پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
در کارگاه آموزش مهارت های زندگی عنوان شد؛

همگرایی، الفبای ارتباط سالم در زوجین است

کارشناس مسائل خانواده در جمع زوج های دانشجو ضمن تبیین مهارت های زندگی، اعتماد به نفس را از مؤلفه های یک زندگی سالم برشمرد و گفت: همگرایی، الفبای ارتباط سالم در زوجین است.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز کارگاه مهارت های زندگی با حضور باباپور عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز، روان شناس و مشاور خانواده با حضور 323 زوج دانشجو از سراسر استان در مجتمع فرهنگی هنری فدک برگزار شد.

باباپور عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در این کارگاه به تبیین راه کارهای زندگی سالم پرداخت و گفت: یک زندگی سالم نیازمند توکل، تفکر معقول و آموزش اصولی است.

وی در ادامه سخنان خود به تبیین راهکارهای ترویج ارتباط سالم زوجین پرداخت و گفت: زندگی مثل ظرف شکستنی است که باید با احتیاط حمل شود.

باباپور مشکلات کنونی رایج در بین زوج های جوان را نشأت گرفته از تعاملات نامناسب عنوان کرد و گفت: اگر زوجین در ابتدای شروع زندگی خود تعامل مناسبی نداشته باشند در ادامه نیز با مشکل موجه خواهند شد.

این روان شناس با بیان اینکه ازدواج مثل تحصیل است گفت: ازدواج با قبول شدن در یک امتحان تمام شدنی نیست بلکه اغاز یک امتحان جدید است که این مسیر نیز تا پایان عمر ادامه دارد.

وی به بیان عوامل تأثیرگذار یک زندگی سالم پرداخت و گفت: طلاق عاطفی در اثر ازدیاد مشکلات و عدم تفاهم زوجین  حاصل می شود.

این مشاور خانواده در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مؤلفه های یک رابطه سالم پرداخت و گفت: زوجین باید قبل از شروع زندگی به تمرین ارتباط خوب و سالم بپردازند تا با تعاملات حاصل در ابتدای راه بتوانند یک زندگی مستحکم و خوبی را اغاز کنند.

وی اعتماد به نفس را از دیگر مؤلفه های یک زندگی سالم برشمرد و گفت: همگرایی الفبای ارتباط سالم در زوجین است.

باباپور در ادامه سخنان خود به تبیین ده نکته اساسی در خصوص همگرایی زوجین پرداخت و گفت: یکی از راه های دوام زندگی سالم و پایدار شرکت در کارگاه های آموزشی قبل از ازدواج است، چونکه کسب مهارت زندگی در جامعه امروز سخت است.

وی به تشریح تأثیرات ناگوار طلاق در جامعه امروز پرداخت و گفت: متأسفانه امروز در جامعه شاهد جشن طلاق هستیم که این امر بسیار نکوهیده  و مورد قبول نیست.

این روانشناس با بیان اینکه رو به رو شدن با واقعیت های جامعه یکی از مهارت های زندگی سالم است، گفت: امروز آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق در جامعه بی داد می کند.

باباپور با بیان اینکه 99 درصد زوج های ما بد زندگی می کنند گفت: اگر همه زندگی ها سالم شود هیچ چیز جلودار رشد عاطفی جامعه نخواهد شد.

این کارشناس مسائل خانواده در ادامه سخنان خود ارتباط سالم و تعامل خوب را مهمترین عامل دوام یک زندگی عنوان کرد.

وی افزود: :مصلحت خانواده ایجاب می کند که هر یک از همسران به محض نارضایتی از همسر، وی را از زندگی کنار نگذاشته بلکه با حفظ جایگاه او در نهاد مقدس خانواده و حفظ زندگی، در صدد بهبود وضعیت فعلی و متعالی شدن حرکت کند.

باباپور در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح حوزه های مهارتی برای ارتباط مؤثر زوجین پرداخت و گفت:کسب اعتماد، ارتباط روشن ، زندگی برای همدیگر از جمله حوزه های مهارتی برای ارتباط مؤثر در بین زوجین است.

این روان شناس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه اگر در یک زندگی، ارتباط مناسب و سازنده برقرار نشود آن زندگی به درد نمی خورد به جایگاه مدیریت در نهاد خانواده اشاره کرد و گفت: در یک زندگی موفق، مدیر شخصی است که با تبدیل تهدیدات به فرصت ها، باعث شکوفایی زندگی شود.

باباپور تفاوت دیدگاه ها در زندگی را یکی از عوامل پختگی در تصمیات سازنده و سرنوشت ساز عنوان کرد و گفت: اگر در یک خانواده دیدگاه های مخالف تحمل نشود، آن زندگی در آینده نزدیک دچار مشکلات اساسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در درک یک زندگی، حذف یک طرف موجب تنهایی فرد می شود،گفت: حذف در زندگی، نشانه ضعف است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تبریز در پایان سخنان خود با بیان اینکه زندگی نوعی قرارداد معنوی است،گفت: قول و قرارهای کاذب موجب از بین رفتن قوام و دوام زندگی می شود.

وی عدم درک طرفین از نحوه زندگی را مهمترین مشکل زوج های جوان عنوان کرد و گفت: متخصصین خانواده درمانی همواره نکات اصلی موجود در زندگی ها را یاداشت و با آنالیز آنها و تذکر نکات سازنده به طرفین موجب حل مشکلات آنها می شوند.

عوامل مؤثر در استحکام خانواده، نکات ریز زندگی، خانواده متعادل، مثلث عشق و تبیین انواع صمیمیت ها از جمله موارد مورد بحث در این کارگاه نیم روزه بود.

انتهای پیام/