پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۶
نماینده ولی فقیه در استان:

رمضان، بالاترین تأثیر در سیر و سلوک انسان را دارد

نماینده ولی فقیه در استان در جمع دانشگاهیان اردبیل ضمن تبیین جایگاه نظام تعلیم و تربیتی اسلام در بین مکاتب تربیتی عالم به تبیین ویژگی های ماه رمضان پرداخت و گفت: رمضان، بالاترین تأثیر در سیر و سلوک انسان را دارد.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، شب گذشته(شنبه) جلسه درس اخلاق ایت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با حضور پرشور دانشگاهیان دانشگاه های اردبیل در مسجد دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد.

نمایندخ ولی فقیه در استان در ابتدای سخنان خود اهمیت توجه به تعلیم و تربیت انسان در مکاتب مختلف جهان را یاداور شد  با بیان اینکه مکاتب مختلف تربیتی درصدد پرورش انسان ها با دیدگاه های خود هستند، گفت: این مکاتب سعی دارند تا به شیوه های مختلف بتوانند قابلیت استعدادهای انسان را به فعلیت برسانند، چونکه آنسان فراتر از گوشت و پوست و استخوان است و قادر است به درجات بالای روحانی دست پیدا کند.

وی در ادامه سخنان خود به آثار برجای مانده از شهاب الدین سهروردی در این زمینه اشاره کرد و گفت: طبق اندیشه علمایی چون سهروردی انسان به دلیل اینکه صعود و سقوطش دیده نمی شود ، تعریف پذیر نیست بطوریکه در عین اوج مرتکب جرم و جنایت هولناک می شود و یا برعکس به بلندترین مقامات روحانی دست می یابد.

آیت الله عاملی اندیشه های جامی در این خصوص را نیز یادآور شد و گفت: در بین علمای عصر تنها جامی است که جرأت ارائه تعریف مشخص از انسان را کرده و حتی شیوه ای برای تبدیل قابلیت استعداد های انسان به فعلیت نیز ارائه داده است.

وی افزود: جامی معتقد است که اگر انسان بتواند استعدادهایش را به فعلیت برساند اعجوبه کون و مکان خواهد شد.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به راهکارهای نظام های تربیتی در خصوص رشد و تعالی انسان پرداخت و گفت: تمام نظام های تربیتی کنونی جهان در صدد هستند تا با ارئه شیوه های مختلف آرزوها و ذائقه انسان را  بگونه ای پرورش دهند تا وی بتواند سهم فاخری از معادن معنوی جهان را از آن خود کند.

وی به ریشه سیری ناپذیری عطش تکوینی انسان نیز اشاره کرد و گفت: مکاتب تربیتی مختلف سعی دارند تا از طریق تعلیم و تربیت، این عطش را کنترل کنند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: نظام الگوسازی تعلیم و تربیت که در واقع مکتب طبیعی هم است سعی دارد تا از طریق آموزش و پرورش انسان را تربیت کند.

وی به چشم و گوش انسان نیز اشاره کرد و گفت: چشم و گوش انسان برای فهم عالم همانند دهلیزی است که واردات و صادرات انسان ها را در کنترل خود دارد بطوریکه اگر چشم و گوش بی حساب باعث آلوده شود، باعث آلوده شدن واردات انسان نیز می شود که این نیز به نوبه خود آلودگی صادرات انسان را نیز در بر دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه در  بخش دیگری از سخنان خود به تجلیل از مقام معلم پرداخت و گفت: اگر معلم نباشد علم نیز ترویج پیدا نکرده در نتیجه انسان نیز رشد نخواهد یافت.

وی کارگردهای علم در جهان را یادآور شد و بابیان اینکه علم تنها می تواند انسان را تا درگاه هدایت کند گفت: برای رسیدن به بارگاه نیز ابتدا باید به درگاه رسید. و علم تنها راه رسیدن به درگاه است.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبیین نقش تعلیم و تربیت در جهان پرداخت و گفت: مکتب تربیتی دین اسلام راهکار خاصی در تعالی انسان ها ارائه داده و امروز بعنوان یک الگوی بی بدیل در این زمینه خودنمایی می کند.

