پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
مخترع و مبتکر اردبیلی:

رزومه سازی، آفت اقتصاد دانش بنیان / دستگاه تولید آب از هوا، محصول استراتژیکی که دانش بنیان شد

مخترع و مبتکر اردبیلی با انتقاد از نحوه توزیع حمایت ها از مخترعین و نظارت بر مصرف تسهیلات اعطایی گفت: حمایت ها باید صرف تولید، کارآفرینی و ثروت آفرینی برای کشور شود در حالیکه عدم نظارت کافی در این زمینه، مخترعان را به سمت رزومه سازی سوق داده که این عامل، آفت اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش ابصارخبر، فرامرز حسن زاده نیاری از جوانان با استعداد و نخبه علمی دیار دارالارشاد اردبیل است که همانند بسیاری از مخترعان نقاط مختلف جهان از همان دوران کودکی به دنبال کشف ، ابداع و نوآوری بود.

وی علی رغم جوانی در ۲۴ سالگی با ثبت بیش از ۱۷۰ اختراع و ابتکار با ورود به کارآفرینی سودای ثروت آفرینی برای کشور  و همشهریان خود دارد.

دارنده۲ بورسیه شغلی از کشور های اروپایی، دیپلم افتخار از کشور سوئیس، صاحب ۱۷۰ اختراع و ابتکارات، مدرس کلاس های کار آفرینی در زمینه کسب کار های مدرن با بیان اینکه برای رسیدن به این سطح از توان و استعداد مراحل دشواری را سپری کرده می گوید؛ برای رسیدن به آمال و آرزوها انسان باید مشقّات و سختی های زیادی را سپری کند.

دانش بنیان شدن تنها راه مقابله با تحریم های ظالمانه دشمنان 

وی از ایمان به خدا و توسل به ائمه معصومین(ع) به عنوان رمز موفقیت خود در اختراع و اکتشاف نام برده و می گوید، از همان دوران نوجوانی کمبودها در عرصه تکنولوژی و فناوری که در نتیجه اعمال تحریم های دشمنان بود، به دنبال نوآوری در زمینه های علمی و تکنولوژی های روز بودم تا با آزمایش و خطا بتوانم قدمی در راستای پیشرفت کشور و مقابله با تحریم های ظالمانه استکبار در این زمینه بردارم.

این نخبه علمی اردبیلی که متولد سال ۷۷  و از  فارغ التحصیل نقشه برداری دانشگاه فنی و حرفه ای است، به اولین ایده خود در زمینه فناوری های نوین اشاره کرده و می گوید: پوتین گرم کننده اولین ایده مهم و خلاقانه ای بود که توسط سازمان علمی پژوهشی بسیج توانستم آن را پیاده و به ثبت برسانم.

وی با بیان ایننکه این پوتین مورد استقبال مسئولان نظامی نیز  قرار گرفت، گفت: کاربرد این پوتین بیشتر برای مرزبانان در مناطق برفی و صعب العبور است که مشابه آن تنها در چند کشور صنعتی است.

این مخترع اردبیلی به قابلیت های پوتین گرم کننده ایرانی نسبت به مشابه آمریکایی  پرداخت و گفت: تامین انرژی خودکار هنگام پیاده روی از مزیت ها و قابلیت های نمونه ایرانی است که علاوه بر آن از قیمت تمام شده بسیار پایینی نیز بر خوردار بوده  و صرفه اقتصادی و حتی ارز آوری برای کشور نیز دارد.

لزوم نظارت بر نهادهای حمایتی از مخترعین/ رزومه سازی، آفت اقتصاد دانش بنیاد

حسن زاده نیاری در ادامه سخنان خود با انتقاد از رزومه سازی برخی مخترعین گفت: متاسفانه برخی از مخترعین و مبتکرین به دنبال پُر و پیمان شدن  رزومه علمی خود و استفاده از ظرفیت های نهادهای حمایتی هستند  و از تولید ثروت بر ای کشور، اشتغال و کارآفرینی غافل هستند  که نیاز است برای جلوگیری از از این سوداگری ها نهادهای نظارتی بر فعالیت های نهادهای حمایتی بیشتر نظارت کرده و با ورود مستقیم به حمایت ها از مخترعین و مبتکرینی که به دنبال ثروت آفرینی واقعی، ارتقای کیفیت تولید کشور و حتی صدور فناوری به کشورهای مسلمان هستند حمایت کنند.

وی به شعار سال نیز اشاره کرد و گفت: تنها در صورتی اهداف دانش بنیان در سیاست امروز کشور محقق خواهد شد که به مخترعین و مبتکرینی که دغدمند هستند بهاداده شده  و با برطرف کردن موانع و فرصت سازی برای آنها زمینه های شکوفایی استعداد های ناب کشور را فراهم کنند.

