پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۶
استاد دانشگاه شهید بهشتی؛

عالَم مثال، زمینه پژوهش معرفت شناسان قرار گیرد

استاد دانشگاه شهید بهشتی در جمع دانش پژوهان طرح ولایت به تبیین مسائل هستی شناسی پرداخت و با بیان اینکه عالَم مثال ،حد فاصل میان دنیا و آخرت است، گفت: معرفت شناسان باید در شناساندن این عالَم به مردم تلاش کنند.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، روحی استاد دانشگاه شهید بهشتی در جمع دانش پژوهان طرح ولایت به بیان مباحث هستی شناسی پرداخت  و با بیان اینکه عالم مثال حد فاصل میان دنیا و آخرت است، گفت: در واقع این عالم هم مراتبی از عوالم ممکن است که مرتبه آن بعد از دنیا و قبل از آخرت و قیامت است، این عالم مادی نیست ولی برخی از خصوصیات ماده را از جمله شکل و وضع و بُعد دارد.

وی با بیان اینکه عالم مثال با عالم برزخ یکی است ،گفت: فلاسفه از آن تعبیر به عالم مثال کرده اند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانش پژوهان و معرفت شناسان باید در زمینه عالم مثال کار کنند، گفت: عالم مثال دومین تعین از تعینات خلقی است که بین عالم عقل و عالم ماده قرار دارد، یعنی مجرد از ماده است و فوق عالم ماده ولی دارای شکل و اندازه و رنگ بوده و مادون عالم عقل است، و چون برزخ بین عالم عقل و ماده است تجرد آن را تجرد مثاليِ برزخی می‌گويند.

روحی در در ادامه سخنان خود به بیان مراتب عوالم کلی پرداخت و گفت: عالم ماده یا طبیعت، عالم مثال و عالم عقل عوالم کلی هستی را تشکیل می دهد.

وی در ادامه سخنان خود به بیان برخی از ویژگی های عالم مثال پرداخت و گفت: يکي از تقسيمات مهم در عالم مثال «عالم مثال متصل» و «عالم مثال منفصل» است.

مربی طرح ولایت استانی با بیان اینکه «عالم مثال متصل» يا «مثال اصغر» و يا «مثال مقيد»، همان مرحلة‌ مثالي وجود انسان است ، گفت: « عالم مثال منفصل» يا «مثال اکبر» و يا «مثال مطلق»، همان عالم واسطه ميان عالم مادّه و عالم عقل در جهان خارج از انسان است.

روحی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه برخی اعمال مذهبی و اذکار هستند که انسان با به جای آوردن آنها در سرنوشت آخرت خود می تواند اثر بگذارد گفت: انجام نماز شب یکی از همین اعمال است، بطوریکه از پیامبر اکرم نقل است،اگر اذن داشتم نماز شب را واجب می کردم.

وی با بیان اینکه در احادیث بسیاری بر اقامه نماز شب تأکید شده است، گفت: پیامبراکرم(ص) در وصیت خود به امام علی(ع) سه بار بر انجام نماز شب تأکید کرده اند.

این مربی طرح ولایت تصریح کرد: در کلام معصومین، گناه و پرخوری از عوامل محرومیت از نماز شب دانسته شده اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان رابطه بین روح و خواب پرداخت و گفت: در خواب رابطه روح با بدن قطع می شود و این همانند ارتباط روح در عالم مثال است.

روحی با بیان اینکه روح انسان غیر مادی است، گفت: آنچه از کمالات درک می کنیم بخاطر ارتباطات روح است پس همه باید تلاش کنند تا روح خود را تقویت کنند چونکه تقویت روح باعث بالا رفتن درک انسان  و نزدیک شدن رابطه با خدا می شود.

انتهای پیام/