پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹
هشدار اداره کل دامپزشکی استان اردبیل:

تب کریمه کنگو در کمین دامداران

اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در خصوص احتمال وقوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار دارد.

به گزارش ابصارخبر،با توجه به شیوع فصل گرما و تکثیر و فعالیت کنه‌ها روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اردبیل با صدور اطلاعیه مجدد درباره احتمال وقوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو هشدار داد و از عموم مردم خواست با دقت و حساسیت بیشتری موارد بهداشتی ذیل را رعایت کنند.

در این اطلاعیه آمده است؛ بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام و یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ای است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود بنابراین لازم است دامداران، کارگران دامداری‌ها، ذبح کنندگان و سلاخان، کارگران کشتارگاه‌ها و تمام افراد مرتبط با دام بیشتر ار دیگر افراد نکات بهداشتی را رعایت کنند.

همچنین بیان شده،  دامداران از انتقال، خرید و فروش دام‌های مشکوک و غیربومی بدون مجوز دامپزشکی خودداری کرده و با استفاده از سموم مناسب که در تمامی داروخانه‌های دامپزشکی سطح استان موجود است دام‌ها و جایگاه‌های دامی را به طور مستمر و مداوم سمپاشی کنند و از جداسازی و له کردن کنه‌های موجود بر روی دامها بپرهیزند.

گفته می‌شود،  شهروندان از خرید گوشت‌های بدون برچسب و مهر بهداشتی دامپزشکی و حاصل از کشتار غیرمجاز دام خودداری نموده و پس از خرید گوشت از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی حداقل 24 ساعت گوشت را در دمای یخچال 4-0 درجه سانتی گراد نگهداری کنند.

  همچنین، آلایش خوراکی دامی شامل دل، جگر، قلوه به صورت بسته بندی کددار و تحت نظارت دامپزشکی که دارای تاریخ تولید و انقضاء است خریداری نموده و از خرید آن بصورت فله‌ای و حاصل از کشتار غیرمجاز دام جداً خودداری نمایند زیرا این آلایش در انتقال بیماری به انسان حساسیت بالاتری دارند.

در این اطلاعیه بیان شده، رعایت بهداشت فردی و توصیه‌های بهداشتی و استفاده از دستکش در هنگام خردکردن گوشت و آلایش دامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

گفته می‌شود،   دام آلوده مخزن و ناقل این بیماری است در حالیکه ظاهر دام کاملاً طبیعی است و دام بیمار بجز تب خفیف علائم کلینیکی خاصی ندارد و در صورت ابتلای انسانی اگر اقدامات درمانی انجام نگیرد می تواند جان فرد مبتلا را به شدت در معرض تهدید جدی قرار دهد.

از شهروندان بعنوان ناظر بهداشتی دامپزشکی در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی و کشتار دام در خارج از کشتارگاه مراتب را از طریق تماس با سامانه 1512 یا با شماره تلفن 33394800 به اداره کل دامپزشکی استان اردبیل گزارش کنند.

 

انتهای پیام/