پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۱
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل خبرداد؛

مردم چرخ های زندگی اجتماعی را مدیریت کنند/ همزیستی با کرونا اجتناب ناپذیر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل همزیستی با ویروس کرونا را اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در شرایط فعلی ناچار هستیم پروسه همزیستی با کرونا را در استان اردبیل کلید بزنیم چراکه وضعیت اقتصادی مردم و کشور جوابگوی قرنطینه خانگی و بسته نگه داشتن کسب و کارها نیست.

به گزارش ابصارخبر، دکتر شهرام حبیب زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صبح امروز در نشست مطالبه گری با راشد پرستار رئیس مجمع تشکل های مردم نهاد جوانان استان اردبیل به تشریح وضعیت ویروس کرونا در استان اردبیل پرداخت و گفت: بدلیل عدم توجه مردم به نکات بهداشتی  و فاصله گذاری اجتماعی در زندگی روزمره رکورد مبتلایان به بیماری کرونا در استان شکسته شد به طوریکه مجبور به بازگشایی تمامی ظرفیت های موجود در استان  و مرجله اول مقابله با کرونا شدیم.

همزیستی با کرونا اجتناب ناپذیر است

وی همزیستی با ویروس کرونا را اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: در شرایط فعلی ناچار هستیم پروسه همزیستی با کرونا را در استان اردبیل کلید بزنیم چراکه وضعیت اقتصادی مردم و کشور جوابگوی قرنتینه خانگی و بسته نگه داشتن کسب و کارها نیست.

حبیب زاده به فعالیت های انجام گرفته در فاز اول شروع اپیدمی اشاره کرد و گفت: در فاز اول سیاست های محدودیتی شدید اعمال شد و با راه اندازی کمپین مردم در خانه ها بمانید کسبه، دانشگاه به تعطیلی کشیده شد و تا حدودی ویروس کرونا در منطقه کننرل شد اما وضعیت اقتصادی کشور اجازه نمی دهد ما  بیش از شش ماه فضای محدودیتی ایجاد کنیم بنابراین در ستاد کرونا تصمیم گرفته شد تا ما با تغییر رفتار ، با کرونا زندگی کنیم.

وی به راهبردهای ستاد پیشگیری از کرونا اشاره کرد و افزود: راهبرد پیش روی کشورهای درگیر کرونا این است که ما باید یاد بگیریم  یک تا دو سال با این ویروس زندگی کنیم،علی رغم وجود ویروس به فعالیت ها ادامه بدهیم بنابراین سیاست فاصله گذاری اجتماعی تدبیر و ابلاغ شد و امروز همه نهادها و ارگان های دولتی و مردمی وظیفه دارند تا این تدبیر را در جامعه نهادینه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه ما تلاش می کنیم شیوه جدید زندگی را در جامعه نهادینه کنیم گفت: همه باید یادبگیرند علی رغم فعالیت های جاری بیماری را نیز کنترل کنند.

وی با بیان اینکه برای مراسمات عروسی و عزا هم پروتکل های ویژه ای تدبیر شده است گفت: اجرای برنامه های جاری مردم مستلزم همکاری آنها است چراکه اگر خود مردم رعایت نکنند و از هم مطالبه پروتکل های بهداشتی نداشته باشند روز به روز بر تداوم و شدت بحران افزوده شده و شرایط فاجعه باری رخ خواهد داد.

مردم چرخ های زندگی اجتماعی را مدیریت کنند

راشد پرستار رئیس سازمان های مردم نهاد جوانان استان اردبیل نیز با بیان اینکه سلامت من به سلامت شما بسته است مهمترین راه پیشگیری از کرونا را  استفاده از ماسک عنوان کرد و با بیان اینکه در زمان بحران، سازمان های مردم نهاد بصورت خودجوش وارد میدان شدند  و علی رغم آموزش های ویژه مقابله با بحران کارهای شایسته زیادی انجام دادند گفت: بهتر است ستاد بحران استان اردبیل در طول سال کارگاه های آموزشی مقابله با بحران و زندگی در شرایط سخت را برای اعضای تشکل های مردم نهاد برگزار کنند تا در صورت وقوع حادثه ای مردم از امادگی های لازم برخوردار شوند.

وی به فاصله زمانی موج اول و دوم کرونا اشاره کرد و گفت: برگزاری رزمایش ساده در میادین شهر بتعث تغییر رفتار مردم شد چراکه آنها با لمس مسئله خود به خود به رعایت مسائل بهداشتی روی آوردند و اگر چنین برنامه های آموزشی به کررات در سطح شهر برگزار شود مسلما در روحیه مردم هم بی تاثیر نخواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه متاسفانه در زمینه برگزاراری کارگاه های آموزشی مقابله با بحران برای تشکل های مردم نهاد با سایر استان ها فاصله داریم به تشریح عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این زمینه  از اغاز بحران کرونا تا کنون اشاره کرد و گفت: مرکز اورژانس اردبیل  برنامه هایی برای آموزش و هماهنگی در بحران تدارک دید و در حد بضاعت خود به امر آموزش پرداخت و لی هنماگونه که مطرح شد کافی نبود. 

وی با بیان اینکه برگزاری کارگاه های آموزشی و رزمایش تاثیر زیادی در تغییر رفتار مردم دارد، گفت: برگزاری کارگاه ها در شرایط اقلیمی و جغرافیایی به ویژه برای منطقه ما که مستعد بلایای طبیعی و بحران ها است لازم و ضروری است چراکه رزمایش ها موجب مهارت افزایی و آمادگی برای مقابله با بحران در حداقل زمان می شود.

حبیب زاده در پایان سخنان خود خواستار تداوم همکاری با سازمان های مردم نهاد در زمینه های مختلف شد و گفت: تشکلهای مردم نهاد به دلیل دغدغه مردمی داشتن از پتانسیل بزرگی برای مقابله با بحران ها برخوردا هستند  که می توانند بازوی توانمند اجرایی برای مجموعه سلامت استان شوند.

راشد پرستار رئیس مجمع تشکل های موردم نهاد جوانان استان اردبیل در ابتدای این دیدار  و نشست مطالبه گری به تشریح فعالیت های انجام گرفته تشکل های مردم نهاد برای مقابله با ویروس کرونا در سطح استان شد و گفت:مشارکت در تولید ماسک، توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی خیرین بین مردم آسیب دیده، اختراعات و ابتکارات در این زمینه از جمله کارهایی بود که جوانان استان بصورت داوطلبانه جهت حفظ سلامت مردم  انجام دادند.

 

انتهای پیام/ج