پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۱
معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان؛

مهمترین دغدغه بنیاد نخبگان تبدیل مخترع فردی به شرکت دانش بنیان است

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان در اردبیل ضمن تبیین اهداف بنیاد نخبگان ، هدف از راه اندازی جشنواره رویش البرز را شناسایی و تبدیل افراد مخترع به شرکت عنوان کرد و گفت:اختراع اولین گام در خلاقیت فردی است.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، غلامعلی منتظر معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان در مراسم افتتاحیه جشنواره منطقه ای اختراعات و ابتکارات رویش البرز با بیان اینکه سالانه 3000 اختراع در کشور به ثبت می رسد،گفت: از این تعداد حدود 2000 اختراع در جشنواره ها شرکت می کنند که از بین آنها نیز حدود 200 اختراع برای توانمندسازی و ایجاد شرکت های دانش بنیان مورد استفاده قرار می گیرد

منتظر در ادامه سخنان خود به تبیین اهداف بنیاد نخبگان پرداخت و گفت: هدف از راه اندازی جشنواره هایی چون رویش شناسایی و تبدیل افراد مخترع به شرکت است.

وی افزود: اختراع اولین گام در خلاقیت فردی است و باید آن را رشد و به مرحله تولید رساند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در دنیا بیشترین اختراعات در زمینه برق، الکترونیک و کامپیوتر است، خاطرنشان کرد: بیشترین اختراعات ثبت شده در ایران هم مربوط به حوزه پزشکی،دارویی و کشاورزی است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه مخترعان ما باید با توجه به نیاز روز جامعه به دنبال اختراع بروند،خاطرنشان کرد؛ اخراعاتی به تولید ثروت منجر می شوند که بتوانند جوابگوی نیازات جامعه باشند.

منتظر، اخراع را پایینتر سطح کاری یک مخترع عنوان کرد و گفت:فراهم کردن زیست بوم و امکانات مورد نیاز بر عهده بنیاد است  و مخترع تنها باید با تلاش و جدیت خود به فکر دانش بنیان کردن اختراع مورد نیاز جامعه باشد  تا علاوه بر رفع معظل بی کاری در تحقق اقتصاد مقاومتی نیز گام مثبتی بردارد.

وی دو راه را پیش روی یک مخترع ذکر کرد و گفت: در فرایند تبدیل اختراع به ثروتانتظار می رود یا فرد به شرکت تبدیل شده به سوی دانش بنیان گام بردارد و یا اینکه حق امتیاز اخراع خود را به دیگرانی که سرشته ای در این کار دارند واگذار کند.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان همجوشی بین مخترع و سرمایه گذار را  از ضروریات یک جامعه  در حال پیشرفت دانست و گفت:مخترعین باید در یک فضای نوآورانه قراربگیرند تا بتوانند مفید واقع شوند.

منتظر در بخش پایانی سخنان خود به تبیین مراحل تبدیل فرد مخترخ به شرکت دانش بنیان و سوده پرداخت و گفت: بطور متوسط 4.5 تا 6 سال طول می کشد تا فرد مخترع در بهترین شرایط با هزینه کرد بالغ بر 500 تا 700 میلیون تومان به بازدهی  و سوداوری  برسد.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان در پایان سخنان خود با بیان اینکه مهمترین اشکال نظام اختراع ما فردی است،خاطرنشان کرد:تا ما به سمت ابداعات جمعی نرویم و از فضای دانشگاهی به فضای کسب و کار وارد نشویم نمی توانیم تحول افرین باشیم.

منتظر وضعیت اختراع در کشورهای پیشرفته را یاداور شد و گفتک در کشور های پیشرفته چون امریکا وضعیت اختراع کمپانی چون آی دی ام  40000 اختراع در برابر 6000 اختراع دانشگاه کِلتِک است.

وی افزود:در واقع 6 درصد اختراعات آمریکا مربوط به جامعه دانشگاهی این کشور است و 94 درصد بقیه مربوط به کمپانی های بزرگ و صاحب بازار سرمایه است.

معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان از صنعت، دانشگاه،دولت و آحاد ملت بعنوان زنجیره اختراع و نوآوری نام برد و گفت:مخترع هسته اصلی این زنجیره است.

انتهای پیام/