پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل:

مجموعه آثار تاریخ انقلاب اسلامی استان اردبیل منتشر می شود/ صاحبان اثار مربوط به انقلاب اسلامی در استان اردبیل تجلیل می شوند

مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل با بیان اینکه آرشیو قوی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی اردبیل در دست نیست گفت: به این نتیجه رسیدیم تا با فراخوان مردمی به جمع‌آوری اسناد مردمی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی در استان اردبیل بپردازیم تا مجموعه‌ای کامل برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

به گزارش ابصارخبر، سید محمود مهدوی مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل در گفتگو با سبلان ما ، به لزوم کار در زمینه تاریخ شفاهی استان اردبیل پرداخت و گفت: در تاریخ شفاهی عکس، اسناد و فایل صوتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی به تبیین ویژگی عکس در تاریخ شفاهی پرداخت و گفت: عکس شاهدی بر مثال و گواه بر اتفاق است.

مهدوی به فعالیت‌های حوزه هنری در خصوص تاریخ شفاهی استان اردبیل پرداخت و گفت: حوزه هنری  از بدو تاسیس تاکنون در زمینه‌های مختلف تاریخ استان اردبیل کار کرده و مجموعه آثاری در این زمینه پدید آورده است.

وی با بیان اینکه آرشیو قوی در زمینه تاریخ  انقلاب اسلامی اردبیل در دست نیست گفت: با جمع‌بندی به این نتیجه رسیدیم تا با فراخوان مردمی به جمع‌آوری اسناد مردمی در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی در استان اردبیل بپردازیم تا با تحقیق و طبقه‌بندی آنها، مجموعه آثار موجود در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی استان اردبیل را به صورت مجموعه‌ای کامل برای آیندگان به یادگار بگذاریم.

مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل به فعالین حوزه انقلاب اسلامی در استان اردبیل اشاره کرد و گفت: سید امین موسوی و سعید درازی از جمله فعالین فرهنگی و اجتماعی هستند که از سال‌ها قبل فعالیت خود را در زمینه گردآوری تاریخ انقلاب اسلامی استان اردبیل آغاز کرده و با داشتن تجربه در این زمینه می‌توانند حوزه هنری را در رسیدن به اهداف خود در زمینه فراخوان مردمی جمع‌آوری عکس، اسناد و فایل‌های صوتی مربوط به انقلاب اسلامی استان اردبیل کمک کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مدت زمان این پروژه مهم اشاره کرد و گفت: طبق جلسه‌ای که با کارشناسان داشتیم 8 ماه برای جمع‌آوری آثار مردمی تعیین شده است.

مهدوی به نحوه اطلاع‌رسانی در این خصوص نیز اشاره کرد و گفت: تیزر رادیویی و تلویزیونی، انتشار پوستر فراخوان در شبکه‌های اجتماعی، مصاحبه‌های مطبوعاتی در کنار ارتباط مستقیم با ادارات و نهادهایی چون آموزش و پرورش، بنیاد شهید، اوقاف و امور خیریه، ارگان‌های نظامی و مرکز بررسی اسناد انقلاب اسلامی و موزه‌ها، کتابخانه مجلس شورای اسلامی که احتمال می‌دهیم در زمینه انقلاب اسلامی در استان اردبیل دارای آرشیو هستند، از جمله اقدامات حوزه هنری و تیم همکار در رابطه با جمع‌آوری آثار مردمی تاریخ انقلاب اسلامی است.

وی به جمع آوری آثار در شهرستان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: تیم تحقیقاتی حوزه هنری با سفر به شهرستان‌هایی چون مشگین‌شهر و خلخال که دارای سابقه قیام‌های انقلابی است به صورت مستقیم نسبت به جمع‌آوری آثار اقدام می‌کند و در سایر شهرستان‌ها هم از طریق فضای مجازی آماده دریافت آثار مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی استان اردبیل است.

این نویسنده اردبیلی به محلات اردبیل و ریش سفیدان دارالارشاد در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: تیم تحقیقاتی حوزه هنری استان اردبیل با شناسایی محلات قدیمی و اثرگذار در انقلاب اسلامی، به مساجد و پایگاههای مردمی اعزام و به صورت حضوری نسبت به جمع‌آوری اسناد به ویژه عکس و اسناد فیزیکی و شفاهی از جمله خاطرات انقلابیون در زمینه رخدادها و وقایع و افراد تاثیرگذار در زمینه تاریخ انقلاب اسلامی اقدام خواهیم کرد.

وی به مشوق‌های جمع‌آوری آثار مردمی اشاره کرد و گفت: جوایز ارزنده‌ای به قید قرعه به صاحبان آثار که عکس‌های تکی و یا مجموعه تصاویر در قالب آلبوم تصاویر به حوزه هنری ارسال کرده‌اند اهدا خواهد شد.

مهدوی به انتشار مجموعه آثار تاریخ انقلاب اسلامی استان اردبیل به روایت عکس و اسناد اشاره کرد و گفت: در این مجموعه نیز  اسامی صاحبان آثار به همراه آثارشان در کتاب منتشر خواهد شد.

وی به رونمایی مجموعه آثار تاریخ انقلاب اسلامی به روایت عکس و اسناد در دهه فجر سالجاری اشاره کرد و گفت: کتاب‌های نهایی به صورت ویژه، نفیس و فاخر در اولین فرصت بعد از رونمایی منتشر و در اختیار علاقمندان به تاریخ استان اردبیل قرار خواهد گرفت.

مسئول ادبیات پایداری حوزه هنری استان اردبیل در ادامه سخنان خود به اهمیت این کار پژوهشی و فرهنگی اشاره کرد و گفت: از جمله مزیت‌های این کار علمی و پژوهشی ایجاد میراث ماندگار از حساس‌ترین برهه تاریخی دارالرشاد اردبیل در تاریخ انقلاب اسلامی نام برد و گفت: این گنجینه عظیم در واقع میراثی برای آیندگان است تا ضمن آگاهی از فعالیت‌های اجداد و نیاکان خود از فعالیت‌های انقلابی با گام نهادن در راه آنها نسبت به استحکام و تعالی انقلاب اسلامی در دارالارشاد اردبیل بیشتر از گذشته اهتمام کنند.

 

گفتگو: مهدی جدی

 

انتهای پیام/ج