پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
استاندار اردبیل:

قیمت واگذاری کشت و صنعت در حال بررسی است / ۸۱ درصد مدیران اردبیل بومی هستند/ بزرگترین سکوی پرش منطقه در اردبیل ساخته می شود

بهنام جو در نشست با خبرنگاران به مصوبات سفر رئیس جمهور به اردبیل اشاره کرد و گفت:۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی در سفر رئیس جمهور مصوب شده بود که ۹ هزار میلیارد تومان توسط بانک ها و مابقی از سایر محل ها اختصاص یافته است.

به گزارش ابصارخبر،  اکبر بهنام جو  استاندار اردبیل شامگاه پنج شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن شهید رجایی استانداری اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه کشت گلخانه‌ای اقدامات مناسبی انجام یافته و در سال‌جاری ۳۵۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در مناطق مختلف استان اردبیل به بهره‌برداری خواهد رسید که نسبت به سال گذشته رشد ۷ برابری در این حوزه را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در سال جهش تولید در بخش‌های مختلف شاهد جهش‌های مناسبی خواهیم بود برای نمونه در حوزه آبیاری نوین در سال گذشته طبق آمار و ارقام رسمی موجود در ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی زراعی انجام یافته و برنامه‌ریزی برای سال‌جاری ۱۲ هزار هکتار بوده که تا به امروز ۶ هزار هکتار آن به بهره‌برداری رسیده است.در خصوص وضعیت استان در چهار فاکتور بیکاری، صادرات، شاخص فلاکت و رشد ناخالص داخلی تصریح کرد: برنامه ما این بود که سالانه برای 20 هزار نفر شغل ایجاد کنیم اما عملا زمان بر است.

بهنام جو با اشاره به شیوع کرونا گفت: برخی اتفاقات هم برنامه زمان بندی را دچار تاخیر می‌کند مانند بیماری کرونا که خود به تنهایی موجب شد، 7 هزار نفر در استان بیکار شوند.

رئیس شورای برنامه ریزی استان با بیان اینکه رشد ناخالص داخلی و شاخص فلاکت استان در دست نیست، اضافه کرد: با توجه به تغییر وضعیت اقتصادی به ویژه با بروز بیماری کرونا، از مدیرکل جدید امور اقتصادی استان خواسته شده تا یک ماه آینده این آمار را تهیه کند تا هم وضع موجود و هم تاثیرات اقداماتی که انجام شده مشخص شود.

وی در خصوص آخرین وضعیت صادرات استان اضافه کرد: سال گذشته 130 میلیون دلار صادرات داشتیم که به نسبت سال ماقبل 16 درصد افزایش داشت اما در چند ماهه سال جاری با کاهش صادرات مواجه هستیم.

استاندار اردبیل محدود شدن کشورهای هدف صادرات و بسته شدن مرزها را دلیل کاهش عنوان کرد و گفت: هرچند مرز بیله سوار بسته نبود اما در چند ماه اخیر صادرات استان کاهش یافت.

استانداری عدم اهلیت خریدار اول کشت و صنعت را احصا کرد

وی در خصوص آخرین وضعیت پرونده واگذاری کشت و صنعت مغان و شائبه‌های حمایت استاندار از خریدار دوم و فعلی این مجموعه صنعتی نیز گفت: قبل از واگذاری ما دیدگاه خود را به صورت شفاف مطرح کردیم؛ موافق واگذاری بودیم تا بهره وری، تولید و اشتغال افزایش یابد.

بهنام جو افزود: اصل 44 قانون اساسی هم به واگذاری و نه فروش تاکید دارد. اما در دور اول آگهی مشخص شد که فرد خریدار صلاحیت ندارد و خود استانداری در احصا این موضوع نقش داشت و ما منکر این موضوع نبودیم.

رئیس شورای برنامه‌ریزی استان تاکید کرد: در ادامه بنده به دنبال حضور بنیاد مستضعفان بودم که حتی مطرح شد خریداری کنند اما در نهایت انجام نشد و به خریدار دوم واگذار شد.

وی با تاکید به اینکه اخبار پیرامون کشت و صنعت گاهی به صورت کامل انعکاس نمی‌یابد، اضافه کرد: اکثر نهادهای بازرسی می‌گویند که خریدار دوم اهلیت دارد اما قیمت واگذاری پایین بوده است که انتظار می‌رود نهادهای حقوقی و قضایی این موضوع را بررسی کنند.

استاندار اردبیل در خصوص دیدار خود با احمد توکلی نیز اضافه کرد: بنده تصمیم ساز موضوع کشت و صنعت نیستم وبه آقای توکلی هم اقداماتی که خریدار انجام داده و اهلیت وی را انعکاس دادم. از جمله کارخانه رب، توسعه دامداری، گلخانه نشاء و جذب 750 نفر جدید در مجموعه. نظر آقای توکلی هم این بود که اگر اهلیت دارد، قیمت اصلاح شود.

