پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
رئیس حوزه های علمیه استان؛

ریاست طلبی، ویژه خواری و خودبرتربینی از عوامل مهم ایجاد فتنه هستند

رئیس حوزه های علمیه استان به عوامل ایجاد فتنه اشاره کرد و با بیان اینکه ریاست طلبی، ویژه خواری و خودبرتر بینی از مهمترین عوامل بروز فتنه ها هستند، گفت: پاکسازی وضعیت موجود و تغییر موقعیت های خواص از جمله راهکارهای مقابله با بروز فتنه ها هستند.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، حجت الاسلام مهدی نوروزی رئیس حوزه های علمیه استان اردبیل ظهر امروز در نشست بصیرت افزایی که به مناسبت گرامیداشت حماسه 9 دی و با مشارکت اقشار مختلف بسیج به خصوص پایگاه مقاومت دانشگاه محقق اردبیلی و بسیج دانشجویی استان در سالن بصیرت دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد به مقایسه فتنه های دوران صدر اسلام به خصوص دوران 5 ساله حکومت امیرالمومنین امام علی(ع) با دوران فعلی پرداخت و گفت: ریاست طلبی، ویژه خواری و تکبر از جمله مهمترین عواملی هستند که زمینه های ایجاد فتنه در کشور را فراهم می کنند.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح مسائل تاریخی به خصوص دوران حکومت امام علی(ع) پرداخت و گفت: مطالعه تاریخ و عبرت گرفتن از درس آن می تواند انسان را در دوران غبارآلود فتنه بیدار و روشن نگه می دارد.

نوروزی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در دوران جاهلیت عرب پیامبر اکرم(ص) با قیام و انقلاب خود، اعراب را از جاهلیت نجات داد گفت: بعد از رحلت پیامبر و رخدادهایی که پس از آن به وجود آمد باعث خانه نشینی 25 ساله امیرالمومنین امام علی(ع) بعنوان جانشین پیامبر شد.

وی افزود: بعد از آنکه حضرت علی(ع) به خلافت بازگشت توطئه ها و سهم خواهی های برخی از اصحاب هنوز برچیده نشده بود،  بطوریکه افرادی برجسته چون طلحه و زبیر که از سابقه ای دراز و  درخشان در اسلام برخوردار بودند و جزء خواص مطرح می شدند در آن برهه خاص ماهیت واقعی خود را نشان داده  و سهم خود از اسلام را خواستند که امام نیز در جواب زیاده خواهی آنان فرمودند؛ به آنچه دارید راضی باشید و زیاده خواهی نکنید که به عاقبت به خیر نخواهید شد.

ریاست طلبی ، آفت خدمت 

این مبلغ اسلامی در ادامه سخنان خود به مقایسه خواص  آن دوران چون طلحه و زبیر با خواص یاران انقلاب پرداخت و گفت: این افراد با اینکه از اصحاب و یاران پیامبر بودند و در انقلاب شراکت داشتند، در جنگ ها زخم برداشته بودند و در مهاجرت نیز پیشگام بودند امام در موقع خاص با فتنه گری به سهم خواهی از انقلاب پرداختند چراکه از خوی و خصلت ریاست طلبی برخوردار بودند و همین حب به ریاست طلبی و منیت باعث گمراهی آنها شد بطوریکه جنگ جمل را نیز راه اندازی کردن تا به گمان خودشان بتوانند به سهم خودشان از اسلام برسند.

وی با بیان اینکه خود طلحه و زبیر یکدیگر را قبول نداشتند به نماز آنها در مسجد اشاره کرد و گفت:این افراد حتی سر اینکه چه کسی امامت جماعت شود نیز مشکل داشتند و همدیگر را قبول نمی کردند چرا که ریاست طلب بودند و می خواستند مردم تنها آنها را خلیفه خطاب کنند.

نوروزی در ادامه سخنان به عوامل ایجاد فتنه اشاره کرد و با اینکه طلحه و زبیریان در زمان صدر اسلام و یا بعد از انقلاب اسلامی به دنبال حل مشکلات و مسائل انقلاب و یا مردم نبودند، گفت: بحث اینگونه افراد فقط بر سر اموراتی چون من رئیس هستم، بدون من کارها پیش نمی رود بوده و هست.

