پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
با حضور نماینده ولی فقیه در استان؛

مراسم دومین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

مراسم دومین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی با سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در مسجد این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، شب سه شنبه مراسم دومین سالگرد تدفین شهدای گمنام دانشگاه محقق اردبیلی با سخنرانی آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل  و مداحی عبداله داداشی در مسجد این دانشگاه برگزار شد.

نماینده ولی فقیه در استان در این مراسم به بیان ویژگی های علم اخلاق پرداخت و گفت: مدیریت اخلاقیات در انسان، فن خطیری است.

آیت الله عاملی با بیان اینکه اَبدیت ما در گرو اخلاقیات است، گفت: سبک مدیریت قُوای نفس مهم است و همه انسان ها باید با استفاده از تعالیم مذهبی آن را یاد بگیرند تا عاقبت به خیر شوند.

وی مشکل بشر امروز را جاهلیت عنوان کرد و گفت: به همین خاطر خداوند انبیاء الهی را در فواصل زمانی متعدد مبعوث کرد تا انسان از جاهلیت در بیاید.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: انسان اگر می خواهد به سعادت ابدی برسد باید امیال خود را کنترل کند.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به بیات علت ذلت برخی از مؤمنین در اواخر عمرشان اشاره کرد و گفت: گاهی انسان ها به خاطر تسلیم شدن در برابر هوای نفس به گمراهی و جهالت می افتند بطوریکه  به جای بهشت به جهنم رهنمون می شوند.

وی شهدای کربلا را ستود و گفت: آنهایی که در شب عاشورا تسلیم هوای نفس شدند، در واقع در غربال الهی تکان خوردند و به جهنم سقوط کردند.

استاد حوزه و دانشگاه فاصله بین انسان و بهشت را بسیار ناچیز عنوان کرد و گفت: هرکس بتواند این فاصله را تا آخر عمر حفظ کند در زمره بهشتیان  خواهد شد.

آیت الله عاملی مثال اسب نعل دار در اینخصوص را یادآور شد و گفت: در زمان های قدیم در پادگان ها به اسب های نعل دار اجازه ورود نمی دادند چونکه ممکن بود بر اثر اثابت نعل اسب با سنگ های جاده، جرقه ایجاد شود که این جرقه نیز به نوبه خود، موجب انفجار انبارهای باروت می شد.

وی افزود: اگر انسان بتواند قُوای نفس خود را کنترل کند آنگاه به بهشت دست خواهد یافت.

 نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه خداوند متعال عقل،شهوت و غضب را با هم در درون همه انسان ها قرار داده است، خاطر نشان کرد:  اگر انسان بتواند بین این قوا، موجود الهی را  مدیریت کند، از آزمون های الهی نیز سر بلند بیرون خواهد آمد.

آیت الله عاملی با بیان اینکه مخالفت با نَفس پلید برای انسان کمال می آورد،گفت: همانطور که کار با عمل ساخته می شود، عمل خوب نیز آخرت انسان ها را می سازد.

وی شرایط بلوغ روحی در انسان ها را یادآور شد و گفت: شایسته است انسان ها بعد از بلوغ روحی خودشان را از قید و بند تشخص ها آزاد و رها کنند تا بتوانند به سعادت اُخروی برسند.

امام جمعه اردبیل از غرور، تکبر و تبعیض نژادی بعنوان نمونه تَشَخُص نام برد و گفت: تشخص نامحرم ترین تفکر است که به ذهن آدمی وارد می شود تا او را به ورطه نابودی ببرد.

آیت الله عاملی از شبکه های ماهواره ای بعنوان ابزار دشمنان جهت ایجاد تشخص برای انسان های پاک و آزاده نام برد و گفت: این شبکه ها مأموریت دارند عشق دوم در انسان را دلپذیرتر جلوه کنند تا زمینه های سقوط ارزش ها در انسان ها را فراهم کنند.

وی تأثیر شگرف اندیشه های حافظ و مولوی در انسان را متذکر شد و گفت: چرا امروز دانشگاه های ما به عنوان مولدان افکار  و اندیشه های ناب نمی توانند چنین شخصیت های بی بدیلی را تربیت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان در پایان سخنان خود رابطه بین انسان و خداوند متعال را متذکر شد و گفت: رابطه بین انسان و خداوند، در واقع یک رابطه حٌبّی است.

انتهای پیام/