پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰

دانش و صنعت گردشگری عامل خلق ثروت و توسعه منطقه است

استاد دانشگاه مشگین‌شهر گفت: بحث گردشگری یک علم و صنعت نوین برای خلق و ایجاد پتانسیل‌هایی که افق و چشم‌انداز ثروت و پیشرفت برای آن منطقه را در برخواهد داشت که باید همه نیروها یکدل و یکزبان و با دید روشن به آینده نگاه کنند.

به گزارش ابصارخبر، علیرضا پاکنژاد از اساتید دانشگاه شهرستان مشگین‌شهر در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی سفیرمشکین در خصوص صنعت گردشگری در مشگین‌شهر گفت: در شهرهای بزرگ بحث گردشگری یک علم و صنعت نوین تلقی و برای خلق و ایجاد چنین پتانسیل‌هایی که افق و چشم‌انداز ثروت و پیشرفت برای آن منطقه را در برخواهد داشت همه نیروها و اشخاص(حقیقی و حقوقی)یکدل و یکزبان شده و با دید روشن به آینده و نسل حاضردر پی اقدامات منسجم و بنیادین و ضابطه‌مند تحرکاتی هدفمند روی می‌آورندکه این اعمال متاسفانه درشهرستان ما تا به امروز کمرنگ و یا حتی در حد حرف بوده که در مقایسه شهرهای همجوارمی توان به این کاستی‌ها پی برد.

وی افزود: ما به دنبال شناسایی مقصر و یا مچ گیری و غیره را نداشته و نداریم و با فراموشی گذشته و همه عوامل بروز این محرومیت‌ها و کاستی‌ها براساس پیام عارفان که فرموده اند"فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم"دست یاری دراز کرده و همفکری روشنگران و مسئولان عزیزرا خواهان و خواستار توجه به مشکلات باغداران و فرهیختگان در مورد اجرایی کردن و همفکری جهت عملیاتی کردن این پیشنهادات دلسوزان دخیل در فضای مفرح شهرمان به عنوان تبدیل شدن به یک سرمایه و صنعت اشتغال آفرین در کنار منطقه گردشگری و درآمدزا در این شهر هستیم.

پاکنژاد با ارائه طرح‌های پیشنهاداتی خود را برای ساماندهی، اشتغال و توسعه مشگین‌شهر که عبارتند از؛ ایجاد گیت‌های اخذ وجه در مبادی ورودی منطقه پارک جنگلی که امیدواریم مسئولان وقت و فرصت فصل گردشگری را غنیمت شمارند و در برنامه ریزی‌های آنی و باصطلاح انقلابی عمل نمایند که این تصمیمات سنجیده به صلاح کل جوانان این خطه و مصداق وقت طلاست، خواهد بود و همچنین ایجاد مناطق ویژه اقامت و اتراق در فضای پارک جنگلی که مزیت‌های زیادی برای شهرستان به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در صورت ساماندهی پارک جنگلی مشگین‌شهر می‌توان به اهدافی همچون موارد ذیل دست یافت.

* از بابت رعایت امنیت و شئونات و حفظ حریم خصوصی افراد و احترام به حقوق شهروندی و التزام به توان و توانایی صاحب باغ واقع در مسیر پارک جنگلی درادای نقش مهم میهمان نوازی و رعایت آداب و نزاکت و آبرووحیثیت منطقه مشکین شهر.

* تعیین مناطق و مکان‌های محدود با حفظ حریم مشخص فعالیتی و مجوزدارجهت اقامت و گذران موقت یا محدود گردشگران و میهمانان پس از ارائه طرح و راهکار در شورای شهر و حضور صاحبان این املاک و نخبگان متخصص در توسعه فضای شهری از بابت نحوه اجرای بهینه موارد فوق الذکر.

* آموزش افراد دخیل در امر گردشگری و پرورش نیروهای انسانی مستعد جهت این امربه عنوان گامی جهت اشتغال زایی از این فرصت طبیعی و نیزتشویق به گسترش و توسعه آکادمیک و علمی این صنعت درفضاهای دانشگاهی شهرستان مشکین‌شهر و راه اندازی فضاهای مناسب تبلیغاتی و شبکه های مرسوم اجتماعی برای بیان پتانسیل‌های شهرستان مشکین‌شهر که خود تجارتی پر سود و سبب جذب مضاعف گردشگران به این شهرستان در سایه همت جوانان نخبه و دلسوزاین خطه در سراسر ایران و به جرات در جهان خواهد شد و شاید از این راه بتوانیم ازتجارب بزرگان ناخواسته هجرت کرده از این شهر نسبت به اعتلای دیار مادری شان به کمک تکنولوژی‌های مدرن امروزی بهره‌مند و مایه خیری درجهت جذب مجدد این بزرگان به دیار و خاستگاه و ریشه اجدادیشان باشیم.

* درآمدزایی قانونی برای شهرداری و تمام شرکتهای فعال در سطح شهر از بابت اختصاص فضاهای تبلیغاتی وآگهی در سراسرمسیرپارک جنگلی با رعایت ضوابط مربوط و حفظ اصل حریم طبیعی و حتی استفاده ازتکنولوژی مناسب تبلیغاتی در این محیط که در کشورهای پیشرفته نظیرآنهارا گزارش کرده اند مثل استفاده ازچوب خشک و برگ درختان و غیره جهت رساندن پیام‌ها و تبلیغات اجتماعی اثرگذار براذهان عمومی.

