پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
یادداشت:

روزهاي نمادين برای توسعه پايدار

رئیس مجمع جوانان استان اردبیل به روز ملی هوای پاک اشاره کرد و نوشت:دولت مردان به جای اینکه هر سال از مردم بخواهند که دعا کنند تا باد بوزد و مشکل الودگی هوا حل شود، اجرای صحیح قانون‌هوای پاک و در کنار آن توسعه متوازن شهر و روستا را مد نظر قرار دهند .

به گزارش ابصارخبر، بهنام خیر اندیش رئیس مجمع جوانان استان اردبیل در یادداشتی به روز روز هوای پاک اشاره کرد و نوشت: 29ماه به عنوان روز هوای پاک نام‌گذاری شده است و نامگذاری روز هوای پاک در دنيا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محيط زيست و تامين زندگي سالم برای مردم در راستاي نيل به اهداف توسعه پايدار، روزهاي نمادين خاصي مرتبط با حفظ محيط زيست تعيين گردیده كه از جمله آنها روز جهاني محيط زيست، روز زمين پاك، روز هواي پاك و غيره است.

در ايران نیز مسئولين ستاد اجرايي كاهش آلودگي هوا به منظور ايجاد حساسيت در بين اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دي ماه را به عنوان روز ملي هواي پاك اعلام نمودند که کار بسیار ارزشمندی بود اما امروز بیشتر از حساسیت مردم به حساسیت و تدبیر مسئولین و سیاستگذارن کشور نیاز هست .

امروز تمرکز امکانات ، خدمات اساسی ،فرصت های شغلی ، زیرساخت های اجتماعی ، حمل و نقل و کیفیت محیط نواحی شهری و ... درچند استان خاص مانند تهران و اهمیت ندادن به استانهای محروم باعث هجوم ارتش بیکاران جوان به این شهرها می شود که شاهد افزایش جمعیت افسارگسیخته و به تبع آن آلودگی هوای غیر قابل کنترل و ترافیک شدید و هزاران مشکل و آسیب دیگر برای ساکنان و مهاجران به شهرهای مهاجر پذیر می شود  

دولت مردان به جای اینکه هر سال با الودگی هوا از مردم بخواهند که دعا کنند تا باد بوزد و مشکل حل شود، اجرای صحیح قانون‌هوای پاک و در کنار آن توسعه متوازن شهر و روستا را مد نظر قرار دهند .  

توسعه متوازن استانها و شهرها و روستاهای کشور برای سیاستگذاران و مسئولان کشوری باید ضرورت و از اهمیت بالایی برخوردار باشد و اگر میخواهند مشکل آلودگی هوای تهران و برخی شهرهای الوده برطرف گردد باید نیم نگاهی به توسعه فیزیکی و اجتماعی و ایجاد فرصت های شغلی در استانهای محروم و مرزی مانند اردبیل  داشته باشند تا جمعیت مهاجر شاغل در شهرهای آلوده را به شهر و روستای خود بازگردند.

انتهای پیام/ج