پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
گزارش خبری؛

۱۱ اتفاق بزرگ خاورمیانه در سالی که گذشت

سال 98 سالی پر از اتفاقات عجیب بود، اتفاقاتی که تلخی و شیرینی های متفاوتی را رقم زد، با سیل شروع شد و با سیل و کرونا تمام شد اما این سل پر فراز و نشیب اتفاقات بزرگی را در سطح خاورمیانه در خود می بیند، اتفاقاتی که برای ملت های منطقه بسیار سرنوشت ساز و گاها بسیار تلخ بودند.

به گزارش ابصار خبر، سال 98 سالی پر از اتفاقات عجیب بود، اتفاقاتی که تلخی و شیرینی های متفاوتی را رقم زد، با سیل شروع شد و با سیل و کرونا تمام شد اما این سل پر فراز و نشیب اتفاقات بزرگی را در سطح خاورمیانه در خود می بیند، اتفاقاتی که برای ملت های منطقه بسیار سرنوشت ساز و گاها بسیار تلخ بودند، 11 مورد از مهم ترین اتفاقات خاورمبانه در سالی که گذشت در ادامه آمده است:

 شکست انتخاباتی اردوغان  
سال 98 با شکست بزرگ اردوغان در انتخابات شهرداری ها و شوراها آغاز شد. از شش شهر بزرگ ترکیه، استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، آداناو بورسا حزب حاکم عدالت و توسعه تنها با فاصله‌ای کم در شهر بورسا پیروز شد. این شکست آن قدر برای اردوغان که خود از شهرداری استانبول توانسته بود پله های سیاست را بالا برود، سنگین بود تا جایی که نتایج این ابر شهر را باطل و درخواست انتخابات مجدد کرد اما در انتخابات مجدد اکرم امام‌اوغلو نامزد حزب جمهوری‌خواه، برای دومین بار توانست اکثریت آرا را کسب کند. شکست بزرگ و اختلافات داخلی حزب عدالت و توسعه باعث شد علی باباجان، وزیر اقتصاد سابق و رفیق سال های دور رجب طیب اردوغان حزب جدیدی را به همراه دیگر مخالفان تاسیس کند.

خیانت سعود‌ی‌ها به شیعیان عربستان
اوایل اردیبهشت ماه، به دستور بن سلمان در یک روز 37 شهروند این کشور به اتهام اخلال در امنیت عمومی و ایجاد فتنه‌های طایفه‌ای اعدام شدند که حداقل 33 نفر آنان شیعه و از منطقه قطیف بودند. گروه «ثوار الشیخ الشهید النمر» هم شیعه بودن 33 نفر از افراد اعدام‌شده را تایید کرده است. پس از آن عفو بین الملل این اقدام سعودی را تکان دهنده و قانون مبارزه با تروریسم داخلی عربستان را ابزاری برای سرکوب، نابودی و پاک سازی اقلیت شیعه عربستان دانسته است. اسناد نشان می دهد کسانی که پیش از اعدام اعتراف کردند همگی تحت شکنجه شدید بودند و مجبور به اعتراف مد نظر رژیم سعودی شدند.

مرگ یا قتل مشکوک مُرسی در دادگاه
«محمد مُرسی»، رئیس‌جمهوری سابق مصر روز دوشنبه ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد) در حین جلسه دادگاه درگذشت. مرسی ۶۸ ساله بعد از آن‌که از قاضی جلسه اجازه بیان دفاعیاتش درباره اتهام «جاسوسی برای قطر» را گرفته بود، ناگهان بیهوش شد و فوت کرد. برخی کاربران و فعالان مصری اعلام کردند که  مرگ محمد مرسی، قتل عمد و نتیجه محرومیت از درمان و کمک پزشکی در زندان بوده است. محمد مرسی پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری پیشین مصر و بعد از انقلاب ۲۰۱۱ به ریاست‌جمهوری این کشور برگزیده شد. وی اما در سال ۲۰۱۳ با دخالت ارتش از قدرت برکنار و در ژوئیه همان سال زندانی شد. پس از او ژنرال عبدالفتاح سیسی به ریاست‌جمهوری مصر رسید. گفتنی است حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر نیز اوایل اسفند در 94 سالگی مرد.

