مصرف را احساس کنند و به تدریج این اصلاح نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و در نهایت به یک فرهنگ در تمامی عرصه های مصرف تبدیل شود.

      در این خصوص قطعاً نقش دانشگاه ها می تواند محوری و مبنایی باشد چرا که دانشگاه ها محل آموزش و تربیت نیروهای لازم و فعال برای آینده کشور و به عنوان مرجع فکری جامعه هستند و هرگونه رفتار در جامعه دانشگاهی قابلیت سرایت سریع در کل جامعه را دارد. لذا از محضر آن بزرگواران و فرهیختگان  به عنوان نخبگان جامعه در خواست می شود ضمن فرهنگ سازی و تلاش در جهت ارتقای سطح دانش و بینش کارکنان و دستگاه متبوع خود در خصوص اصلاح الگوی مصرف، در یافتن راهکارهای سخت افزاری و نرم افزاری منطبق با ساز و کارهای اصولی و ارزشی و گفتمان سازی و تزریق آن به بدنه دانشگاه و عرصه عمومی جامعه برای تحقق مصرف بهینه و فرهنگ سازی آن عنایت ویژه و لازم را مبذول فرمایند.

 

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه های استان اردبیل