این مبتکر اردبیلی در ادامه سخنان خود به حمایت های پارک علم و فناوری نیز اشاره کرد و گفت: با راه اندازی پارک علم و فناوری در استان اردبیل که جزو آخرین استان های کشور در این زمینه بود روزنه های امید در دل جوانان با استعداد و صاحب خلاقیت و نواوری زنده شد چراکه بعد از مدت ها جوانان خلاق و صاحب ایده  نهادی برای حمایت از ایده های نوآورانه و مکانی برای فعالیت پیدا کردند.

کابین سه منظوره استریل ویژه کرونا،  اختراعی دانش بنیان که تجاری سازی شد

حسن زاده نیاری به دوران خدمت نظام وظیفه خود در اداره کل زندانها استان اردبیل و همزمانی آن با ایام ظهور پدیده کرونا اشاره کرد و گفت: با کمک پارک علم و فناوری و اداره کل زندانها استان در این دوران، کابین سه منظوره استریل بر ای زندان که البته مصرف اداری هم داشت  و ارگان ها و نهادها هم می توانستند برای استریل پرسنل  و ارباب رجوع برای محافظت از در برابر ویروس کرونا تولید و به مرحله تجاری سازی نیز رسید.

این جوان خلاق و مبتکر اردبیلی گفت: کابین سه منظوره استریل در واقع یکی از دستگاه های اولیه مقابله با کرونا در کشور بود که همگام با کشورهای صنعتی و پیشرفته مبتنی بر دانش بنیان  تولید شد و به اغلب نقاط استان نیز صادر شد.

راه اندازی گروه صنعتی وینسن، سرآغاز ارتباط جامعه با صنعت

حسن زاده نیاری در ادامه سخنان خود  به تعدادی از اختراعات و ابتکارات خود اشاره کرد و گفت: به منظور انجام بهتر کارها و ارتباط بیشتر جامعه با صنعت گروه صنعتی وینسن راه اندازی کردم تا بصورت مردمی و با استفاده از ایده های خلاقانه جوانان و کشاورزان بومی، تجهیزات مورد نیاز گلخانه ای، از جمله مهرپاش صنعتی و اولتراسونیک ، هیتر برقی دیزلی و گازی را که مبتنی بر دانش بنیان تولیده شده در نقاط محروم  و دورافتاده استان اردبیل و حتی کشور  آن هم با هزینه پایین البته با کارایی بالا نصب کرده  و به این وسیله به اقتصاد کشور کمکی کرده باشم.

وی به ایده راه اندازی گروه وینسن نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که در ارومیه تحصیل می کردم به عنوان کار علمی و پژوهشی در زمینه تولید ضد یخ  مبتنی بر دانش بنیان فعالیت می کردم که در ان زمان ضمن تحقیق بر روی پروژه به برند سازی برای  ابداع جدید نیز فکر می کردم و در آن زمان برند وینسن در ذهن من نقش بست و بعد از دوران دانشجویی و در برهه فعلی که اقدام به راه اندازی گروه صنعتی و خدمت جهادی به مردم مناطق محروم  کردن این نام ناخودآگاه دوباره در ذهن من تجسم یافت و مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است.

شکوفایی صنایع تبدیلی در گرو، دانش بنیان شدن سیستم سردخانه های کشور

این مخترع و مبتکر اردبیلی در ادامه سخنان خود به مشکل سردخانه ها و صنایع تبدیلی که دغدغه صنعت کشاورزی استان است اشاره کرد و گفت: نیاز سردخانه های استان اردبیل بر ای تعمیر و نگهداری کمپراسورهای سردخانه در منطقه باعث شد به این سمت بروم و با طی دوره های تخصصی در تهران و نمایندگی های برند های معروف موفق به اخذ نمایندگی شرکت های معتبر صنعتی خارجی در این زمینه شدم و امروز با تعلیم جوانان توانمند و خلاق توانستم ضمن کارآفرینی، نیاز  سردخانه های استان اردبیل در زمینه تعمیر و نگهداری کمپراسورها که از جمله قطعات مهم و حساس سردخانه در صنایع تبدیلی است برطرف کرده و علاوه بر آن برای کارخانه های استان و سردخانه ها نیز  صرفه اقتصادی فراهم کنم چراکه هزینه اعزام تعمیرکار تخصصی از نمایندگی ها و برندهای صنعتی بسیار بالا و زمان بر است در حالیکه همان امکانان و فناوری ها با همان کیفیت با دستمزد کمتر و همچنین بدون هزینه های اضافی از جمله بلیط هواپیما و اسکان و غیره در استان اردبیل فراهم شده و مورد استقابل مجموعه داران نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در گروه صنعتی وینسن علاوه بر مطالعه و دانش بنیان کردن تجهیزات گلخانه ای و همچنین تعمیر قطعات سردخانه ها هم اکنون روی ایجاد خود سردخانه از صفر تا صد آن تحقیق و مطالعه می کنیم گفت: با بومی سازی تولید دستگاه  و راه اندازی سردخانه، در صدد رفع نیازمندی های کشور در این زمینه و جلوگیری خروج ارز از کشور هستیم.

