پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۲

اعتصاب غذای کارگران ذوب‌‌آهن اردبیل‌

حدود ۱۰۰ نفر از کارگران ذوب‌‌آهن اردبیل که تعدیل نیرو شده و مطالبات آن‌ها چندین ماه است که پرداخت نشده، در مسجد میرزاعلی اکبر اردبیل اعتصاب غذا کردند.

به گزارش ابصارخبر به نقل از تسنیم از اردبیل، در ادامه سریال تجمع‌های کارگران اخراج شده کارخانه ذوب‌آهن اردبیل و پرداخت نشدن مطالبات چندین ماهه ، این بار کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل در مسجد میرزا علی‌اکبر دست به تحصن اعتراضی زده و اعتصاب غذا کردند.

انتقاد دادستان اردبیل از دستگاه‌های اجرایی به دلیل بی‌توجهی به مسائل کارگری

دادستان اردبیل با تأیید این موضوع در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: حدود 100 نفر از کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل که تعدیل نیرو شده و مطالبات آن‌ها که سرجمع در حدود 3 میلیارد تومان است، به دنبال پرداخت نشدن مطالبات در مسجد میرزاعلی اکبر اردبیل اعتصاب غذا کرده بودند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه حال برخی از افراد حاضر در این تحصن نیز به دلیل اعتصاب غذا مساعد نبود و سبب حضور اکیپ‌های درمانی و اورژانس در محل شد، گفت: بنده شخصا در میان کارگران حاضر شده و به درد و دل آنها گوش داده و برای حل مشکل پیش آمده تلاش‌هایی صورت گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل افزود: در نهایت با پیگیری‌های انجام شده قرار بر این شد که طلب کارگران در 3 قسط تقسیم و پرداخت شود که قسط اول در حدود 850 میلیون تومان از مطالبات این کارگران پرداخت شده و این افراد به اعتصاب غذای خود پایان دادند.

عتباتی با انتقاد شدید از عملکرد برخی نهادهای دولتی و اجرایی اردبیل در بی‌توجهی به مسائل کارگری و عدم مداخله جدی در رفع مشکلات کارگران، تصریح کرد: متأسفانه در جریان این تحصن و اعتراض حتی یک نفر از مسئولان در بین کارگران حاضر نشده بود و اگر دستگاه قضایی به این موضوع ورود پیدا نمی‌کرد، مشکلات بیشتری در این حوزه رخ می‌داد.

وی بیان کرد: متأسفانه خروجی جلسات کمیسیون کارگری نتایج مثبتی ندارد و در حال حاضر نیز 120 نفر در داخل مجموعه ذوب آهن اردبیل مشغول به کار هستند که اگر نهادهای مربوطه برای پرداخت حق و حقوق این افراد نیز فکری نکنند، قطعا مشکلات این کارگران افزایش پیدا می‌کند.

سوء مدیریت در رفع مشکلات کارگران ذوب‌آهن جفای عظیم در حق آنهاست

کارگران معترض کارخانه ذوب‌آهن اردبیل چندی پیش با تجمع مقابل دفتر نماینده‌ ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اردبیل خواستار رسیدگی به مشکلات خود شدند که در این دیدار نماینده ولی فقیه در استان اردبیل پس از استماع گلایه‌ها و درد دل‌های کارگران از پیگیری‌های لازم در مورد رفع مشکل این افراد خبر داد و احقاق حقوق کارگران را از حقوق مسلم آنها عنوان کرد.

آیت‌الله سیدحسن عاملی با اعلام حمایت از کارگران کارخانه ذوب‌آهن بیان کرد: انتظار داریم مسئولان صدای این کارگران را که از تلاشگران و زحمت‌کش‌ترین اقشار در جامعه به شمار می‌روند شنیده و نسبت به رفع مشکل آنها جوابی قاطع ارائه دهند.