ویژه خواری زمینه ساز فتنه 

رئیس حوزه های علمیه استان از دنیا طلبی و ثروت اندوزی به عنوان دومین عامل بستر سازی یجاد فتنه ها نام برد و گفت:در سال 20 هجری و زمان خلیفه دوم، دیوان سالاری برای تقسیم بیت المال  ابداع شد و لی متاسفانه این تقسیم بندی به ویژه خواری که افت دین است تبدیل شد بطوریکه در این دیوان سالاری، عرب بر عجم ترجیح داده شده  و اختلاف فاحشی در توزیع بیت المال بین سران طوایف و افراد معمولی وجود داشت.

نوروزی با بیان اینکه زنان پیامبر و روسای قبایل به خصوص قریش از امتیاز ویژه ای برخوردا بودند گفت: سهم زنان  پیامبر از بیت المال 6 هزار درهم، سران قبایل 5 هزار درهم بود در حالیکه به مردمان عادی بیش از 25 درهم تعلق نمی گرفت

وی با بیان اینکه ویژه خواری از جمله مهمترین عوامل بروز فتنه در کشور ها است، گفت: اگر ویژه خواری جمع نشور فتنه ای جدید برپا خواهد شد.

چراکه وقتی هرکسی در مسند قرار می گیرد وقتی آن جایگاه را از دست دادم ماهیت کاذب خود را در خطر می بیند دست به هرکاری می زند تا به موقعیت خود بازگردد.

وی با بیان اینکه ویژه خواری از عوامل مؤثر ایجاد فتنه  است گفت: عوامل درونی این فتنه را ایجاد می کنند و در این میان بهره بردارهای خارجی تنها از ان به نفع خود استفاده می کنند.

نوروزی از خودپرستی و تکبر به عنوان سومین عامل مهم زمینه ساز بروز فتنه در کشورهای اسلامی نام برد  گفت: خود پرستی، تکبر، غرور و اینکه من ژن خوب هستم باعث می شود وقتی فرد از قدرت کناری کرد، علیه انقلاب شمشیر بکشد

 نباید به کسانیکه ادعای درمان گری دارند اجازه درد آفرینی داد 

این استاد حوزه و دانشگاه مهمترین تفاوت میان فتنه ها در دوران صدر اسلام و انقلاب اسلامی ایران را در بصیرت و حضور همیشه در صحنه ملت ایران دانست و گفت: حتی در زمان مذاکره و حکم شدن اشعری نیز نتایج عهد شکنی و پیمان شکنی ها ثبت شده است.

نوروزی با بیان اینکه مردم ایران اسلامی با حضور خود در صحنه های انقلاب دشمنان اسلام را مایوس و نا امید می کند، خاطرنشان کرد: نباید به کسانیکه ادعای درمان گری دارند اجازه درد آفرینی داد چراکه با مسئول غرب زده و درد آور نمی توان به قلب فتنه یورش برد.

وی به وضعیت نمایندگان ملت نیز اشاره کرد و گفت: نمی توان از مسئولینی که میلیاردها هزینه کردند تا به پست و مقام برسند توقع درک درد مردم داشت چراکه انها افرادی خودباخته هستند و تنها به فکر کسب منافع خود و اطرافیانشان هستند.

رویس حوزه های علمیه استان در پایان سخنان خود با بیان اینکه بصیرت مردم اجازه اتمام کار انقلاب به استکبار جهانی را نخواهد  داد گفت: همه باید تلاش کنبم تا با شناسایی و تغییرافراد متکبر و فاسد ضمن پاکسازی کشور از عناصر خودفروخته علاوه بر خنثی کردن توطئه های دشمنان در شکوفایی و پیشرفت کشور تلاش کنیم.

در پایان این نشست از منتخبین مسابقه کتابخوانی هفته بسیج تجلیل شد.

انتهای پیام/ج