پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل :

انجمن عکاسان اردبیل راه اندازی شود/ لزوم پیگیری بیمه هنرمندان عکاس

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان اینکه هنر عکاسی هنر ثبت وقایع تاریخی است، به مشکلات هنرمندان عکاسی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: راه اندازی انجمن عکاسان اردبیل می تواند در این زمینه راهگشا شود.

به گزارش ابصارخبر، عبداله بحرالعلومی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل شب سه شنبه در نشست مطالبه گری عکاسان منتخب بسیجی اردبیل که در سالن اجتماعات فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد به تبیین اهمیت عکاسی و جایگاه هنرمندان عکاس پرداخت و گفت: ثبت و ضبط رویدادها از ابتدای خلقت بشر بصورت تصویرگری و نقاشی وجود داشته و با پیشرفت جوامع بشری و علم و تکنولوژی به کمال رسیده است.

وی به اختراع دوربین عکاسی اشاره کرد و گفت: زمانی که عکس و عکاسی پا به عرصه گذاشت، نقطه عطفی در تاریخ و فرهنگ جهان بوجود آمد بطوریکه این هنر و صنعت جایگاه بی‌بدیل خود در وقایع نگاری و ارائه‌ی جزئیات رویدادها را در مراحل بعدی ظهور نمودهای نوین تمدن بشری نه تنها حفظ، بلکه ارتقاء بخشید.

بحرالعلومی در ادامه سخنان خود به مشکلات پیش روی عکاسان اشاره کرد و گفت: عکاس در واقع هنرمندی است که با درک اهمیت ثبت لحظات تاریخی و به یادماندنی، شبانه روز در جنبش و تکاپو است و در این راه ناملایمات اجتماعی، سختیها و مخاطرات موقعیت پدیداری حوادث و حتی شرایط جوی و اقلیمی نامساعد در کار وی خللی وارد نمی کند.

وی با بیان اینکه عکاس عالمانه به سمت سوژه‌های خبری می رود، گفت: برخی اوقات موانعی بر سر راه هنرمدان عکاس ایجاد می شود ولی این هنرمندان، همه ناملایمات به جان می‌خرند و با ابرام و پشتکار  به کار خود ادامه می دهند که خود این امر  از درک بالای اهمیت کار هنری در نزد ایشان حکایت دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل به تبیین اهمیت مطالبه‌گری بین هنرمندان پرداخت و گفت: مطالبه‌گری هنرمند از ضروریات پیشرفت در فعالیتهای هنری و اجتماعی ایشان است، طبعا مطالبه گری در نیل اهداف و تاثیرگذاری نقش بسزایی دارد و از این منظر مطالبه‌گری هنرمندان در همه رشته‌ها و زمینه‌ها از ضروریات است.

وی به شیوه.های مطالبه‌گری در جامعه پرداخت و گفت: هنرمندان با مطالعه شیوه‌های مطالبه‌گری  می‌توانند دغدغه‌ها و مشکلات خود را در قالب طرح و پیشنهاد به مراجع ذیربط ارائه کنند و در پیگیریهای بعدی نیز مجدانه بکوشند.

بحرالعلومی با اشاره به نقش تاثیرگذار هنرمندان و ادبا در صیانت و پاسداشت، همچنین رشد و شکوفایی فرهنگ‌ایرانی در بدترین شرایط تاریخی اشاره و مسئولیت پذیری را از بارزترین ویژگیهای هنرمندان ایران اسلامی دانست و تاکید داشت برای رفع مشکلات مبتلا‌به هنرمندان، همین مسئولیت‌پذیری به نوبه خود می‌تواند بسیار موثر باشد، بطوریکه بر اساس آن اساسی‌ترین قدمها باید از جانب خود هنرمندان باشد و طبعا با جدیت هنرمندان عزیز پیگیری موارد از طرف مراجع ذی‌صلاح نیز آسانتر خواهد بود.

انجمن عکاسان استان اردبیل راه اندازی شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل با بیان ضرورت بیان هنرمندانه‌ی مشکلات هنرمندان خاطر نشان ساخت: در شان هنرمندان ما نیست که بنشینند و دست روی دست بگذارند و انتظار داشته باشند مسئولی از راه برسد و مشکلات آنها را حل کند‌، خود هنرمندان می‌بایست برای انسجام در فعالیتهای خود در تشکیل گروهها و انجمنهای صنفی برای ساماندهی فعالیتها و در ادامه، پیگیری حل مشکلات پیشقدم و فعال باشند.

وی ضمن استقبال از پیشنهاد و اهتمام هنرمندان عکاس برای راه اندازی انجمن عکاسان استان اردبیل، چنین گامی را در جهت انسجام و ساماندهی فعالیتها، انتقال تجربیات و مهارت افزایی، و نیز پیگیری حل مشکلات صنفی موثر دانست.

فعالیت 200 عکاس هنرمند در استان اردبیل

داور علایی نماینده عکاسان در  بسیج هنرمندان استان اردبیل نیز در ابتدای این نشست به معرفی رشته عکاسی و هنرمندان عکاس استان اردبیل از گذشته های دور تا دوران معاصر پرداخت و گفت: هم اکنون بالغ بر 200 عکاس اردبیلی در رشته های متنوع هنر عکاسی از جمله پرتره، طبیعت، مستند و خبری فعال هستند.

وی به پیشرفت علم و تکنولوژی اشاره کرد و گفت: امروز با وجود گوشی های تلفن همراه که دارای دوربین است، عموم مردم  به نوعی عکاس هستند و در کنار ثبت خاطراتی شخصی، با انعکاس رویدادهای پیرامون خود در شبکه های اجتماعی به عنوان شهروند خبرنگار نقش بسزایی در ثبت و ضبط وقایع تاریخی دارند.