حسن زاده نیاری تصریح کرد: با ایجاد فناوری تولید قطعات دانش بنیان سردخانه در واقع مهمترین دغدغه سرمایه گذاران در زمینه صنایع تبدیلی نیز برطرف شده و انها انگیزه بالایی برای سرمایه گذاری در این زمینه در استان  خواهند داشت چراکه هزینه تجهیزات سردخانه بالا بوده و تعمیر و نگهداری آن نیز بالا است و با دانش بنیان شدن این فناوری هزینه ها به مراتب کاهش یافته و انگیزه سرمایه گذاران و کارآفرینان نیز بالاتر خواهد رفت.

وی با بیان اینکه اردبیل از قطب های کشاوزی منطقه است ولی متاسفانه محصولات تولیدی به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی با کیفیت،  ارزان و خام فروشی می شود گفت: با دستیابی به فناوری دانش بنیان، با راه اندازی سردخانه در کشور می توان زمینه های ایجاد صنایع تبدیلی در استان های محروم همچون اردبیل را فراهم و با ارتقای کیفیت محصولات تولیدی به بازارهای جهانی نیز راه یافت که این خود ضمن ثروت افرینی برای کشور اشتغالزا و کارافرین نیز است.

وی با بیان اینکه صنایع تبدیلی ارزش افزوده محصولات کشاورزی را چند برابر می کند، گفت: سردخانه از ملزومات صنایع تبدیلی است و همه باید تلاش کنند تا با دانش بنیان کردن این فناوری استراتژیک گام های اساسی در تحولات اقتصادی استان اردبیل بردارند.

دستگاه تولید آب از هوا، محصول دانش بنیان استراتژیکی که محقق شد

این مخترع اردبیلی در پایان سخنان خود به آخرین ابداع خود در زمینه تولید آب از هوا اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز که خشکسالی و قحطی سراسر جهان را در بر گرفته است و  در آینده نزدیک آب از موضوعات مهم و حیاتی کشورها خواهد شد تولید این دستگاه بصورت دانش بنیان ضمن برطرف کردن نیاز کشور به این  مایع حیات بشر، می توان با صادرات آب، به صادرات این دستگاه استراتژیک نیز اقدام کرد که فناوری آن در اختیار آمریکا است.

وی تصریح کرد: محصول  دانش بنیان استراتژیک تولید آب از هوا علاوه بر اینکه نیاز کشور را از لحاظ تامین اب برطرف می کند برای کشور ، عزت آفرین، اقتدار آفرین و ثروت آفرین نیز است

حسن زاده نیاری با بیان اینکه دستگاه تولید شده از مشابه خارجی آن به مراتب بهتر و کم هزینه تر است گفت: خروجی  این دستگاه به مراتب بیشتر از مشابه خارجی آن بود  و از صرفه اقتصادی بسیار بالایی نیز برخوردار است.

وی به قابلیت های دستگاه ابداعی خود در زمینه تولید آب از هوا اشاره کرد و گفت: پنل های خورشیدی تعبیه شده در این دستگاه ضمن تامین برق مورد نیاز راندمان کار را نیز بالا می برد.

وی با بیان اینکه سطح هوا و فشردگی آن در نقاط مختلف فرق دارد گفت: این دستگاه در دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه می تواند در هر ساعت ۵ لیتر آب تولید کند.

 این مبتکر اردبیلی با بیان اینکه آب تولید توسط این دستگاه خالص و فاقد املاح معدنی مورد نیاز بدن انسان است، گفت: به همین منظور درون این دستگاه، دستگاه تصفیه نیز پیش بینی شده که املاح مورد نیاز را نیز افوده و برای شرب استاندارد می کند.

حسن زاده نیاری لزوم حمایت نهادهای دولتی از این اختراع بی نظیر را خواستار شد و گفت: با تولید انبوه این دستگاه استراتژیک و دانش بنیان در واقع می توان زیرساخت های جنگ اینده را تامین و از هم اکنون دست برتر در جنگ آینده که جنگ آب است بود.

گفتگو: مهدی جدی

انتهای پیام/