پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۷
حجت الاسلام ناظریان:

مزاج شناسی اصل طب سنتی است

حجت الاسلام محمد حسین ناظریان، از اساتید طب سنتی خراسان درکارگاه آموزشی طب اسلامی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: یک طبیب حاذق باید با نگاه به چهره و از روی نبض بتواند بیماری افرا د را تشخیص دهد.

به گزارش خبرنگار ابصار نیوز ، صبح امروز کارگاه آموزشی طب سنتی در تطابق با طب اکادمیک با سخنرانی حجت الاسلام ناظریان و با حضور اساتید برجسته طب اکادمیک در سالن همایش های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد.

محمد حسین ناظریان در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه هرگز دنبال تقابل و تفاخر نیست، تنها هدفش در سلسله مباحث با اساتید دانشگاه را تبادل اطلاعات عنوان کرد و  گفت: علم دارای 2 مبنا و 2 مقوله است بطوریکه هیچکدام  از  علم ها شباهتی به هم نداشته و از شیوه های  آموزشی و کاربردی متفاوتی  نیز برخوردار هستند.

حکیم طب سنتی بعنوان نمونه به تفاوت های آناتومی در دو طب اشاره کرد و گفت: در طب آکادمیک مغز استخوان مسئول خون رسانی است در حالی که کبد این وظیفه را بر اساس طب سنتی بر عهده دارد.

وی با اذعان به اینکه امروز طب سنتی جایگاهی در اعمال جراحی ندارد گفت: 1000 سال پیش در طب بغداد جراحی هایی به بشکل امروزی با وسایل ابتدایی روی مغز  به ثبت رسیده است.

ناظریان نشست بااساتید طب آکادمیک را مناظره محترمانه علمی توصیف کرد و افزود: در چنین محافلی غالبا انسان ها همدیگر را می شناسند و انتقال تجربه صورت می گیرد.

وی ادر ادامه به مزایای طب سنتی، تشخیص از طریق نبض و چهره اشاره کرد و گفت: یک طبیب سنتی حاذق باید بتواند از طریق نبض حداقل 17 – 18 بیماری از قبیل چربی کبد، کلسترول خون و دیابت، مشکلات روده، پوکی استخوان و ... را  براحتی تشخیص بدهد.

وی به ایجاد گرمخانه در طب سنتی اشاره کرد و گفت:اعمال بداوی از قبیل رگ گیری،ستون فقرات،حجامت، زالو درمانی باید در یک گرمخانه انجام گیرد  تا پس از استراحت مقطعی به مدت یک هفته  بیمار به سرماخوردگی مبتلا نشود.

این طبیب، میزان گرما در گرمخانه را مهم توصیف کرد و افزود میزان گرمی در گرمخانه رابطه مستقیمی با ابتلا به سکته قلبی و مغزی دارد.

ناظریان به تفاوت های طب سنتی و اکادمیک اشاره کرد و گفت: در طب سنتی از فرق سر تا کف پا در یک سیستم طبابتی قرارگرفته است و این در حالی است که در طب آکادمیک تخصص ها متمایز شده است و این اشکال جدی و مهمی در طب آکادمیک محسوب می شود که در بعضی موارد باعث تشخیص غلط بیماری و بوجود آمدن شرایط حادتری برای بیمار می شود.

وی افزود در طب آکادمیک بدلیل اینکه تخصص بندی شده است  مثلاً متخصص قلب از وضع گوارش اطلاع ندارد و در بعضی موارد هم دچار تشخیص اشتباه نیز می شود

وی ادامه داد رویکرد طب سنتی همه جانبه است و یک طبیب حاذق باید بر تمام اجزای بدن تسلط داشته باشد و بدون بیان فرد و تنها از طریق چهره و نبض بتواند به نوع بیماری پی ببرد.

استاد علوم طب سنتی به پیشرفت های چشمگیر طب آکادمیک در جهان اذهان داشت و گفت ما هیچ وقت نمی توانیم بگوییم به علم پزشکی غرب نیازی نداریم اما با وجود راهکارهای طب سنتی می توانیم از استفاده داروهای شیمیایی و گران قیمت غربی که تاثیر مقطعی دارد صرف نظر کنیم.

ناظریان به تجربه 20 ساله خود در طب سنتی اشاره کرد و گفت با تلفیق طب سنتی و اسلامی به جرأت  می توانم بگویم نیازی به طب آکادمیک غرب نیست.

این عالم دینی به تبحر در فقاهت طبیبان سنتی اشاره کرد و افزود: یک طبیب سنتی باید به فقه،علم رجال،فلسفه،سند شناسی احادیث مسلط باشد تا در درمان بیماری ها دچار عجز و ناتوانی نگردد.

 

وی به 13000 روایت از 44000روایت منتسب به ائمه در مورد طب اشاره کرد و گفت700 سال قبل از اسلام، طب بقراط و سقراط در غرب وجود داشت و حکمای ایرانی حاذقی نیز به طبابت مشغول بودند در زمان پیامبر  و اهل بیت این طب به حد کمال خود رسید و نقصان ها نیز برطرف شدند بطوریکه حکمای زمان در محضر معصومین بخصوص امام صادق و امام رضا علیه السلام به تلمذ می پرداختند.

همه مسلمانان به این نکته معترفند که خداوند همه علوم را به پیامبر داده است.

ناظریان افزود: بوعلی سینا دانشمند به نام جهان اسلام نظرات همه اطبا از عهد قدیم و جدید را گرداوری کرده و با کمک احادیث و روایات مربوط به ائمه به چنان مجموعه عظیمی دست پیدا کرد که هم اکنون نیز این کتاب بعنوان مرجع و رفرنس علم پزشکی در دنیا مورد استفاده قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث مزاج در انسان پرداخت و گفت: براساس طبیعیات قدیم، جهان نظام طبیعت بر پایه 4 عنصر اصلی آتش، هوا، آب و خاک. تشکیل شده است.این چهار عنصر در بدن انسان به 4عنصر : صفرا ،دم، بلغم و سودا) تبدیل می‌شوند و هر یک تاثیرات خاصی در بدن انسان ایجاد می‌کنند.

این طبیب سنتی،مزاج ها را به معتدل سرد و گرم،تر و خشک تقسیم کرد و افزود: طبق مفاهیم قرآن و احادیث اعتدال در همه چیز مفید و ضروری است.

وی با اشاره به اینکه پسران به مادر و دختران به پدر گرایش دارند گفت: در یک خانواده وجود4  فرزند متفاوت به دلیل تولد در فصول و شرایط تغذیه مادر و مزاج وی در زمان بارداری است که بعد از سن رشد با آگاهی از علم مزاج شناسی می توان با به تعادل رساندن مزاج های بدن، بیمار را درمان کرد.

ناظریان با تصریح ضروت حضور بیمار در طب سنتی اشاره کرد و گفت،تشخیص بیماری بدون مراجعه بیمار به پزشک و از طریق آزمایش و اسکن از محسنات طب اکادمیک برشمرد.

انتهای خبر/ج