فرار سریالی همسر حاکمان دبی
فرار شاهزاده «هیا بنت الحسین»، یکی از همسران محمد بن راشد آل مکتوم، امیر دبی و خواهر ناتنی ملک عبدا... پادشاه اردن جنجالی رسانه ای را در تابستان گذشته به پا کرد. شاهزاده هیا پس از فرار به همراه دو فرزندش (زاید و جلیله) به آلمان گریخت و سپس درخواست طلاق داد. هنوز دادگاه طلاق او خاتمه نیافته ولی درباره هزینه هنگفت مهریه وی خبرهای بسیاری منتشر شد. شاهزاده هیا نخستین زنی نبود که از خانواده امیر دبی فرار کرده است. در ماه آگوست سال ۲۰۰۰  شمسیه، دختر امیر اقدام به فرار کرده بود. او چند هفته بعد در کمبریج ربوده شد و ظاهراَ روز بعد به دبی منتقل شد. او در آن جا هشت سال زندانی بود.

انهدام آرامکو با عملیات پهپادی شگفت انگیز یمن
اواخر مرداد ماه ارتش یمن، بزرگ ترین عملیات پهپادی تاریخ خود را با بمباران بزرگ ترین منبع ذخایر استراتژیک نفتی عربستان سعودی به اجرا درآورد که طی آن، 10 فروند پهپاد مسلح یمنی، این هدف منحصر به‌فرد را در عمق 1200 کیلومتری خاک سعودی به آتش کشیدند. منطقه‌ای که چاه‌های نفت و پالایشگاه سعودی الشیبه در آن واقع شده است، در 10 کیلومتری مرز امارات متحده عربی قرار دارد. چنین بردی در عملیات‌های پهپادی یمن علیه اهداف سعودی بی‌نظیر بوده و عملیات‌های قبلی ارتش یمن، صدها کیلومتر کمتر از این اهداف قرار داشته است. همچنین، این عملیات نشان داد که سامانه‌های پدافندی فوق پیشرفته سعودی که با هزینه‌کرد گزاف آل سعود از غربی‌ها خریداری و نصب شده است در مقابل پهپادهای ساده یمنی، کاملاً ناکارآمد و فلج است. انصارا... همچنین سال گذشته  با سرنگونی پهپاد آمریکایی از نوع «ام کیو۹» و رونمایی از «فاطر 1» و «ثاقب 1» قدرت پدافندی خود را نیز به رخ کشید.

دو پادشاه در اقلیم افغانستان
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از دوبار به تعویق افتادن سرانجام در ششم مهر برگزار شد. انتخاباتی پر جنجال، پرخرج و البته تنش آفرین. پر جنجال ازین نظر که در میان 18 نامزد انتخاباتی، گلبدین حکمتیار که به سبب جنایت هایش «قصاب کابل» لقب گرفته بود هم در فهرست انتخاباتی بود. پر خرج از آن نظر که هر نامزد رقمی معادل ٤٤٢ میلیون افغانی (67 میلیارد و 184 میلیون تومان) خرج ستاد انتخاباتی اش کرده بود. علاوه بر این هزینه هنگفتی برای دستگاه های ثبت بیونتریک شده بود که نتوانست به جلوگیری از فساد انتخاباتی کمک شایانی کند  و اما تنش آفرین از این نظر که پس از تاخیر چهارماهه در اعلام نتایج انتخابات، اشرف غنی احمدزی و عبدا... عبدا... نامزدهای پیشتاز انتخاباتی هردو مدعی پیروزی در انتخابات اند و هردو مراسم تحلیف برگزار کرده اند! شایان ذکر است یکی از دلایل مهم «بحران مشروعیت» کنونی در افغانستان ناشی از مشارکت بسیار اندک مردم (1.8 میلیون رای دهنده از حدود 14 میلیون واجد شرایط) است.

تظاهرات بزرگ در عراق   
تظاهرات و اعتراض بزرگ خیابانی در عراق، از روز سه‌شنبه نهم مهر (اول اکتبر) علیه فساد، افزایش نرخ بیکاری و دزدی و نبود تغییرات سیاسی در کشور و دسترسی نداشتن به آب آشامیدنی در برخی مناطق آغاز شد. استان‌های بغداد، نجف، کربلا، ذی‌قار (ناصریه)، میسان (عماره)، بابل (حِلّه) و بصره شاهد تظاهرات و اعتراض بوده‌ اند. تنها در سه روز نخست این اعتراض ها 19 تن کشته و بیش از600 تن زخمی شدند. همزمان، آیت ا... سیستانی، مرجعیت دینی عراق، دولت و دستگاه امنیتی را مسئول ریختن خون تظاهرات کنندگان دانست.‌ در آن دوره، برخی در عراق تلاش کردند اعتراضات را بدون رهبر سیاسی نشان دهند و بگویند مستقل و کاملا مردمی است، اما با گذشت زمان ردپای جریان های سیاسی همچون جریان صدر کاملا مشهود شد.