علایی در ادامه سخنان خود، هنرنمایی عکاسان در جبهه های مقاومت را یاداور شد و گفت: انتشار آثار هنری از ایثار و فداکاری مدافعان  حرم در جبهه مقاومت تا مدافعان سلامت در دوران کرونا مدیون ذهن خلاق و دیدهنری هنرمندان عکاس است.

لزوم راه اندازی قرارگاه هنری در اردبیل

حاتم رسولی رئیس هیئت اندیشه ورز بسیج هنرمندان استان اردبیل نیز در این نشست خواستار راه اندازی قرارگاه هنری با حضور همه ارگان ها و نهادهای فرهنگی و هنری استان اردبیل شد و گفت: با راه اندازی این قرارگاه مشکلات جامعه هنری استان اردبیل نیز به سرعت شناسایی و حل می شود.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از نحوه مدیریت سازمان های هنری گفت: برنامه ریزی و هدایت برنامه های هنری مستلزم مکان خاص است که اگر قرارگاه هنری در اردبیل راه اندازی شود، در اینصورت اتاق فکر هنر نیز راه اندازی خواهد شد و هنرمندان در همه رشته های هنری می توانند با حضور در این مکان، ضمن بیان دغدغه ها، مسائل و مشکلات با تبادل افکار و اندیشه ها راهگشا شوند.

مدیریت ویترینی، به هنرمندان آسیب می زند

رسولی از هنر عکاسی به عنوان یکی از پرهزینه ترین هنرها نام برد و گفت: دوربین و لنز به عنوان ابزار کار هنرمندان عکاس مستلزم هزینه های سنگین است و مهمتر از ان روحیه و ذوق هنری است که اگر آسیب ببیند جبران ناپذیر است.

وی با بیان اینکه مدیریت ویترینی به هنرمندان آسیب می زند گفت: برگزاری جشنواره ها و همایش های هنری کافی نیست چراکه هنرمندان در کنار دیده شدن نیازمند حمایت هستند و در این خصوص باید راهکار ویژه ای اتخاذ شود

لزوم شناسنامه دار شدن هنرمندان عکاس در استان

محمد دشتی هنرمند عکاس اردبیلی که سابقه 9 سال عکاسی خبری در خبرگذاری مهر را در کارنامه کاری خود دارد به بیان بخشی از مشکلات عکاسان خبری در استان اردبیل پرداخت و گفت: اخذ مجوز برای ثبت وقایع مناسبتی استان یکی از مشکلات هنرمندان عکاس فعال در زمینه خبر است چراکه برای حضور در یک مناسبت با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی خواستار صدور کارت و یا شناسنامه هنری به عنوان مجوز معتبر برای عکاسان خبری شد و گفت: این کار می تواند بسیاری از مشکلات هنرمندان عکاس در حرفه خبری را برطرف کند.

مرجعیت هنر عکاسی، به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بازگردانده شود

علی انوار یکی دیگر از هنرمندان عکاس اردبیل که سابقه 9سال فعالیت خبری در خبرگذاری ایسنا را دارد به بیان کمبودها و کاستی های حرفه عکاسی خبری در استان اردبیل پرداخت و گفت: مرجعیت  هنری عکاسی که در گذشته جزو وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد استان بود دوباره باید به این اداره بازگردد تا مشکلات فعلی کمتر گریبانگیر هنرمندان عکاسی شود.

مفهومی بودن و هویت بخشی از  ویژگی های هنرمندان عکاس اردبیل

رحمان مجرد از عکاسان به نام اردبیل که سابقه درخشانی در حوزه عکاسی استان دارد و جوایز بین المللی متعددی را نیز در کارنامه هنری خود دارد به بیان دغدغه های هنرمند عکاس پرداخت و گفت: اردبیل از پتانسیل بالایی در رشته عکاسی برخوردار است و هنرمندان نام آشنای زیادی را در این رشته به کشور تقدیم کرده است بطوریکه بعد از انقلاب اسلامی همواره آثار هنرمندان اردبیلی بر تارک جشنواره های بین المللی و کشور درخشیده است.

وی به هنرمندان عکاس اردبیلی که صاحب جوایز متعدد در جشنواره های بین المللی و داخلی شده اند اشاره کرد و گفت: آثار این هنرمندان مفهومی است و اغلب هویت بخش هستند.

مجرد با بیان اینکه هنرمند متعهد، می تواند با هنر تصویرسازی مفاهیم بلند انقلاب اسلامی را به جهان صادر کند، گفت: راه اندازی انجمن عکاسی در استان اردبیل می تواند گره گشای مشکلات جامعه عکاسان استان اردبیل شود.

مجرد با بیان اینکه هنرمندان عکاس، بازوان پرتوان مسئولان فرهنگی استان اردبیل هستند، گفت: با این حال بدلیل عدم حمایت مسئولان ار هنرمندان عکاس اردبیلی، این قشر همچنان در داخل استان گمنام هستند.

این عکاس اردبیلی به بیمه هنرمندان نیز اشاره کرد و گفت: داشتن بیمه هنری حق هنرمندان عکاس است چراکه تنها تکیه گاه هنرمندان در کهن سالی، بیمه است و باید تدابیر ویژه های برای حل این معضل اتخاذ شود.

اولین نشست مطالبه گری عکاسان منتخب بسیجی اردبیل با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل و مسئولان بسیج هنرمندان در اردبیل برگزار شد.

 

انتهای پیام/ج