پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
جامعه شناس اردبیلی؛

قضاوت شتابزده از افراد دارای مسئولیت مدنی و حقوقی پذیرفته نیست/ برخی با شایعه پراکنی بر پیکره اعتماد اجتماعی ضربه می زنند/ سرشناس بودن، مجور اظهار نظر در همه حوزه ها نیست

جامعه شناس اردبیلی به آسیب شناسی اظهار نظر افراد سرشناس در خصوص موضوعاتی که اطلاع دقیقی نسبت به انها ندارند پرداخت و گفت: اظهار نظر و قضاوت شتابزده از افراد دارای مسئولیت های مدنی و حقوقی به هیچ وجه پذیرفته نیست.

محسن علایی جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور اردبیل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر، به موضوع دختر آبی اشاره کرد و گفت: اصل خبر خودسوزی یک شهروند ایرانی صرفنظر از علت بروز حادثه و نیز هیاهوی زائد رسانه ای که برخی ها بر آن دامن می زنند ،بسیار ناراحت کننده است، چراکه لحظه ای تامل در گستره بازتاب این خبر، چند نکته جامعه شناختی را در اذهان متبادر می کند که لازم است جهت تنویر افکار عمومی از یک سو و و ایجاد تنبه در افکار کسانی که به این ماجرای تاسف بار، نگاهی تک بعدی دارند، یادآور شده و اشتباه چندین باره آنها را در جامعه با فریاد رسا متذکر شد.

وی با بیان اینکه اظهار نظر و قضاوت شتابزده در خصوص هر موضوعی بویژه مسائلی از این دست که نیاز به رسیدگی قضایی  و تحقیق و پژوهش دارد، از افراد دارای مسئولیت های مدنی و حقوقی به هیچ وجه پذیرفته نیست.

این استاد دانشگاه  با بیان اینکه خیلی از افراد به این عمل ناپسند اقدام می کنند، گفت: ضروری است که اصحاب قلم، افراد مشهور در حوزه هنر، سینما، سیاست، فرهنگ و غیره به حرمت همان جامعه ای که آنها را بر تارک موقعیت های ممتاز اجتماعی نشانده اند، به هنگام نوشتن قلم راست داشته و یا سخنی را بر زبان جاری کنند که بر استحکام شیرازه آن جامعه منجر گردد.

علایی گفت: از کسانی که داعیه نخبگی و فرهیختگی را دنبال می کنند انتظار می رود، آنها  افکار عمومی را از نخبگان جامعه دانسته و بر آن عامل باشند.

وی با بیان اینکه اعتماد اجتماعی یکی از ابعاد سرمایه اجتماعی است، گفت: برخی از فضاهای نخبگانی عام و خاص با خلط واقعیت و با شایعه پراکنی بر پیکره اعتماد اجتماعی ضربه مهلکی را وارد می کنند،

این جامعه شناس اردبیلی مقتضیات زندگی در جامعه امروزی را یادآور شد و گفت:  این یک اصل مدنی و مقتضای زندگی در جامعه امروزی است که باید اعتماد اجتماعی را در همه سطوح به ویژه اعتماد به نهادهای اجتماعی جا افتاده ای همچون دستگاه قضا تقویت کرد.

وی در ادامه سخنان خود از همه مردم به خصوص افرادی که دارای مسئولیت های اجتماعی هستند خواست از اظهار نظرهای مبهم، دو پهلو، تشنج آفرین و پیشی گرفتن از رسیدگی های حقوقی و قضایی هرگونه پرونده ای اجتناب کرده و بدون تحقیق و پژوهش کافی و اطمینان کامل از واقعیت در فضاهای حقیق و مجازی در هر موضوعی اظهار نظر نکنند.

علایی در پایان سخنان خود خطاب به سرشناسان و افراد مشهور نیز گفت:. سرشناس بودن در یک حوزه ای مثل هنر، سینما، ورزش و یا سیاست و نظایر آن به آنها این مجوز را نمی دهد که در هر حوزه‌ای اظهار فضل نموده و نظری را باری به هر جهت منتشر کنند بدون آنکه از عمق و محتوایی ارزشمند از حیث تخصص و تعهد برخوردار باشد.

وی گفت: افرادی که در فضای مجازی در خصوص هر گونه موضوعی و مساله ای اظهار نظر می کنند ضروری است ابتدا بر جوانب آن موضوع احاطه لازم داشته و شرط وتوی متعهدانه بودن اظهار نظرها را هم مد نظر قرار دهند در غیر این صورت به قول مانوئل کستلز متخصص حوزه ارتباطات، مطالب مطرح شده به جز مشتی از اطلاعات زائد ارزش دیگری نخواهد داشت.

انتهای پیام/ج