* استفاده ازتکنولوژی دوربین مداربسته با نصب دوربین‌های دید در شب برای اهداف لازم چون جلوگیری از قطع درخت، حفظ حریم خصوصی مراجعان، ایمنی هنگام عواقب غیر مترقبه مانندآتش سوزی و تخریب جنگل و نیزحفظ اموال باغداران و سایر اهداف مد نظرمسئولان شهرستان.

* ایجاد فضاهای بهداشتی که همینک یکی از موارد بر جسته عدم ماندگاری گردشگران در این منطقه است و این امر در سایه مساعدت باغداران با اختصاص کمک‌ها و وام‌هایی تحت عنوان گردشگری به این افراد می‌توان این منطقه را ساماندهی کرد و باغداران نیز در این خصوص اعلام امادگی کرده‌اند که در صورت توجه مسئولان به امرگردشگری این فضاها مهیا خواهد شد.

* ایجاد شبکه منظم جمع آوری و برداشت زباله در شبانه روز که درحال حاضر براساس آنچه به چشم می‌آید وآنچه دورنمای این روند فعلی نشان می‌دهد اگرهمین وضعیت فعلی گردشگرتداوم یابد در آینده نه چندان دور ما مثل کشورلبنان شاهدکوهی از انواع زباله و تجمع حیوانات موذی و ولگرد مزاحم بجای چکاوک و بلبل و قناری و شاهد نایلون وپساب و فاضلاب بجای چشمه و شرشرآب و گیاهان بومی و درمانی شفابخش منطقه چون یارپز و بویمادرن و بولاغ اوتی خواهیم بود. بطوری که همینک نیز شمار کلاغ زاغی و کلاغ ابلق و سگ وغیره رو به افزایش است.

* رسیدگی به آسفالت منطقه پارک جنگلی و احداث حصارمناسب با مساعدت و همیاری و همکاری باغداران به منظور افزایش منظرگاه عمومی و عدم نفوذ به ملک این افراد و تشویق و نصب تابلو به گردشگران جهت تردد در باغ‌های مجاز وآماده سرویس دهی به مسافران و جویای فضای طبیعی.

* نظارت منظم و مداوم به شرایط ذبح حیوان و نحوه عملکرد و پذیرایی مناطق مجوزدار اقامتی و نوع پوشش مدیران و میهمانداران در این مناطق و ایجاد و دخیل کردن ارگان‌های مسئول و متولی این امور جهت جلب امنیت و اعتماد بازدیدکنندگان و گردشگران و برخورد قاطع قضایی با اشخاص خاطی که سبب انزال حیثیت منطقه و افت دیدگاه این بزرگواران درآینده نسبت به شهرستان و این خطه خواهد شد.

وی ادامه داد: لای‌روبی و رسوب برداری از کل مسیر خیاوچای و احداث دیواره سنگی چند متری همانندآنچه درنزدیکی پل روستای قره درویش دیده می شود.

پاکنژاد خاطر نشان کرد: این پروژه یک اقدام حیاتی وآینده نگراست که علیرغم هزینه گزاف اگر نظرالتفات آمیز باشد تبدیل به یک سرمایه بالفعل خواهد شد که اندکی از سرمایه این کارعظیم و ماندگار را می‌توان ازخود باغداران براساس اشتراک آن قسمت از ملک آنها در مسیرسیل از بابت حفظ باغات اخذ کرد.

وی افزود: برای تامین هزینه های دیگر این پروژه که نیازبه عزم جزم دیگرمسئولان نیزدارد باید اقداماتی نظیر چاپ اوراق همیاری در سطح منطقه، درج ردیف ویژه در بودجه استان و کشوری مثل مقابله با حوادث غیرمترقبه و یا حتی جلب نظرعلمای منطقه از بابت اختصاص نذورات جهت این امرعام المنفعه و صالحات باقیات برای نسل آینده این سرزمین خواهد بود. اگر این امر بدرستی تحقق یابد و به نتیجه برسد علاوه بر اینکه باغداران و مردم برای همیشه با سیل وآلام دردناک آن برای همیشه خداحافظی می کنند می توان با ارائه طرح‌های مقرون به صرفه چون سدآب در فصول پاییز و زمستان –که در مشکین‌شهر تقریباً 8ماه آزگارآب خیاوچای به بیراهه می رود- درقسمت‌هایی ازاین رودخانه دیوار چینی شده اقدام به ایجاد پیست اسکی و تفریحات ویژه زمستانی کرد که ساز و کار این طرح پس ازاجرای این پروژه به وضوح می‌تواند مورد مداقه اهل فن قرارگیرد همچنین به ثمررسیدن مقوله دیوارچینی رودخانه خیاوچای سبب گشودن راهی برای آبیاری‌های نوین باغات این مناطق به شیوه پیشرفته خواهد شد و این نیز اسباب خیری جهت تحقق امیال پدران زحمتکش ما و راحتی نسل امروزین از بابت حفظ این سرمایه ماندگارعزیزانشان با توسل به تکنولوژی‌های امروزین در جهت تداوم و بقای این میراث و جلوگیری از تعدی و ارزان فروشی این سرمایه عظیم به جهت فقر و بی برنامگی مسئولان این شهرخواهدگردید.

انتهای پیام/