پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۸

احیای امربه معروف و نهی از منکر؛فلسفه ی وجودی محرم

بدون شک فلسفه ی اصلی قیام امام حسین(ع) بر پایه ی امر به معروف و نهی از منکر در دوران حکومت خلفای بی کفایت، فاسد و بی بند و بار بنی امیه که تنها به ظواهر می کردند،انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حامد هاشمی مجد از فعالان فرهنگی حوزه دانشجویی در تازه ترین یادداشت خود به تبیین فلسفه وجودی محرم پرداخت و نوشت: بدون شک فلسفه ی اصلی قیام امام حسین(ع) نیز بر پایه ی امر به معروف و نهی از منکر در دوران حکومت خلفای بی کفایت، فاسد و بی بندو بار بنی امیه که تنها به ظواهر دین اکتفا نموده و در پشت پرده و حتی در ملأعام به اشاعه ی فساد و منکرات می پرداختند انجام گرفته است.

اگر امر به معروف و نهی ازمنکر در جامعه ی اسلامی نهادینه شود و هرکس خود را در قبال انجام منکرات و ترک معروفات مسوول بداند و نسبت به این فریضه بی تفاوت نباشد، میزان انجام منکرات در سطح جامعه و در محافل و اماکن به شدت کاهش می یابد، اما متأسفانه بسیاری از مردم از عمل به این وظیفه ی خطیر، به بهانه های مختلف سرباز می زنند و این امر زمینه را برای انجام محرمات و بزهکاری در جامعه بیش از پیش تسهیل می نماید.

ماه محرم و هفته ی اول آن که با عنوان هفته ی امر به معروف و نهی از منکر نامگذاری شده است فرصت بسیار مغتنمی است تا هم مسوولین و متولیان امور فرهنگی نسبت به انجام وظایف خود در راستای احیای امربه معروف و نهی از منکر، گام های اساسی بردارند و از خواب غفلت بیدار شوند و هم آحاد مردم به وظیفه ی همگانی خود در قبال این واجب فراموش شده عمل نمایند و در عین حال باید در مراسم عزاداری ضمن حفظ شئونات مربوط به عزاداری از پرداختن به موضوعات وهم آلود و شبهه ناک و حرکات ناهنجار و خارج از عرف معمول عزاداری که موجبات سوء استفاده و بهره برداری های نامتعارف دشمنان و بدخواهان می شود، به شدت اجتناب نمود.

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که در سال های اخیر، یکی از اهداف اصلی دشمنان و جبهه ی استکبار، حیازدایی، غیرت زدایی، ترویج فساد و فحشا و بی بندوباری، معطوف ساختن ذهن جوانان به مسایل فرعی و حاشیه ای و بی تفاوت نمودن مردم نسبت به ارزش های اصیل اسلام و آرمان های مقدس جمهوری اسلامی ایران می باشد که این مهم را از طریق شبکه ها و کانال های مجازی، ماهواره، اینترنت و ... دنبال می کنند. در همین راستا نقش خانواده ها به عنوان رکن اصلی یک جامعه در روشنگری، بصیرت افزایی و افزایش هوشیاری فرزندان، بسیار حائز اهمیت بوده و باید شیوه های صحیح و رایج امربه معروف و نهی از منکر را از همان دوران کودکی به فرزندان خود بیاموزند.

یادداشت نویس: حامد هاشمی مجد- فعا ل فرهنگی

انتهای پیام/