پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۴
در خوابگاه دانشگاه محقق اتفاق افتاد:

مهندس آب، با قرص برنج به زندگی خود پایان داد

مسئولین دانشگاه محقق اردبیلی ساعاتی قبل از درگذشت مشکوک "سجاد شفقتی" دانشجوی ترم دو رشته مهندسی آب دانشکده فناوری های کشاورزی این دانشگاه خبردادند.

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، سجاد شفقتی دانشجوی ترم دو رشته مهندسی آب دانشکده فناوری های کشاورزی دانشگاه محقق اردبیلی بر اثر استفاده از قرص برنج درگذشت.

 این دانشجو ساعت 3.36 بامداد طی یک پیام کوتاه به خانواده خود با آنان خداحافظی کرده و پس از مصرف چهار عدد قرص برنج به زندگی خود پایان داد.

 پس از اطلاع مسئولین خوابگاه دانشگاه،بلافاصله ساعت 4.02 بامداد این دانشجو توسط مسئول شیفت شب به بیمارستان امام خمینی اردبیل منتقل شد و علی رغم اقدامات اورژانسی و شستشوی معده توسط پزشکان بیمارستان، این دانشجو با زندگی وداع  زودهنگام و تلخی کرد.

خاطرنشان می شود: این دانشجو اهل شهرستان خلخال استان اردبیل می باشد.

توضیحات تکمیلی

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی در گفتگو با خبرنگار ابصارنیوز با اذعان به نامشخص بودن دلایل خودکشی این دانشجو و با ابراز تاسف از این اتفاق اظهار داشت: دلیل خودشکی دانشجو مصرف چهار عدد قرص برنج بوده است و تلاش ها برای نجات وی هم بی نتیجه ماند.

صادقی افزود: این دانشجو طی صحبت با هم اتاقی های خود و سپس صحبت با کادر درمانی بیمارستان در حین درمان و شستشوی معده دلیل خودکشی را اختلافات خانوادگی عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه نمی توان نسبت به نیت قطعی این دانشجو ابراز عقیده کرد، گفت: احتمال اینکه فرد به دلیل مشکلات خانوادگی خودکشی کرده بسیار زیاد است.

رئیس دانشگاه  علوم پزشکی استان اردبیل نیز در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ابصار نیوز با تائید مسمومیت این دانشجو با قرص برنج تصریح کرد: دانشجوی مسموم ساعت ۴:۵ صبح  روز پنج شنبه به بیمارستان امام خمینی(ره) با علائم مسمومیت انتقال یافته است.

پورفرضی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل افزود: با وجود تلاش کادر درمانی دانشجو در ساعت ۷:۳۰ بامداد بعد از تلاش بی وقفه و CPR در نهایت از دنیا رفت و جسد وی برای بررسی های بیشتر به پزشکی قانونی انتقال داده شده است.

آمار خودکشی در دانشگاه محقق صفر بود؟

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به حادثه شورابیل در سال گذشته گفت: در یک سال حضور من در دانشگاه این اولین مسمومیت یک دانشجو با قرص برنج است و آمارها شاهد هستند که قبل از این مورد چنین اتفاقی در محقق اردبیلی رخ نداده است.

به گفته صادقی قبلا مواردی از اقدام به خودکشی در این دانشگاه وجود داشته که با ورود به موقع از فوت فرد جلوگیری شده است..

 پورفرضی اواخر فرودین ماه سال جاری در خصوص مدیریت و کنترل عرضه و فروش قرص برنج و کاهش دسترسی به آن گفت: با وجود اینکه مجوز فروش این محصول را وزارت بهداشت صادر نمی کند اما به دلیل مضررات با فروش آن برخورد می شود.

وی افزود: در حال حاضر فروش این محصول در داروخانه ها ممنوع بوده و فروش به صورت غیر رسمی انجام می شود.

 سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی معتقد است برنامه های شاداب سازی این دانشگاه به حد کفایت بوده و دلیل خودکشی دانشجوی این دانشگاه مشکلات شخصی است و ارتباطی به دانشگاه ندارد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نیز بارها ضعف آگاهی را بهانه مسمومیت با قرص برنج عنوان کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد، حتی مصرف این قرص به عنوان سم آفات برنج نیز پذیرفته نیست و بر خلاف تصور عمومی نگه داری آن در قوطی یا در داخل دستمال قرار دادن آن از نشت سموم خودداری نمی کند.

قرص برنج:

آلومنیوم فسفید (Aluminium phosphide) معروف به قرص برنج یک ترکیب شیمیایی است که با فرمول AlP شناخته می شود و یک عدد از آن قادر است هزاران شته را از بین ببرد.

این قرص از خود گاز فسفید تولید می‌کند و از آن برای جلوگیری از آفت‌زدگی برنج در انبار استفاده می‌شود و مسمومیت با این قرص هم از راه استنشاق، راه تماس پوستی و حتی به صورت خوراکی صورت می گیرد.

مصرف خوراکی آن باعث تهوع، درد معده، استفراغ، اسهال، تنگی نفس، احساس سرما، عطش و سر درد شده و با تولید گاز فسفین سبب نارسایی و مسمومیت کبد، نارسایی کلیه، تخریب سلول های ریه، سکته قلبی و در نهایت منجر به مرگ می شود

پیش از این قرص برنج به عنوان سم کشاورزی و همچنان که از نامش پیداست برای از بین بردن حشرات و آفات برنج در منازل مورد استفاده بود اما دلیل اینکه چرا مورد استفاده آن تغییر یافته است مورد مطالعه قرار نمی گیرد و به نظر می رسد تعداد قربانیان این قرص سمی نیز توجه هیچ نهادی را به خود جلب نمی کند.

انتهای خبر/ج