پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
یادداشت؛

تهاجم طالبان، فرصت آمریکا برای برون رفت از گرداب خاورمیانه

امریکا بعد از از دست دادن سوریه که نتوانست استراتژی خود در منطقه خاورمیانه را اجرا کند اکنون به دنبال فرصت و استفاده ابزاری از طالبان است یعنی سیاستی که با تحریک انکارا در حمله به کرد نشینان شمال سوریه ان را اجرا کرد تا بر دمشق تسلط یابد اما منافعی عایدش نشد و انکارا با فهمیدن سیاست ایالات متحده امریکا از باتلاق گریخت.

به گزارش ابصارخبر، آرمان سعیدی کارشناس مسائل سیلسی شهرستان پارس آباد به بررسی تحولات افغانستان پرداخت و نوشت: تصرف افغانستان از سوی طالبان، جهان را به سوی جنگ جهانی سوم می برد.

از سفر اشرف غنی و عبداالله عبداالله به ایالات متحده امریکا اینگونه می توان برداشت کرد که افغانستان میدان اصلی جنگ خواهد شد و آمریکا از طالبان بعنوان یک ابزار برای تحریک جبهه مخالف خود یعنی چین ایران و روسیه استفاده خواهد کرد.

ائتلاف چین، ایران و روسیه و از سویی دیگر ائتلاف امریکا و ناتو،روسیه اختلافاتی که با ناتو دارد و چین هم رقابتی که با امریکا بر سر قدرت جهانی دارد، ایالات متحده امریکا بدنبال برون رفت از وضع موجود است که جایگاه قدرت و استراتژی خود در جهان را به مخاطره می بیند.

امریکا بعد از از دست دادن سوریه که نتوانست استراتژی خود در منطقه خاورمیانه را اجرا کند اکنون به دنبال فرصت و استفاده ابزاری از طالبان است یعنی سیاستی که با تحریک انکارا در حمله به کرد نشینان شمال سوریه ان را اجرا کرد تا بر دمشق تسلط یابد اما منافعی عایدش نشد و انکارا با فهمیدن سیاست ایالات متحده امریکا از باتلاق گریزان شد.

از سویی دیگر هدف ایالات متحده امریکا و اسرائیل ناامن کردن مرزهای ایران می باشد که یکی از اساسی ترین سیاست این دو در منطقه خاورمیانه هست چرا که یکی از سیاست های اساسی ایران امنیت مرزهای خود است و ایالات متحده امریکا و اسرائیل بدنبال راهی هستند تا ضعف قدرت نظامی ایران را به جهان نشان دهند و این یکی از سیاست های امریکا و اسرائیل در قبال ایران است.

از سویی دیگر جایگاه از دست رفته امریکا در بین کشورهای متحد عربی و به مخاطره افتادن پایگاه های نظامی در ان کشورها، ا افغانستان را با تسلط یافتن طالبان به کابل بهترین فرصت برای آمریکا است تا امنیت پایگاه های نظامی خود را تامین کند بنابراین به دنبال افزایش پایگاه های نظامی خود در افغانستان است تا برای حفظ استراتژی خود در منطقه خاورمیانه از این سیاست، ابتکار عمل خود را در مقابل گروه های مقاومت افزایش دهد

انتهای پیام/ج