پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
رحیم‌پور ازغدی در مراسم گرامیداشت روز دانشجو

امر به معروف و نهی از منکر یعنی کسی نتواند در پستو تصمیم بگیرد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه کسی نتواند در پستو تصمیم بگیرد و یا هر کسی که مسئولیت دارد، پاسخگو باشد.

به گزارش ابصارخبر به نقل از  خبرگزاری دانشجو، رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که به همت بسیج دانشجویی دانشکده صنایع تهران آزاد جنوب برگزار شد، گفت: در کشور قانون بانکداری بدون ربا داریم؛ اما اگر به آن عمل می‌شد وضعیت بانکداری این گونه نبود.

 
وی افزود: وقتی می‌گوییم امر به معروف و نهی از منکر یعنی تمام قوا و حاکمیت باید شفاف باشند و ریگ در کفش کسی نباشد. امام (ره) می‌گفت طوری مدیریت کنید که وقتی خبرش بیرون آمد شرمنده نشوید و نترسید از این که شفاف باشید.

پورازغدی تصریح کرد: امر به معروف یعنی نهاد‌های رسمی و نظام و حکومت دقیق کار کنند نه این که هزار میلیارد تومان در جیب فلان جا جابه جا شود و بگویند ما نفهمیدیم پس این همه درک به چه درد می‌خورد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یعنی اینکه کسی نتواند در پستو تصمیم بگیرد و یا هر کسی که مسئولیت دارد، پاسخگو باشد، تصریح کرد: هر کسی ثروتی دارد باید بگوید آن را از کجا آورده و باید پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه پاسخگویی در قانون اساسی دین و در اسناد بالادستی آمده، ولی مشکل اصلی اجراست، افزود: آیا می‌توان عدالت شفاف بدون مبارزه داشت نه نمی‌شود، اما امر به معروف و نهی از منکر واجب است و البته برای آدم هم مشکل ایجاد می‌کنند و شما در هر کجا در حوزه، دانشگاه و مدیریت نقد می‌کنید دشمن شما می‌شوند و یک عده‌ای زود قضاوت کن عصبانی که اصلا نمی‌دانند چه گفته اید، زود قضاوت می‌کنند و البته یک عده‌ای هم فاسدند و از این طریق نان می‌خورند.

پورازغدی تصریح کرد: مطرح شدن حقوق‌های نجومی یکی از برکات فضای مجازی بود بحث بنده این است که آیا کسی که حقوق صد میلیون تومانی برای خودش نوشته صد تک تومان هم می‌ارزد که این حقوق‌ها را گرفته اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه وقتی شروع به امر به معروف می‌کنیم عده‌ای شروع به جنجال سازی می‌کنند، تصریح کرد: البته باید مطمئن شویم امر به معروف کرده ایم نه نهی از معروف و یا نهی از منکر کرده ایم و نه امر به منکر. در هر حال امر به معروف و نهی از منکر هزینه دارد و جریان‌های فاسد می‌خواهند منکر را معروف جلوه دهند.

وی با بیان اینکه قرآن می‌گوید پس از امر به معروف مصیبت پیش می‌آید، ولی باید هزینه داد و مقاومت کرد، افزود: این کار اراده فولادین می‌خواهد، ولی با بیرون زدن رگ گردن و کلفت کردن صدا اصلاح اجتماعی محقق نمی‌شود.

پور ازغدی افزود: کسی که می‌گوید من برای اصلاح جامعه حرکتی نمی‌کنم، ولی به جای آن صبح تا شب نماز می‌خوانم و روزه می‌گیرم به فرموده پیامبر خداوند دعای او را نمی‌شنود در هر حال امر به معروف و نهی از منکر در فقه ما در باب جهاد بحث می‌شود، چون مهم و بر همه واجب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر نشستیم و نگاه کردیم تا ظلم و فسادی صورت بگیرد و یا سازشی با دشمن رایج شود به فرموده پیامبر اشرار فائق می‌شوند و حکومت به دست فاسد می‌افتد.

