پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
توسط دانشیار دانشگاه آزاد اردبيل؛

کتاب « مدلسازی ریاضی پدیده های محیط زیست» منتشر شد

کتاب مدلسازی ریاضی پدیده های محیط زیست توسط ابراهیم فتائی؛ دانشیار گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل و همکاران ترجمه و از طریق انتشارات جهاد دانشگاهی استان اردبیل منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل، فتايي عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اردبیل از انتشار کتاب مدلسازی ریاضی پدیده های محیط زیست در این واحد دانشگاهی خبرداد و گفت: نظر به تنوع و تعدد آلاینده‌های محیطی و با توجه به گسترش روزافزون دانش و فناوری، اتخاذ رویکردی علمی و سیستمی، به عنوان راهکاری موثر برای مدیریت پدیده‌های زیست محیطی امری بدیهی و الزامی به نظر می‌رسد.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل افزود: هدف نهایی از مدلسازی، پاسخگویی به پرسش‌های پیشروی مدیران و برنامه‌ریزان در خصوص نحوه و میزان انتشار آلاینده‌ها و رخدادهای محیط زیستی است.

وی افزود:هدف از کاربرد مدل‌ها در بوم آلاینده‌شناسی عبارت است از: فهم، شبیه‌سازی و پیش‌بینی اثرات ناشی از سموم در محیط زیست است. 

مدير مركز رشد دانشگاه آزاد اسلامي واحد اردبيل نیز گفت: هدف اولیه این کتاب، معرفی انواع متعددی از بسته‌های نرم‌افزاری کامپیوتری است که متخصصان امر با حداقل برنامه‌نویسی کامپیوتری بتوانند برای طراحی مدل‌های خود از آنها استفاده نمایند.

وي گفت: با آنكه این کتاب در عنوان خود عبارت «مدلسازی زیست محیطی» را به همراه دارد و با مثال‌هایی از این حوزه توضیح داده شده است، متخصصان دیگر حوزه‌هاي تخصصي نیز می‌توانند در مورد ویژگی‌های بسته‌های نرم‌افزاری متنوع معرفی شده، بیاموزند و از مثال‌های درج شده سود جسته، آنها را جهت حوزه خود تعدیل و مناسب‌سازي كنند.

فتايي خاطر نشان كرد:در مدلسازی، فرد باید ویژگی های متعددی را برای رسیدن به هدف مدلسازی ادغام نمايد. این کتاب مثال هایی از موارد کاربرد ترکیبی از نرم‌افزار را برای مساله خاصی عرضه می‌کند. 

دانشیار گروه محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تصريح كرد: كتاب حاضر، قابل بهره‌برداري توسط گروه هاي مختلف از قبيل دانشجويان، متخصصان ذيربط و مديران پروژه‌ها است.

وي اظهار اميدواري كرد كه اين کتاب بتواند به عنوان کتاب درسی مقدماتی نيازهاي دوره‌های مدلسازی زیست محیطی؛ کتاب همراه در زمینه عملیات واحد یا عواقب زیست محیطی و مسیر انتقال؛ کتاب راهنمای اساتید علاقمند به کار مدلسازی برای تدریس، پژوهش و انتشار؛ ابزاری برای فارغ‌التحصیلان درگیر پژوهشهای مدلسازی- گرا؛ و کتاب مرجعی برای متخصصان دست‌اندر کار  در حوزه زیست محیطی را رفع كند.

انتهای پیام/