وی به تبیین جایگاه معاد در رشد و شکوفایی انسان ها نیز پرداخت و گفت: امام واسطه فیض انسان ها در این عالم است.

عاملی نقش ائمه معصومین(ع) در تبیین تعالیم اسلام در جهان را یادآور شد و گفت:12 نسل برگزیده خداوند مأمور تبیین برنامه های تربیتی خداوند در بین مردم شدند تا پس از تمرین یک دوره موفق، بهشت آغاز شود.

وی در ادامه سخنان خود به فراز هایی از خطبه های امام علی(ع) در نهج البلاغه اشاره کرد و گفـت: انسان هایی که در مسیر زندگانی خود با انسان های وارسته برخورد کنند و بتوانند از دریای بی کران معارف این مردان الهی ره توشه ذخیره کنند در هر دو جهان خوشبخت خواهند شد.

نماینده ولی فقیه در استان فراز هایی از مثنوی معنوی مولانا را یادآور شد و با بیان اینکه انسان عاشق خودش است، گفت: برای بالفعل شدن این عشق، اکسیر نابی لازم است که تنها در سایه تعلیم و تربیت خوب حاصل می شود.

وی خزائن گران بهای عرفان در ادبیات فارسی را متذکر شد و گفت: هیچ کشوری با هر آیین و دینی به اندازه ایران اسلامی از معادن گوهربار معارف الهی برخوردار نیست و این تنها در سایه تعالیم امامان معصوم(ع) است.

عاملی به تبیین مسئله امامت پرداخت و گفت: امامت این است که ما از لحاظ تربیتی، به دست انسان کامل و با روش کامل و درست پرورش پیدا کنیم تا بتوانیم مقامات والای معنوی را به سرعت طی کنیم.

وی اسامی مختلف خداوند متعال در دین اسلام را یادآور شد و گفت: بر خلاف سایر ادیان آسمانی که برای خداوند متعال تنها یک اسم قائل بودند، در دین مبین اسلام برای خداوند متعال 1001 اسم عنوان شده تا عابد بتواند در هر حالی که باشد با آن حال با پروردگار خود راز و نیاز کرده و درجات والای معنوی و انسانی برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود به تبیین روش های تربیتی دین اسلام پرداخت و گفت: یکی از روش های تربیتی نظام اسلام، توجه خاص به مناسبات زمانی است.

وی با بیان اینکه شب ها و روزهای جمعه از حرمت خاصی برخوردار هستند به تشریح برکات ایام خاص سال چون 13 رجب،27 رجب، 15 شعبان، ماه مبارک رمضان، لیالی قدر و شب عید فطر پرداخت و گفت: شب و روز جمعه از لحظات قدسی والایی برخوردارند بطوریکه هرکس بتواند این لحظات را درک و به آن عمل کند در هر دو جهان سعادتمند خواهد شد.

عاملی به تبیین جایگاه رفیع ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: رمضان به دلیل اینکه یکی از اسامی مبارک خداوند متعال است بالاترین تأثیر در سیر و سلوک انسان را نیز دارد.

وی آثار و برکات عبادت در ماه مبارک رضان از زبان عالمان بزرگ دین همچون علامه طباطبایی را یادآور شد و گفت: خداوند متعال در اولین شب این ماه پرفیض میهمانانش را تطهیر می کند تا هنگان افطار در پایان روز با تعریف و تمجید از بندگان مومن، آنها را به جایگاه رفیع بندگی هدایت کند.

نماینده ولی فقیه در استان به تبیین برکات لیالی قدر نیز پرداخت و گفت: برکات شب قدر نیز برگرفته از طهارت معنوی است که انسان در طول ماه مبارک رمضان به آن دست یافته است.

عاملی در پایان سخنان خود از اساتید دانشگاه و دانشجویان خواست تا با درک لحضات قدسی معنوی شب و روز جمعه با بهره مندی از برکات این لحظات معنوی، مورد عنایت خاص پروردگار در طول مسیر زندگانی قرار گیرند.

انتهای پیام/