پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در اردبیل؛

سیستم اقتصاد دانش‌بنیان، با سرمایه‌گذاری مردمی محقق می‌شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دز دیدار با نخبگان استان با بیان اینکه دولت وظیفه تامین زیرساخت را بر عهده دارد، گفت: سیستم اقتصاد دانش‌بنیان، تنها با سرمایه‌گذاری مردمی محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پیش از ظهر امروز نشست معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با نخبگان و فرهیختگان استان اردبیل در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

سیستم اقتصاد دانش بنیان، با سرمایه گذاری مردمی محقق می شود

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این نشست با بیان اینکه رشد اقتصادی با هزینه دولت به وجود نمی آید، تاکید کرد؛ این امر با هزینه کرد سرمایه شخصی سرمایه گذاران ایجاد می شود.

وی با بیان اینکه کارآفرینی با منابع زیرزمینی ایجاد نمی شود، تصریح کرد: باید از فکر، اندیشه، خلاقیت و نوآوری ها برای کارآفرینی نهایت استفاده را برد.

ستاری در ادامه سخنان خود به اکوسیستم توسعه کشور اشاره کرد و با بیان اینکه سرمایه های انسانی اصلی ترین سرمایه هر کشوری است، گفت: باید با ایجاد اکوسیستمی از این سرمایه ها و ظرفیت های پیدا و پنهان آن برای رشد و توسعه کشور استفاده کرد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان خواستار گسترش شرکت های دانش بنیان شد و گفت: برای تقویت اقتصاد دانش بنیان باید همه نخبگان به مساله ورود کنند چرا که دولت به تنهایی نمی تواند در این زمینه اثر گذار شود.
ستاری با بیان اینکه دولت فقط در حوزه زیرساخت می تواند سرمایه گذاری کند،تأکید کرد؛ وظیفه دولت چنین ایجاب می کند که در حوزه تامین زیرساخت های مختلف سرمایه گذاری کرده و از ورود به حوزه شرکت های دانش بنیان خودداری کند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه امروز نسل جدید کارآفرینی در کشور تربیت می شوند که نگاه استخدامی ندارند، یادآور شد: این نسل دنبال استفاده از رانت نیست و بر اساس دانش و ابتکار خودشان دنبال کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای خود و دیگران هستند.
وی اظهار کرد: تا زمانی که مردم پای کار نیایند، اقتصاد دانش بنیان شکل نمی گیرد و دولت نمی تواند وارد این حوزه از اقتصاد شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه سخنان خود به استارتاپ ها نیز اشاره کرد و گفت: استارتاپ ها با وام به جایی نمی رسند، بلکه باید سرمایه گذاران برای اجرای ایده های استارت آپ ها ورود پیدا کنند
وی با اشاره به اینکه در برخی از شهرها، مراکز نوآوری توسط بخش خصوصی ایجاد می شود، گفت: آماده کمک برای تجهیز مراکز نوآوری اردبیل هستیم اما باید خودتان برای ایجاد این مراکز وارد عمل شوید.

ارتباط دانشگاه با جامعه، پویایی محیط علمی را بیمه می کند

عزیز حبیب رئیس دانشگاه محقق اردبیلی نیز در این دیدار به تشریح فعالیت های این دانشگاه پرداخت و گفت: استان اردبیل با ۵۰ واحد دانشگاهی دارای ۵۵ هزار دانشجو در سطح استان اردبیل است که حدود هزار نفر هیات علمی دارند نیز دز این مراکز علمی فعالیت می کنند.

وی تعداد مراکز رشد و واحدهای فناور استان را نیز یاداور شد و گفت: در استان اردبیل مجموعا ۵ مرکز رشد و یک پارک علم و فناوری فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه امسال چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه محقق اردبیلی است، گفت: این دانشگاه حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر دانشجو دارد که حدود ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می کنند.
حبیبی در ادامه سخنان خودبا بیان اینکه ۵۹ رشته دکتری در دانشگاه محقق اردبیلی وجود دارد،گفت: این دانشگاه ۳۷۳نفر عضو هیات علمی دارد که ۴۰ درصد آنها دارای مرتبه علمی دانشیاری و استاد تمام هستند و ۲ نفر از اعضای هیات علمی این دانشگاه در زمره یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند و انتخاب یک نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان شیمیدان برجسته کشور و حضور پراستنادترین استاد علوم انسانی کشور هم از دیگر افتخارات این دانشگاه است.
رئیس دانشگاه محقق اربیلی با بیان اینکه ما امروز به دنبال ایجاد دانشگاه جامعه محور هستیم، گفت: دانشگاه نباید به مانند جزیره عمل کند بلکه باید با تقویت ارتباط دانشگاه با جامعه دنبال ارائه راهکارهای علمی برای رفع مشکلات جامعه بود.
وی با بیان اینکه مرکز رشد دانشگاه محقق اردبیلی به عنوان اولین مرکز رشد استان در سال ۸۵ ایجاد شده است، ادامه داد: در ایجاد و راه اندازی مرکز رشد فناوری فاصله زیادی با کشور نداشتیم اما پارک علم و فناوری با تاخیر زیادی در استان ایجاد شده است.
حبیبی در پایان سخنان خود تصریح کرد: انتظار داریم معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در زمینه تجهیز، صدور مجوز و راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه محقق اردبیلی یاریگر ما باشند.

در ادامه این نشست نخبگان استان ضمن بیان دغدغه ها و مشکلات خود به تبادل اندیشه جهت پیشرفت استان پرداختند.

انتهای پیام/