وی با بیان اینکه پرسشگری و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه صنف خاصی نیست و بعد بگوییم حوزه‌ها و دانشگاه‌ها هستند افزود: امر به معروف این فرضیه یک امر ملی و عمومی است از این رو باید شاخک‌های همه حساس باشد.

پور ازغدی گفت: حکومت‌های فاسد، رابطه جنسی و مواد مخدر را آزاد می‌گذارند، چون این‌ها موجب می‌شوند نسل جوان سست و گیج و گاو شود از نظر این‌ها جوانان هر چه گاوتر بهتر تا نفهمند، ولی منطق می‌گوید شما مراقب حکومت باشید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: امر به معروف و نهی از منکر از موضع ضعف حرف زدن نیست؛ بلکه از موضع قدرت حرف زدن است؛ از این رو مطالبه و اعتراض وظیفه همه است.

وی بیان کرد: آگاهی بخشی و فرهنگ سازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر کار نهاد‌های خاص مانند دانشگاه، حوزه و رسانه است، ولی مطالبه و اعتراض وظیفه همه است با این وجود اگر مردم اعتراف کردند، ولی اصلاحی صورت نگرفت حکومت قانونی و مشروع باید وارد عمل شود. در هر حال همه باید از جایگاه قدرت جلوی زشتی‌ها را بگیریم، ولی برخورد کار قانون است و کار ما نیست.

پورازغدی بیان کرد: اعتراض به دستگاه قضایی دو نوع است یک وقت دستگاه قضایی طبق قانون عمل نمی‌کند؛ از این رو باید جواب دهد، ولی اگر حکمی حتی ظالمانه توسط محاکم قضایی صادر شده باشد ما نمی‌توانیم بگوییم که نمی‌گذاریم این حکم را اجرا کنید، چون این عمل موجب می‌شود که ساختار از هم بپاشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما می‌توانیم به دستگاه اجرایی اعتراض کنیم و حق داریم بگوییم نظام مالیاتی عادلانه نیست، اما نمی‌توانیم بگوییم، چون نظام مالیاتی مشکل دارد پس مالیات نمی‌دهیم و این اعتراض در جهت ظلم بزرگ تری است و موجب هرج و مرج می‌شود.

وی تصریح کرد: در یک نظام مشروع قانونی مطالبه و فریاد باشد، ولی حد و تعزیر نه و ما حق نداریم کسی را تنبیه و مجازات کنیم و یا جلوی اجرای حکم و دستوری را بگیریم البته برخی‌ها می‌گویند نباید مردم را به زور به بهشت برد، ولی بحث این است که ما نمی‌خواهیم اجازه دهیم که شما کسی را به زور به جهنم ببرید.

پورازغدی با تاکید براینکه باید شفافیت باشد تا دروغ گویی ها، ساخت و پاخت‌ها و ریاکاری‌ها نباشد، تصریح کرد: اگر شفافیت باشد کاندیدای انتخاباتی نمی‌تواند وعده دهد و وقتی انتخاب می‌شود جور دیگری عمل کند بنده معتقدم باید آرا شفاف باشد، اما در مواردی ممکن است نماینده از شفافیت آرا بترسد ونتواند با آزادی کامل رای بدهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید براینکه اگر رای منفی زمینه دیانت را فراهم کند این بد است، افزود: لذا اغلب رای‌ها و آنچه به مصالح عمومی مربوط است باید شفاف باشد، اما در مواردی رای مخفی لازم است تا از شانتاژ‌ها جلوگیری شود.

وی با بیان این که امر به معروف و نهی از منکر در حوزه یعنی اینکه راهکار شرعی، فقهی و مجتهدانه ارایه کنیم و نه سکولاریزم و تحجر گفت: الان ما در بازی اسباب بازی کودکان نظام بانکی با معاملات جدید و معماری و شهرسازی نیازمند خارج فقه هستیم.