بهنام جو معتقد است خریدار فعلی اهلیت دارد و در شرایطی که با مشکل اقتصادی مواجه هستیم، ارز صادراتی دارد و می‌تواند صنایع تبدیلی نیز ایجاد کند و لازم است بعد از اعلام نظر نهادهای ناظر در نهایت برای وضعیت این مجموعه تصمیم گیری شود.

واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین در حال اجرا است

وی در خصوص مشکلات یکی دیگر از پروژه‌های شاخص استان اظهار کرد: خط اصلی پایاب سد خداآفرین 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و گرفتار کسری اعتبار شده است.

به گفته استاندار اردبیل تمامی پروژه‌های مرزی کسری اعتبار دارند که در این پروژه 20 هزار هکتار باقی می‌ماند و استان به دنبال تامین اعتبارات تکمیلی است اما در فازهایی که اجرا شده، بهره‌برداری عشایر در حال انجام است.

رئیس شورای برنامه ریزی استان با بیان اینکه رساندن آب به مزارع با مشکل مواجه شده است، تصریح کرد: در وضعیت فعلی برای بهره برداری از کانال قبلی آب انتقال داده شده و 7 هزار هکتار نیز واگذار شده و کشت می‌شود.

بهنام جو با تاکید به اینکه 12 هزار هکتار در قالب قرارداد واگذار شده است، اضافه کرد: اقدام شاخص دیگر توسعه آبیاری قطره ای در استان است که از 3400 هکتارافزایش یافته است. برنامه ما اجرای 12 هزار هکتار در سال جاری است که عملا 6 هزار هکتار عملیاتی شده است.

استاندار اردبیل متذکر شد: 350 هکتار کشت گلخانه‌ای نیز در پارس آباد، سامیان، مشگین شهر و خلخال به زودی به بهره برداری می‌رسد و در واقع ظرفیت سرمایه گذاری این حوزه 7 برابر افزایش یافته است.

9 هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی دریافت کردیم

وی در تشریح مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اردبیل اضافه کرد: فاصله اعلام تا انجام سفر یک سال به طول انجامید تا بیشترین بهره مندی نصیب استان شود و در نهایت 9 هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی و 750 میلیارد تومان مجوز ماده 56 برای پروژه‌ها محقق شد.

به گفته استانداراردبیل سال گذشته 20 درصد اعتبارات تسهیلات و 2228 اعتبارات عمرانی به استان جذب شده است که از این میزان 1028 میلیارد تومان از طریق سازمان برنامه پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب اعتباری پروژه راه آهن اردبیل گفت: 400 میلیارد تومان از منابع بانک ملی به ماده 56 پروژه راه آهن اضافه شد و باقی مانده اعتبارات امسال را تلاش می کنیم در نیمه نخست سال جذب کنیم.

بهنام جو گفت: علاوه بر این 150 میلیارد تومان به بیمارستان اردبیل اختصاص یافت و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

رئیس شورای برنامه ریزی استان در خصوص اعتبارات بخش راه استان نیز اضافه کرد: استان اردبیل 140 کیلومتر راه 4 خطه داشت که شایسته این استان نبود. برنامه ما اجرای سالانه 60 کیلومتر چهارخطه است تا استان به 700 کیلومتر 4 خطه دست یابد.

استاندار اردبیل اضافه کرد: با پیگیری‌ها پروژه‌های اردبیل- سرچم، رضی- امیرکندی، بیله سوار- گرمی، پارس آباد- سربند و سه راهی صحرا- مشگین شهردر حال اجرا است.

به گفته بهنام جو اهم اعتبارات عمرانی سفر رئیس جمهور تا دو هفته آینده ابلاغ می‌شود و برای اینکه از پروژه‌ها عقب نمانیم بخش عمده آغاز شده و به مرور اعتبارات تزریق می‌شود.

برخی سازمان‌ها ما را مجبور به انتخاب مدیر غیر بومی کردند

وی همچنین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران که آیا آمار مدیران غیربومی استان افزایش یافته است یا نه، ادامه داد: خود بنده مدیرغیر بومی هستم اما از ستادم کسی را به اردبیل نیاوردم. اعتقاد دارم این استان جوانان خلاقی دارد که باید به کار گرفته شوند.

رئیس شورای اداری استان اضافه کرد: گاهی برخی مجموعه‌ها خودشان اصرار به بکارگیری مدیر غیر بومی دارند که نمونه آن در امور اقتصادی استان مشاهده شود و سازمان خود اصرار به مدیر غیر بومی و مسلط به علم اقتصاد داشت.

بهنام جو گفت: آمار مدیران غیربومی اتفاقا با کاهش همراه است. در وضعیت فعلی 81 درصد مدیران ما بومی هستند اما در دوره 5 ساله قبل، 75 درصد بومی بودند.

وی همچنین به اقدامات دولت در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند واحدهای تولیدی آسیب دیده را شناسایی و جهت دریافت بسته های حمایتی به بانک‌ها معرفی کنند که در استان نیز اجرای آن تکلیف شده است.