هلاکت البغدادی
خبر مرگ ابوبکر البغدادی، سرکرده ۴۸ ساله گروه تروریستی داعش که پنج سال مناطقی از عراق و سوریه را به اشغال خود درآورده بود، روز 27 اکتبر اعلام شد. خبر مرگ او به عنوان اول رسانه‌های خبری جهان بدل شد و سران دولت‌های درگیر جنگ با تروریست های داعش برای شنیدن تایید قطعی آن لحظه شماری کردند، تا این که دونالد ترامپ به طور رسمی اعلام کرد، «رهبر شماره ۱ تروریست‌های جهان» کشته شد. در آن زمان مظلوم عبدی فرمانده شبه نظامیان کرد سوریه توئیت کرد که به دام افتادن ابوبکر بغدادی نتیجه پنج ماه همکاری نیروهای او با آمریکا بوده است!

ترور سپهبد شهید سلیمانی
 

ترور سپهبد شهید سلیمانی
در آخرین فصل سال 98، خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس، معاون حشد الشعبی در حمله تروریستی آمریکایی‌ها در نزدیکی فرودگاه بغداد به سرعت به مهم ترین خبر در رسانه‌های جهانی تبدیل شد. استفاده از خاک کشور ثالث برای عملیات علیه فرمانده سپاه قدس واکنش جهانی را در پی داشت. پس از این جنایت بزرگ آمریکایی، پارلمان عراق به اخراج نظامیان آمریکایی از عراق و ممنوعیت استفاده از حریم هوایی توسط نیروهای خارجی رای داد، اما واکنش ها و «انتقام سخت» از آمریکایی ها به این جا خلاصه نشد و در گام بعدی «عین الاسد» بزرگ ترین پایگاه آمریکایی در عراق هدف موشک های نقطه زن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت،هرچند گروه های مقاومت عراقی می گویند انتقام سخت تازه آغاز شده است.

حمله به عین الاسد
 

حمله به عین الاسد
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به ترور حاج قاسم سلیمانی تعدادی موشک بالستیک به مواضع ارتش تروریستی آمریکا در پایگاه عین‌الأسد کشور عراق شلیک کرد. در حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا که از آن با عنوان رسمی عملیات شهید سلیمانی یاد می‌شود، تجهیزات کاربردی و جنگی ارتش آمریکا از بین رفت. حمله مستقیم به آمریکا از جنگ جهانی دوم به بعد بی نظیر است.

خیانت قرن 
سه شنبه هشتم بهمن ماه، در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و بنی گانتس، رهبر اپوزیسیون حزب آبی سفید در کاخ سفید حضور داشتند از طرح خیانت بار «معامله قرن» رونمایی شد. آخرین هدیه دونالد ترامپ به صهیونیست ها پس از به رسمیت شناختن بلندی های جولان و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس، ایندیک که فرستاده ویژه دولت‌ ‌اوباما در مذاکرات اسرائیل-فلسطینیان بود، می گوید: این طرح از اول تا انتهایش یک نمایش مضحک است. ترامپ در حالی نام این قرارداد ننگین را معامله گذاشته که طرف های فلسطینی در آن مشارکت نداشتند و حتی آن را به رسمیت نمی شناسند. نقشه کرانه باختری ارائه شده در این طرح را اگر برای آن ها که حامی اش هستند یا آن ها که مسکوت گذاشته اند، با جزئیات نمایش دهند با چیزی شبیه پنیر لیقوان یا پنیر سوئیسی مواجه می شوند. شاید هم بتوان گفت فلسطین  به زندانی بزرگ با سلول های انفرادی جدا و مجمع الجزایری شبیه است که توسط دریای شهرک سازی و مناطق اشغال شده صهیونیستی احاطه شده است. جزایری که برای تردد بین آن ها باید از گذرگاه ها و ایست و بازرسی های رژیم صهیونیستی گذشت و از آن ها اجازه گرفت.