پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹

مراسم معنوی طشت گذاری در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی +تصاویر

مراسم معنوی طشت گذاری در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری ابا عبداله الحسین(ع) در مسجد دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، مراسم طشت گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود و طشت‌های آب را که رمزی از فرات می‌باشد در مساجد و حسینیه‌ ها می‌ آورند و این سنت به پیروی از اقدام امام حسین(ع) و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حرّ می‌ باشد که به روایتی آن حضرت، در روز 27 ذیحجه، آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و تمام لشکر حرّ و اسبان آنها را سیراب کردند.

هر چند که مراسم طشت گذاری از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده و قدمتی چندین ساله دارد، اما در دو سه دهه اخیر برگزاری این مراسم در سایر شهرهای استان و برخی استان‌ های همجوار همچون آذربایجان شرقی و غربی، زنجان، آستارا، تالش و... نیز مورد توجه قرار گرفته است. 

گفتنی است در فضای داخلی مساجد شهر اردبیل سکوهایی وجود دارد که روی آنها طشت های بزرگ مسی و برنزی گذاشته می شود که این طشت ها نزد عزاداران حسینی از حرمت خاصی برخوردار است.

شایان ذکر است مسجد دانشگاه محقق اردبیلی هم‌زمان با ایام محرم از ۹ تا ۱۶ شهریورماه هر روز از ساعت ۱۲:۳۰ مراسم عزاداری همراه با اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می کند.

مراسم دسته‌روی عزاداران حضرت سیدالشهدا(ع) با حضور دانشگاهیان، ۱۷ شهریورماه مصادف با هشتم ماه محرم در بازار اردبیل برگزار خواهد شد.