پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲

آشنایی با آبشهر نیر

آرمیدن شهرستان نیر در دامنه سبلان موجب شده است از 75 دهنه چشمه آبگرم جوشان استان، 13 چشمه در این شهرستان بجوشد و محلی برای رفع خستگی و کسب آرامش مسافران تابستانی باشد.

به گزارش ابصارخبر به نقل از نیریمیز، در 34 کیلومتری غرب مرکز استان اردبیل، شهرستانی واقع شده که مهر طبیعت آن را پس از شهرستان سرعین در رتبه دوم شهرستانهای برخوردار از چشمه های آبهای معدنی این استان قرار داده است.

 

بوشلی، بولاغلار، قینرجه، ایلانجیق، حمام دره سی، دیبسیز گلی، تجرق، دیمان، داش آلتی، الله اکبر، قره بلاغ، سقز چی و چشمه حمام قره شیروان مجموعه بی نظیر چشمه های معدنی این شهرستان است.

 

درمان امراض پوستی، روماتیسم، دردهای مفصلی، بیماری های تنفسی، بیماری های دستگاه گوارش و بیماری های حرکتی از جمله ویژگی های آبگرمهای معدنی است. با وجود اینکه شهرستان نیر مجموعه قابل توجهی از چشمه های آبهای معدنی را در بطن خود گرد آورده است، اما غفلت از این امکان موجب شده تنها تعداد اندکی از چشمه های این منطقه قابل استفاده برای مراجعان باشد که می توان از آن جمله به مجموعه آبدرمانی قینرجه و برجلو اشاره کرد.

 

اين چشمه در چهار كيلومتری شهر نير و بالاتر از چشمه بوشلی در كنار جاده نير - سراب واقع شده است. آبدهی آن چهار ليتر در ثانيه و دمای آب ۶۵ درجه سانتیگراد است. املاح آهن، سيليس و مواد راديو اكتيو موجود در آب این چشمه برای درمان بیماری های حرکتی، بيماری های پوستی و زنان مفيد است.

 

مجموعه قینرجه نیر دارای سالن دوش، سالن رختکن، بوفه، مدیریت، سرویسهای بهداشتی، زمین والیبال و فوتبال ساحلی و حمام آفتاب است و در صورت تامین اعتبار لازم آبدرمانی های زنانه و مردانه در کنار این مجموعه اجرا خواهد شد.

 

طرح جامع دهکده توریستی "سبلان" یا "منطقه نمونه گردشگری برجلو" در راه اصلی نیر – سراب و در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان نیر در ۱۱۰ هکتار در سال جاری با سرمایه گذاری بخش خصوصی مطالعات تفضیلی خود را آغازکرد و فاز اول آن به بهره برداری رسیده است . این طرح در راستای احیای پتانسیلهای گردشگری شهرستان نیر و با هدف توسعه صنعت توریسم در این شهرستان از جمله پروژه هایی است که به عقیده کارشناسان می تواند گردشگری این شهرستان را متحول کند.

 

علاوه بر این دو چشمه آبگرم در حال حاضر امکان استفاده محدود از سایر چشمه های آبگرم این شهرستان نیز موجود است. از آن جمله می توان به چشمه سقزچی با دمای 39 درجه سانتی گراد در یک کیلومتری روستای سقزچی و چشمه دیبسیز گلی با دمای 30 درجه سانتی گراد در چهار کیلومتری شهرستان نیر و در نزدیکی چشمه سقزچی اشاره کرد.

 

شهرستان نیر پتانسیل های متنوعی در زمینه های اقتصادی، صنعتی و گردشگری دارد که می تواند با برنامه ریزی دستگاههای اجرایی در آینده موجب توسعه این شهرستان شود. شهرستان نیر علاوه بر گنجینه آبهای معدنی به دلیل سابقه باستانی و تاریخی و ویژگی های اقلیمی زمینه های گردشگری دیگری را نیز دارد. سد یامچی در پنج کیلومتری نیر، مجموعه بولاغلار در سه کیلومتری، غار فرهاد در 17 کیلومتری، دژ و پناهگاه زیر زمینی گلستان در 12 کیلومتری، استخر و دژ تاریخی بوینی یوغون، کاروانسرای سنگی صائین،قرمز کورپی، بقعه کورائیم و آتشکده های باستانی از دیگر مناظر دیدنی این شهرستان است.

 

 
نیر بهشت ناشناخته گردشگران ‌+تصاویر
 
نیر بهشت ناشناخته گردشگران ‌+تصاویر
 
 
نیر بهشت ناشناخته گردشگران ‌+تصاویر
 
نیر بهشت ناشناخته گردشگران ‌+تصاویر
 
نیر بهشت ناشناخته گردشگران ‌+تصاویر
 
نیر بهشت ناشناخته گردشگران ‌+تصاویر
 
نیر بهشت ناشناخته گردشگران ‌+تصاویر

 

 

 

انتهای پیام/