وی با گلایه شدید از سوء تدبیر مسئولان استانی در رسیدگی به مشکلات این کارگران تصریح کرد: این سوء تدبیرها و نداشتن اراده جدی برای رفع مشکلات این قشر جفای عظیم در حق کارگرانی بوده که چرخ‌های تولید را در این استان به حرکت در می‌آورند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با تاکید بر اینکه باید حق و حقوق کارگران به شکل همه‌جانبه پرداخت شود، اظهار کرد: پیگیری‌های جدی و قاطع در زمینه احقاق حقوق کارگران و رهایی آنها از این بلاتکلیفی از مسئولان مربوطه انجام می‌شود و باید در این زمینه تمامی دست‌اندرکاران امر اهتمام همه‌جانبه‌ای داشته باشند تا مشکلات این کارگران برطرف شود.

تجمع‌های متعدد مقابل استانداری اردبیل

مجید خدابخش، استاندار اردبیل در یکی از جلسات استانداری با اشاره به مشکل کارگران ذوب‌آهن اردبیل اظهار داشت: کارخانه ذوب‌آهن با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان اردبیل احداث شده و سرمایه‌گذار این کارخانه مجتمع خود را به یک پیمانکار دیگر به صورت اجاره‌ای واگذار کرده است.

وی گفت: پیمانکار مربوطه کارگرانی برای کار در این کارخانه به کار گرفته و در پرداخت حق و حقوق آن‌ها کوتاهی کرده است که در واقع برطرف کردن این مشکل از حوزه وظایف استانداری اردبیل خارج بوده و این تجمع‌ها مشکلی را برطرف نمی‌کند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه چندین بار با سرمایه‌گذار مربوطه برای رفع این مشکل از طرف استانداری تماس حاصل شده است که متأسفانه بی‌نتیجه بود، تصریح کرد: قانون برای این گونه مشکلات کارفرمایی و کارگری تمهیدات لازم را لحاظ کرده و باید کارگران شاکی این کارخانه با مراجعه به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل از طریق قانونی پیگیر موضوع باشند.

خدابخش افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند برای احیای حق کارگران این مجموعه، علیه کارفرما حکم صادر کرده و این حکم از طریق مراجع قضائی قابل اجرا خواهد بود.

معوقات کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل پرداخت می‌شود

بهروز رحیم‌زاده، مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاع اجتماعی استان اردبیل حدود یک ماه پیش در رابطه با حل مشکل کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل اظهار داشت: به دنبال برگزاری تجمع‌های صنفی کارگران کارخانه ذوب‌آهن اردبیل برای دریافت معوقات چندین ماهه خود پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام شده و مطالبات این کارگران پرداخت می‌شود.

وی گفت: با همت و تلاش مسئولان استانی و پیگیری‌های این اداره کل اقدامات موثری در راستای حل مشکلات و بهبود وضعیت موجود کارگران به عمل آمده و تمامی مطالبات تعداد 41 نفر از کارگران اخراجی سال‌های قبل در تاریخ اردیبهشت‌ماه امسال پرداخت و تسویه شد.

رحیم‌زاده افزود: تمامی مطالبات باقی مانده تعداد 7 نفر از کارگران اخراجی سال‌های قبل و تعداد 88 نفر از کارگران اخراجی از ابتدای سال شرکت که علی‌رغم داشتن قرارداد کار تا پایان خردادماه سال 96 اخراج شده بودند ضمن صدور آرای مراجع حل اختلاف این اداره کل مبنی بر بازگشت به کار تا پایان قرارداد کار منعقده با توافق این کارگران با اخذ سه فقره چک از کارفرمای مربوطه نسبت به تسویه حساب و پرداخت کامل مطالبات آنان اقدام خواهد شد.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: با وصول نخستین سررسید چک دریافتی تا پایان خردادماه سال 96 و پرداخت حق بیمه ماه‌های اخیر توسط کارفرما از ابتدای تیرماه امسال برای بهره‌مندی کارگران اخراجی موصوف از مزایای بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.

وی در مورد تعداد 120 نفر از کارگران شاغل در شرکت ذوب ‌آهن اردبیل اظهار کرد: این کارگران در دو شیفت کاری برای انجام تعمیرات ماشین‌آلات و دستگاه‌های خط تولید مشغول بوده و حقوق ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال را دریافت کرده‌اند و امیدواریم با تلاش کارفرمای واحد و ورود مواد اولیه و شمش آهن، در آینده نزدیک تولید میلگرد در این واحد شروع شود.

انتهای پیام/