پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۳۰
یک مبلغ اسلامی جمهوری آذربایجان؛

موفقیت جمهوری آذربایجان در جنگ قره باغ، مدیون روح حماسی شیعیان این کشور است

یک مبلغ اسلامی جمهوری آذربایجان با بیان اینکه آموزه های اسلامی و روح حماسی در شیعیان مهمترین عامل پیروزی جنگ ٤٤ روزه قره باغ بود گفت: ارزش های اسلامی و هویتی دینی مردم اذربایجان در تار و پورد این مردم با اصالت نهفته است.

به گزارش ابصارخبر، حجت الاسلام رامیز حسین اف از علمای شیعه جمهوری آذربایجان در نشست روشن گری قفقاز سرزمین عالمان مجتهد شیعه که با حضور مدیران استانی حوزه هنری انقلاب اسلامی در مجتمع فرهنگی و هنری شیخ صفی الدین اردبیلی برگزار شد، ظلم و ستم مزدوران کمونیست ها و لنین به شیعیان جمهوری آذربایجان را یادآور شد و گفت: یکی از اقدامات اولیه مزدوران قتل عام ١٤٠  نفر از علما و افراد شاخص شیعه بود.

وی به وقایع سالهای ١٩٣٩ اشاره کرد و گفت: در آن سالها ٣٠٠  هزار نفر از شیعیان جمهوری آذربایجان به شهادت رسیدند.

این مبلغ اسلامی جمهوری آذربایجان در ادامه سخنان خود به کارشکنی ها و سنگ اندازی کمونیست ها و ایجاد محیط خفقان برای شیعیان منطقه اشاره کرد و گفت: دشمنان و غرض ورزان به دنبال آن بودند تا تفکر و سلوک شیعه و در واقع هویت دینی و ملی مردم جمهوری آذربایجان را از انها بگیرند.

 وی به نوآوری ها و کارهای خلاقانه مردم جمهوری آذربایجان در آن دوران خفقان اشاره کرد و گفت: ایجاد تاکتیک های جدید برای حفظ ارزش های دینی رویکرد عالمان دینی در ان دیار بود.

حسین اف با بیان اینکه در مناسبت های دینی مثل ایام محرم و صفر یکی از پیرزنان و پیرمردان داوطبانه خودش را به مُردن می زد تا شعائر دینی در قالب مراسم ترحیم اقامه شود.

وی خاطرنشان کرد: فرد داوطلب برای اینکه ماهیت برنامه ها به دست دشمن نیافتد تا فرارسیدن مرگ واقعی خانه نشین می شد و از منزل بیرون نمی رفت.

این مبلغ اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به اقامه محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان نیز به بهانه  سالگرد درگذشتگان با برپایی چادر  بر مزار اقوام خود سه روز پشت سرهم قرآن کریم تلاوت می کردند.

وی به روز تاسوعا و عاشورا نیز اشاره کرد و گفت: علم های عزا در این ایام خاص به درب منازل و داخل خانه ها برده می شد و عزای حسینی بدین وسیله اقامه می شد.

این مبلغ اسلامی به سفره احسان و نذورات نیز اشاره کرد و گفت: در ایام محرم و صفر هم خانواد ها برای خود واجب کرده بودند که غذای نذری تهیه کرده و خانواده بر سر سفره احسان امام حسین(ع) اطعام شوند.

حسین اف به دوران احیا و شکوفایی معارف اسلامی در جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: بعد از سپری شدن دوران خفقان و استقلال جمهوری آذربایجان و بازگشایی مرز این کشور با ایران اسلامی دلباختگان معارف اسلامی با مراجعت به ایران تلمذ معارف اسلامی را آغاز و منابع اسلامی نیز وارد خانواده های جمهوری اذربایجان و مناطق مختلف قفقاز شد.

وی از فتح جنگ اخیر ٤٤  روزه قره باغ به عنوان دستاورد شکوفایی دینی در جمهوری آذربایجان نام برد و گفت: به برکت احیای مراسمات دینی در جمهوری آذربایجان رزمندگان ، لبیک گویان به مکتب عاشورا برابر ارامنه به پیروزی رسیدند .

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه شهدای جنگ قرع باغ با نوحه های امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) به منزل ابدی بدرقه می شدند، گفت: مبارزان شیعه در این جنگ با اسم ائمه معصومین به ویژه امام حسین(ع) لشگر و اردوگاه راه اندازی کردند.

حسین اف در پایان سخنان خود تاثیر فعالیت های دینی در جمهوری آذربایجان را یادآور شد و گفت: امروز تفکرات صهیونیستی در کنار وهابیت و بهائیت به دنبال کاهش نفوذ شیعه در خانواده های جمهوری آذربایجان هستند ولی غافل از اینکه شیعان جمهوری آذربایجان بیدارتر از هر زمان دیگری پای ارزش های دینی و هویت اصیل خود ایستاده اند

در پایان این مراسم از خانواده  مرحوم حجت الاسلام عادل مولایی  عالم ربانی و ازپروژهشگران دینی و حوزه قفقاز تجلیل شد.