پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲
در نشست مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان با جمعی از پزشکان اردبیلی مطرح شد؛

ذخیره خون بند ناف نیاز به فرهنگ سازی دارد

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان ، گفت: با زیرساخت‌هایی که در بانک خصوصی خون بند ناف ایجاد شده، این بانک توان ذخیره‌سازی 100 هزار نمونه را دارد.

به گزارش ابصارخبر به نقل از سبلان‌ما، مرتضی ضرابی امروز در نشست با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل و جمعی از پزشکان متخصص زنان و زایمان، از فعالیت 28 نمایندگی بانک خصوصی سلول های بنیادی خون بند ناف رویان در سراسر کشور و یک نمایندگی در شهر اربیل کشور عراق خبر داد و اظهار داشت: با دقت عوامل جمع آوری کننده خون بند ناف، میزان آلودگی خون های جمع آوری شده برای ذخیره در این بانک، کمتر از یک درصد است.

وی از ذخیره 80 هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان، خبر داد و گفت: با زیرساخت‌هایی که در بانک خصوصی خون بند ناف ایجاد شده، این بانک توان ذخیره‌سازی تا 100 هزار نمونه را دارد؛ نمونه های ذخیره شده در این بانک حتی در زمان حوادث غیرمترقبه نیز حفظ می‌شود تا کمترین آسیبی نبیند، در صورت آسیب نیز، خسارت آن از سوی بیمه پرداخت می شود.

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان، با بیان اینکه اطلاعات ژنتیکی 45 هزار نمونه خون ذخیره شده در بانک خصوصی سلول های بنیادی خون بند ناف رویان استحصال شده ، گفت:  همچنین در بانک عمومی سلول های بنیادی خون بند ناف رویان نیز 5 هزار نمونه ذخیره شده است که اطلاعات ژنتیکی 3 هزار نمونه استخراج شده است.

وی گفت: در سه سال اخیر 20 نمونه از بانک خصوصی خون بند ناف رویان پیوند شده که 80 درصد پیوندها موفقیت آمیز بوده است.
مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان از ارائه تسهیلات ویژه به متقاضیان استان اردبیل خبر داد و افزود: تخفیف و تقسیط هزینه ذخیره خون بند ناف نوزاد از جمله این تسهیلات است؛ امیدواریم در سایه همکاری پزشکان متخصص، میزان نمونه های ذخیره شده در بانک خون استان اردبیل افزایش یابد.

 افشین فتحی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل نیز از آمادگی این دانشگاه برای همکاری با بانک خون بندناف رویان خبر داد و گفت: تاسیس بانک ذخیره خون بندناف رویان توسط جهاد دانشگاهی یک حرکت جهادی است لذا باید از آن حمایت شود.

ذخیره خون بند ناف نیاز به فرهنگ سازی دارد

 سرپرست جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل نیز با اشاره به اهمیت سلول های بنیادی خون بند ناف نوزاد، گفت: توسعه مشارکت مردم در ذخیره خون بند ناف که یک فرصت خوب برای تمام خانواده ها است که نیاز به فرهنگ سازی و آگاهی دهی بیشتر به جامعه دارد.
مهران اوچی اردبیلی با بیان اینکه هر چند استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها هنوز چندان معمول نیست اظهار داشت: این سلول‌ها در درمان دیابت تیپ یک (وابسته به انسولین)، بیماری‌های قلبی عروقی، لوپوس، بیماری‌های نورولوژیک مانند سکته مغزی، پارکینسون و آلزایمر، کم‌خونی‌ها و نقص ایمنی، بیماری‌های کبدی به کار برده می‌شود.
سرپرست جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل از ذخیره‌سازی ۵۵۰ نمونه خون بند ناف در این استان خبر داد و گفت: خون‌گیری، عقد قرارداد، راهنمایی و مشاوره از جمله فعالیت‌های بانک خون بند ناف استان اردبیل است.